Zlatar: Ne želimo pomagati tabloidima manjim PDV-om

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Već duže vrijeme Ministarstvo kulture izrađuje dokument pod nazivom Medijska strategija, koji bi trebao biti temelj prve sustavne politike države prema medijima. Ministrica kulture Andrea Zlatar govori o toj strategiji te o mjeri smanjenja PDV-a dnevnim novinama i kriterijima koje novine moraju ispuniti da bi im porez bi smanjen kao i o kontroverzama koje od začetka prate izradu predmetnog strateškog dokumenta.

- Vaše kolege iz Ministarstva financija donijeli su odluku o financijskim olakšicama dnevnim novinama, odnosno o sniženju PDV-a s deset na pet posto. Takvo sniženje jednom smo već imali, ali ono nije dalo rezultate u smislu poboljšanja kvalitete informiranja.

- PDV je dnevnim novinama smanjen s 22 na deset posto 2007. godine. Nakon toga su mediji, kao i ostatak gospodarstva ušli u depresiju koja je prisutna i danas. Ali smatram da nije samo  recesija odgovorna za postojeće stanje u medijima. Vlasnici i urednici, čast iznimkama, podcjenjuju građane i servisiraju im materijal pogodan za čekanje tramvaja i usputnu kavicu, a ne novine s kvalitetnim informacijama.

Zajednički cilj bi nam sada trebao biti privlačenje publike kvalitetnim sadržajem i informiranjem od javnog interesa. Snižavanje PDV-a na pet posto zadnja je fiskalna mjera koju je moguće napraviti i ona je direktna poruka Vlade da želi pomoći. Na tom području, porezne politike, ona nema više nikakvih instrumenata.

Pregledavajući niz europskih modela, donijeli smo dva kriterija koja dnevne novine moraju ispuniti da bi im PDV bio snižen. Prvi je postojanje redakcijskog statuta, a drugi je da novine moraju imati najmanje 25 tisuća riječi autorskog novinarskog teksta. Naime, nismo željeli postaviti opisne kriterije jer nisu objektivni. Oko toga bi nastao rat, vjerojatno bismo bili optuženi da stvaramo neku novu komisiju za šund. Tražili smo objektivne kriterije, koji se lako mogu provjeriti.

- Kriterij koji govori o 25 tisuća riječi u medijskim krugovima interpretira se kao namjera da se iz sustava olakšica izbace tabloidi. Ta mjera je, međutim, zahvatila i Poslovni dnevnik, koji je ozbiljan list.

- U cjelini je namjera bila da tabloidne novine nemaju povlaštenu stopu PDV-a. U Poljskoj je to riješeno tako da takvu povlaštenu stopu ne mogu koristiti publikacije koje npr. sadrže informacije o privatnim životima osoba iz javnog života. Zbog nedovoljne razine kulture javne diskusije kod nas se takav ili sličan konsenzus ne bi mogao dogovoriti, pa smo predložili objektivan kriterij koji ne bi trebao nikoga ugroziti. Ako novina obuhvati 25 tisuća riječi autorskog novinarskog teksta - moći će. (L. TOMIČIĆ, snimio D. KOVAČEVIĆ/NL)

CIJELI RAZGOVOR PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter