Životnim nedaćama usprkos

Radionice zmajarstva (Arhiva GI)
Radionice zmajarstva (Arhiva GI)

Treća večer 23. Međunarodnog kazališnog festivala PUF pokazala je da predstave ne moraju biti uvijek hermetične pa su sinoć na svoje došli oni koji vole predstave koje komuniciraju s publikom na ovaj ili onaj način, koje publiku prihvaćaju širokih ruku (doslovce) i uvode je u svoje priče i svjetove.

Starorimska mitologija

Započelo je s "Večeri i poslijepodnevom jednog fauna" Clipa Theatrea u izvedbi Artoura Astmana na maloj sceni Istarskog narodnog kazališta. Faun je prema nekim izvorima biće iz starorimske mitologije i u prenesenom značenju označava pohotnog čovjeka, što se sasvim dobro uklapa u priču koju je Astman podijelio s publikom koju je na početku pozdravio i zahvalio se što gostuje na PUF-u, što baš i nije uobičajeno. Nakon toga sve se prvih desetak minuta doima standardno, Astman pleše na koreografiju Vaclava Nižinskog. Potom publici kreće pričati priču o životu ovog velikog ruskog plesača koji je htio uvesti nešto novo u ples, ali publika to nije dobro prihvatila. Priču o Nižinskom i priču o faunu Astman potom kombinira sa svojom životnom pričom i sve aktivnije uključuje publiku te konačno za jednu scenu odabire gledatelje i gledateljice iz publike koji će kao likovi sudjelovati u rekreaciji jednog od događaja iz Astmanovog života, i to vrlo važnih događaja. Radi se o audiciji. Da, o audiciji za... najveći striptiz klub u Tel Avivu. Astman je htio biti plesač od pete godine za što se školovao kroz kampove i ruske baletne škole, do njegovog dolaska u Izrael. Tu je radio kao striper i reality zvijezda prije nego što se odlučio na život umjetnika. Svi ti elementi su bitni za cjelokupnu priču, kako za sadržaj tako i za formu. Prvo, Astman se u predstavi bavi ljudskom seksualnošću. Ok, to samo po sebi ionako nije ništa novo, ali Astman to radi na jedan sjajan način i to tako da nešto što je provokativno publici servira kao nešto komično. Ima tu elemenata tragedije, ali očito je da Astman vrlo vješt komunikator, izuzetno jake osobnosti te se publici bez problema uvlači pod kožu, što se vidi po njenim reakcijama. Ovo je priča o pohotnom faunu i Astmanu koji će na kraju dobiti đavolje rogove u trenutku kada postane umjetnik i nešto nacrta (i onda će prirediti aukciju za publiku da to proda), ali on će na kraju ostati svoj. Možda će nešto morati žrtvovati, napraviti kompromise, ali dojma smo da poruka predstave preteže jako na stranu životnog optimizma koji iz Astmana cijelo vrijeme zrači. Priča o nečijoj seksualnosti, sa svim svojim lijepim i mračnim stranama, nikad nije bila ovako zabavna i da još pritom nije izgubila ništa na svojoj ozbiljnosti. K tome, Astman je na bini ispekao odrezak i podijelio ga s publikom.

Raspoložena za pričanje životnih priča s porukom bila je i mala ekipa mađarskog Bandart Productiona koja je na Forumu izvela dvije kratke predstave i to "Rasplesani grafiti" i "Počelo je s plesom". U obje glavnu ulogu ima plesačica i koreografkinja Katalin Lengyel, dok je programiranje uživo radio Szabolcs Toth-Zs. U jednom i u drugom slučaju princip je isti – pratimo protagonisticu koja se bori sa životnim nedaćama, a to je prezentirano tako da imamo veliki ekran na kojem se u prvom dijelu pojavljuje kursor koji iscrtava razne oblike i tako približava scene iz života protagonistice (npr. zatvorske rešetke, kolica iz dućana, znak dolara itd.)

Simbolika priče

U drugoj predstavi protagonistica će se morati nositi s velikim trodimenzionalnim šakama koje kontroliraju njen život dok se ona bori protiv toga da bude samo lutka u nečijim rukama, a da bi u tome uspjela na kraju će se i potući. Zanimljivo je da Toth-Zs. te ruke kontrolira uživo, za vrijeme trajanja predstave tako da to daje dodatnu razinu simbolike cijeloj priči. Priče su u obje predstave jasne i univerzalne, što znači i ne baš originalne, a "Rasplesani grafiti" vizualno ne djeluju baš impresivno, s malo zastarjelim grafičkim prikazom koji vjerujemo da je mogao biti i upečatljiviji, kao što se dalo naslutiti u "Počelo je s plesom". Ipak, kao ideja je dobrodošla i nudi puno mogućnosti.

U srijedu se zatvara 23. PUF, a na rasporedu je prvo u 20.45 u INK-u predstava "Stol" poljskog Karbida, nakon čega se manifestacija još jednom seli na Forum u 22.30 gdje se iz Italije vraća Teatro dei Venti koji će izvesti predstavu "Simurgh". Dodjela nagrada uz završnu feštu održat će se u 23.30 u EduSplashu u Rojcu. (Mladen RADIĆ, snimio Dejan ŠTIFANIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter