Živim za glazbu (i više ne mogu bez nje)

Sara Renar (Maja JOKIĆ)
Sara Renar (Maja JOKIĆ)

Daleko najveće iznenađenje nedavne splitske dodjele Porina bila je mlada kantautorica Sara Renar. Iz pozicije potpunog autsajdera, u jakom konkurentskom društvu dugo etabliranih i popularnih imena na domaćoj glazbenoj sceni, ova mlada i lijepa 27-godišnja Zagrepčanka za skladbu "Jesen" osvojila je prvog Porina u karijeri, onog za najbolju žensku vokalnu izvedbu, pobijedivši pritom ponajbolja domaća ženska pjevačka imena Ninu Badrić ("Vjetrenjače") i Ivanu Kindl ("Želim više").

Uz pozitivnu ambicioznost, ustrajnost i ljubav prema glazbi, ništa se bolje i u pravom trenutku nije moglo dogoditi ovoj više nezaposlenoj nego zaposlenoj diplomiranoj arhitektici s upisanim doktoratom prostornog planiranja.

Indie-pop izričaj

Osvojeni Porin usmjerava je naime na punu posvećenost glazbenom stvaralaštvu, kolikogod u Hrvatskoj bila rizična ambicija da živiš od glazbe. Pored brojnih argumenata protiv takve životne odluke, primjer iznimno marljivog sastava "Vatra" i njihovog recentnog velikog hita "Tango" ide u prilog tome da se ipak može.

Ono što pritom Saru Renar već u startu izdvaja iz glazbeno - medijskog prosjeka njen je, za naše krajeve, ne sasvim komercijalan, indie-pop-elektronski žanrovski izričaj. U tom smislu, ona je pred pet tisuća ljudi u splitskoj Spaladium Areni imala najupečatljiviji nastup, otpjevavši nagrađenu "Jesen" tek s malim looperom za slaganje vokalnih dionica; moćnim, ali zahtjevnim elektronskim uređajem jer ne trpi greške. Pritom nije ostao nezamijećen ni njen styling. Nastupila je u crnoj haljini s potpisom Coded Edgea, iza kojeg stoji modni dizajner Silvio Ivkić i modni fotograf Jure Perišić.

Premda iza sebe ima višegodišnje muzičko iskustvo "djevojke s gitarom", ali i nemalo bendovsko iskustvo, Sara je debitantski album "Djeca", s pomalo zastarjelom rock formom i još uvijek tražećim optimalnim vokalnim izričajem, objavila pretprošle godine, da bi zatim lani EP albumom "Jesen" napravila priličan zaokret prema melankoličnoj indie-pop-elektronici, ne bez očuvanja organskog zvuka, s očuvanim rock i blues podlogama.

Takva stvaralačka vezanost za živi bend je mudra jer Sara (iako ponekad nastupa i samostalno) u sastavu u ima odlične glazbenike; to su Luka Geček, inače gitarist Mayalesa, Zdeslav Klarić, klavijaturist bendova Pips, Chips & Videoclips i Meritas te slovenski bubnjar Anže Kristan, koji svira i u bendovima Strojmachine i Perkakšns.

Prošlogodišnji, drugi Sarin album "Jesen" u izdanju Aquarius Recordsa, na kojem je i istoimena nagrađena skladba, bio je u Splitu nominiran za najbolji album alternativne glazbe, u odabranom društvu s pobjedničkim Urbanovim "Mamutom" i Gatuzovom "Megalomanijom". Nezahvalno bi u priči o uspjehu bilo kojeg , pa tako i ovog Sarinog albuma odnosno istoimene skladbe, preskočiti producente, a to su u ovom slučaju bili nagrađivani Puljanin Edi Cukerić i Konrad Mulvaj, poznat po suradnjama sa Šeparovićevim Montažstrojom (s kojim je surađivala i Sara Renar), a Mulvaj je bio i basist koprivničko-varaždinske grupe Overflow.

I lani nominirana

Sara nije sasvim novo glazbeno ime. Prošle godine nominirana za Porina u kategoriji novog izvođača godine. Tada je osvojila nagradu žirija festivala "Poezika" u Novom Sadu, nagradu za najbolju izvedbu na festivalu "Rock Off" u Zagrebu te nagradu žirija festivala "Kantfest" u Beogradu.

Glazba joj je, ističe, prava ljubav. Za glazbu živi i bez nje više ne može, dok je dosadašnjim radom u struci i povremenim angažmanima u manekenstvu tek podmirivala režije. Sa Sarom, koja je u trenu televizijske dodjele Porina bila pozitivno šokirana, razgovarali smo nakon što su se slegli dojmovi iz Splita.

- Dosad si pretežito nastupala u manjim klubovima i kafićima, pred nekoliko desetaka ili stotina ljudi. Kako je bilo sama uživo nastupiti pred pet tisuća ljudi, sa zahtjevnim looperom i, ne manje bitno, u izravnom nacionalnom televizijskom prijenosu?

- Budući da mi organizacija Porina nije dala da nastupam sa svojim bendom, a ja pak nisam imala vremena baviti se aranžmanom za orkestar HRT-a (što je bio njihov prijedlog), predložila sam da nastupim sama s obzirom da i inače izvodim tu "a capella" verziju "Jeseni". Tek sam na probi u Spaladium Areni shvatila u što sam se zapravo uvalila. Srećom, bilo je dosta vremena i probi da osjetim prostor, razgovaram sa svim ton majstorima, složim uputstva za miks i sl. I onda je usred pjesme na generalnoj probi sve stalo radi lošeg kontakta, pa smo sve strujne izvode zalijepili izolirkom. Na samoj dodjeli sam se nakon prvog loopa opustila i samo uživala u izvedbi. Tko zna kad ću imati priliku ponoviti takvo što.

