U prvom dijelu ove godine svi turistički rezultati bolji su u odnosu na isto razdoblje prošle godine, a pozitivni trendovi mogli bi se nastaviti i u srpnju koji bi, za razliku od lanjskog, mogao proći bez većih 'rupa' u punjenju kapaciteta.
Ocjena je to Borisa Žgombe, predsjednika Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) i Udruge putničkih agencija (UPA) pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK), koji poručuje da, unatoč plusevima iz predsezone, ipak treba biti oprezan s poslovanjem jer hrvatski turizam u ljetnom dijelu sezone zapravo čeka najveći dio ukupnog godišnjeg posla.
Procjenjuje i da će se dobri trendovi iz prvog dijela ove godine nastaviti i kroz ljeto, te u rujnu i listopadu, za koje su već sada najave odlične, čime bi u konačnici ova turistička godina trebala biti nešto bolja od lanjske.
"Plusevi koji su u hrvatskom turizmu ostvareni do kraja lipnja daju određeni optimizam za ostatak godine, nema ni neke nervoze među hotelijerima, kao ni njihovih većih promo akcija za ljeto, što znači i da se smještajni kapaciteti dobro redovno pune, i da se zapravo sve odvija normalno", kaže Žgomba.
Gledano po regijama, za Istru kaže da nema razloga za zabrinutost, svi su hotelijeri manje-više zadovoljni dosadašnjim dijelom sezone i najavama za dalje. Nešto slabije se za sada puni obiteljski smještaj, ali taj se segment ionako puni kasnije, dok će kampovi također imati dobra rezultat u nadi da će ovo ljeto po vremenskim prilikama biti bolje od lanjskog koje je imalo čak 40 kišnih dana.
Kvarner je ove godine također u plusu te se stabilizira nakon lanjskog minusa, dok su rezultati u gotovo svim regijama od Dalmacije do Dubrovnika bolji od lanjskih.
Žgomba ističe i da unutrašnjoj zemlje, kontinent, ove predsezone ima bolje rezultate od lanjskih, pri čemu se izdvaja Zagreb u kojemu se krajem lipnja teško može naći hotelska soba.
Agencije slijede pozitivan trend, ali muče ih stari problemi
Za poslovanje i rezultate putničkih agencija u prvom dijelu godine Žgomba kaže da su na tragu ukupnih pozitivnih rezultata u turizmu. One koje su prilagodile poslovanje tržišnim trendovima i potražnji te inovirale nove produkte imaju i bolje rezultate, no i dalje ih muče isti problemi koji opterećuju poslovanje.
"Nije agencijama problem rad s turistima, niti kreiranje paketa i usluga nego posebno oporezivanje, visok PDV za izlete i transfere i druge obveze koje ih čine nekonkurentnim i u odnosu na druge turističke tvrtke u Hrvatskoj i u odnosu na strane/europske agencije i što ovisi o državi koja to ne rješava", smatra Žgomba.
Unatoč tome, vjeruje da će agencije, kao i ukupni, turizam ove godine imati bar nešto bolje poslovne rezultate nego lani, što već u prvom dijelu godine i iskazuju neke agencije, pogotovo veće.
Europski/mediteranski trendovi: Hrvatska se dobro drži
S obzirom da je i jedan od potpredsjednika ECTAA-e (Europskog udruženja nacionalnih udruga putničkih agencija), Žgomba iznosi i ocjene s nedavnog sastanka tog udruženja na kojem je istaknuto da se Hrvatska ove sezone dobro drži, pa čak i nešto bolje od nekih mediteranskih zemalja.
"Španjolska i Turska imaju poraste, a mogu očekivati i da im se 'prelije' nešto prometa iz Grčke zbog najnovijih financijskih nestabilnosti koje turiste pri izboru zemlje za odmor mogu 'odvući' negdje drugdje", kaže Žgomba.
Grčke kolege su mu na tom sastanku kazale da neke destinacije imaju pad prometa i bukinga za ljeto i do 40 posto u odnosu na lani, kao i da svi čekaju razvoj situacije, pogotovo njemački touroperatori i turisti, zbog najnovijih upozorenja da se u Grčku ponese gotovina jer bi banke mogle isključiti bankomate.
"Ne očekujem da bi ta situacija mogla utjecati na neko bitnije 'prelijevanje' prometa iz Grčke prema Hrvatskoj, ali s obzirom da Italija u turizmu ove godine raste, i to najviše zbog rasta domaćeg turizma, bit će zanimljivo vidjeti kako će to naše tradicionalno i jedno od važnijih tržišta ovo ljeto reagorati prema Hrvatskoj", zaključuje Žgomba.(Hina)