Županija će sufinancirati prijevoz za srednjoškolce

Ilustracija (E. STRENJA/arhiva)
Ilustracija (E. STRENJA/arhiva)

Istarska županija sudjelovat će u sufinanciranju prijevoza za srednjoškolce, jer je procijenjeno da limit koji će utvrditi Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta neće biti dostatan za pokrivanje 75 posto cijene mjesečne učeničke karte za vlak, odnosno autobus u Istri, priopćeno je jučer iz Županije.

U ostalih 25 posto sufinanciranja mogu se uključiti općine i gradovi, što će ugovarati izravno s prijevoznicima ili sami prijevoznici kroz smanjenje cijene karata, ili će pak u preostalom dijelu sudjelovati roditelji učenika. Pravo na sufinanciranje prijevoza temeljem odluke Vlade imat će oko 3.700 srednjoškolaca, no iz Županije ne navode za koliko će točno proračun biti tanji.

Da državna sredstva neće biti dovoljna bilo je jasno kada su objavljeni podaci da je upravo u Istri prijevoz dvaput skuplji no u ostatku Hrvatske. Dok je prosječna mjesečna cijena prijevoza po podacima od svibnja ove godine na nivou države bila 27,11 kuna po kilometru, u Istarskoj županiji je iznosila nevjerojatne 50,23 kune!

Intencija Vlade bila je da županije kao osnivači srednjih škola kroz pregovore s prijevoznicima dovedu njihove cijene u realne okvire. No, nadležni u Istri su se opredijelili za drukčiji scenarij pa će prijevoznici dobiti subvencije iz državnog i županijskog proračuna. Uz to, još će četvrtinu cijene plaćati roditelji ili lokalne uprave, jer se zasad samo Autotrans izjasnio da će smanjiti cijenu prijevoza.

Kako će do škola učenici u Istri koji ne mogu koristiti redovne autobusne ili željezničke linije, još nije poznato.

Tri najveća prijevoznika u Istri pitali smo zašto su im cijene tako paprene u odnosu na državni prosjek. Član Uprave Autotransa Igor Krmpotić razlog vidi u tome što se prijevoz učenika srednjih škola u Hrvatskoj uglavnom obavlja javnolinijskim prijevozom komunalnih društava. Njih, pak, subvencioniraju gradovi i općine pa su im cijene daleko niže.

- Jedna od pretpostavki zašto je cijena prijevoza u Istarskoj županiji viša jest da do toga dolazi zato što manji broj učenika koristi usluge jedinog komunalnog prijevoznika Pulaprometa, a tu je i duljina relacija na kojima učenici putuju, kazao je.

U Brionima ne shvaćaju na koji je način resorno ministarstvo izračunalo ove cijene te vele da one prema njihovim podacima nisu realne. U Pulaprometu pak kažu da su njihove mjesečne učeničke karte među najjeftinijima. Za drugu zonu učenici plaćaju 220 kuna, a regularna je 400.

Predsjednik udruge Hrvatskih cestovnih prijevoznika Marijan Banelli ima samo jedno objašnjenje za visoke cijene u Istri - mala konkurencija.

- Iz drugih krajeva nemaju interes doći nuditi uslugu prijevoza, a vi u Istarskoj županiji imate samo jednog velikog prijevoznika u državnim gabaritima. Prijevoznici ne mogu raditi ispod ekonomske isplativosti. Ovdje nema neke enormne zarade, jer je to tzv. društveno potreban prijevoz. Tako na nekim linijama prijevoznici voze i samo nekoliko učenika dnevno, kaže Banelli.

Smatra stoga da bi Hrvatska trebala uvesti specijalne školske autobuse. (Piše Maša JERIN)


Podijeli: Facebook Twiter