- Čuo sam da si prekinula s arhitekturom i da si se 100 posto posvetila glazbi? Može li se u glazbi, ali i bilo kojem drugom području, uspjeti bez tog apsolutnog angažmana, bez bočnih poslova koji osiguravaju bazičnu egzistenciju (koji oduzimaju energiju, vrijeme, a onda i kreaciju), pa i bez braka i djece? Pritom na uspjeh gledam prvenstveno kao na ustrajno samoostvarenje vlastitog izraza, a onda i komercijalan odjek u publici koja se veže uz autora i njegov opus.

- Evo u svojim kasnim dvadesetima sam konačno shvatila da se čovjek treba nečemu posvetiti kako bi u tom istom poslu napredovao. Probala sam kombinirati posao u struci s muzikom i potpuno me iscrpilo. Kao što u arhitekturi usred silne birokracije i sastanaka na kraju najmanje vremena provedeš u projektiranju, tako i u glazbi ima toliko popratnih poslova (mediji, booking, organizacija, merch) da se i bez posla sa strane treba rukama i nogama boriti za vrijeme posvećeno kreaciji.

- Negdje si izjavila da u Hrvatskoj od glazbe možeš živjeti ako pjevaš na svadbama ili ako si Tony Cetinski. Jesi li nakon osvojenog Porina promijenila mišljenje?

- Porin me je potpuno iznenadio i mislim da ako ikad, onda sad trebam uhvatiti taj vlak i ići za svojim snovima. Ne znam kako će sve to završiti, ali dajem sve od sebe. Ne bih si nikad oprostila da ne probam.

- Je li u biti ovaj drugi album "Jesen", ne umanjujući važnost debija, pravi početak tvog glazbenog sazrijevanja? Svi su prilično sujetni u umjetničkom svijetu i osjetljivi na svoje uratke, no nije li lijepo shvatiti svoj rad kao kreativni proces prema univerzalnoj ljepoti koju rijetki, uz puno truda i talenta, ostvare.

- Apsolutno. Tu se nema što nadodati. Za to živim!

- Kako se nosiš s negativnim kritikama i koliko su ti one važne?

- Kritike su sastavni dio cijele priče. Ako nemaš želuca nositi se s kritikama, onda nemaš što raditi na sceni. Neću reći da ih ne čitam i da mi je svejedno, ali s godinama mi je to zaista sve manje bitno. Bitno da sam zadovoljna ja i ljudi s kojima radim.

- Tek rubno (povremeno) pripadaš kantautorskoj 'one man bend' sceni. Autor si svojih pjesama, no koliko ti je u stvaralaštvu važno stvaralački proces s bendom. Koliko su dečki važni kao koautori, kao poželjna distanca u kreiranju?

- Jako su važni. Da bismo radili dobru muziku moramo i kao kolektiv dobro funkcionirati. Oni su mi provjera da nisam nešto potpuno zabrijala. Inače eksperimentiram i sa samim procesom rada na pjesmi. Nekad prvo sama nasnimim neki grubi demo pa je razradim s bendom pa šaljem producentima; nekad radim direktno s producentima, nekad nasempliram nešto što mi se svidjelo na probi...

- Na kojim si kantautori(ca)ma i bendovima stasavala? Koju danas slušaš glazbu, stranu i domaću?

- Tom Waits, Lou Reed, David Byrne, Mark Lanegan, PJ Harvey, Jack White, Cat Power, ali i Rundek, Pipsi, Toma Bebić, Franci Blašković, Goribor, Damir Avdić... Trenutno slušam oba albuma tUnE-yArDs-a, Burle (Goribor), Human Reich (Damir Avdić), Walt (Pips Chips & Videoclips), Pure Heroine (Lorde), oba albuma Repetitora, 2 (Mayales), FKA Twigs, Radiohead, Chweger, Ti, Pridjevi, Valentino Bošković.

- U osnovnoj školi svirala si violinu. Kako si došla do gitare i pjevanja?

- Nakon par godina pauze od muzičke škole baš sam fizički osjetila da mi nedostaje instrument i primila gitaru u ruke. Pjevanje je došlo spontano.

- Za doktorski studij odabrala si prostorno planiranje, urbanizam. Zašto?

- Od svih područja struke najviše me zanimao urbanizam, vjerojatno zato jer nam trebaju sustavne promjene u načinu promišljanja i upravljanja prostorom. Opširna je to tema, ali da ne duljim, taj doktorski studij je iz istih razloga, kao i posao, sada stavljen na čekanje.

- Pulski producent Edi Cukerić smatra da je autoru/bendu važno da stvori tri albuma u pet godina, ali uz punu žrtvu za glazbu, bez drugih poslova. Kako ti je bilo raditi s Cukijem; čime te je posebno dojmio ili podučio, usmjerio?

- Rekla bih da je u pravu. Edi je sjajan tip. Ima nevjerojatno uho, razmišlja "van kutije" i ne boji se eksperimentirati. Dosta sam naučila radeći s njim. Ona rupa u pjesmi "Ljubav", to je bila njegova sugestija. Bez toga bi ta stvar bila jedna zgodna pop pjesma, a ovako je dobila mračniju notu koja baš lijepo podcrtava EP. Jako me veseli što ćemo u istom sastavu - Edi Cukerić, Konrad Mulvaj i ja - raditi produkciju i trećeg albuma. (Zoran ANGELESKI)


Podijeli: Facebook Twiter