Tanak je, krhak sloj civilizacije, rekao je jedan pjesnik. Ili filozof. Lako se završi u barbarstvu i zločinu. Pokazala je to vjerno krvava prošlost 20. stoljeća. Neovisno tko danas pobijedi na izborima, tema izbjeglica i migranata bit će još dugo izazov/iskušenje/problem bilo koje Vlade, ali ne samo europskih vlada već svih građana, ljudi, cijele Zemlje. Ljudskost i solidarnost nasuprot mržnji i fašizmu.
Snažno su u tom kontekstu ovotjedne zazvučale riječi talijanskog ministra vanjskih poslova Paola Gentilonija da će migracijska kriza trajati cijeli naraštaj. S druge strane, suočen s otužnim rascjepom Europe i s nesposobnošću njene političke elite da formulira odgovore na krizu koju sa sobom donose izbjeglice s Bliskog Istoka, francuski Le Monde postavio je ovih dana pitanje zašto šute najistaknutiji europski intelektualci.
O razmjerima krize dovoljno je izdvojiti samo pojedine ovotjedne naslove i izjave, primjerice Tsiprasovu: "Sram me što sam dio Europske Unije, licemjerno liju krokodilske suze za mrtvom djecom na obalama Egejskog mora; mrtva djeca uvijek izazovu bol i tugu, ali što je sa živom djecom koja pristižu u tisućama i nagurana su na ulicama"; pa onu Angele Merkel: "Ako mi zatvorimo granice, počet će rat na Balkanu", ili korištenje eufemizama poput "tehničke prepreke" umjesto žičane ograde, najnoviju slovensku kupovinu žice. A hladna je zima već tu.
U tom smislu, valjda nikad nije bolje pogođena tema predstojećeg 21. Sajma knjiga u Puli ,"Otok-Geto-Azil", jer, kako kažu organizatori, bavljenje temom otoka, geta i azila u društvenom je smislu uvijek razmišljanje o onom stranome, o drugome i o načinu kako se zajednica i individua prema tome ponašaju.
Tim povodom razgovaramo s autorom novog vizualnog identiteta pulskog Sajma knjiga Danijelom Žeželjom, svjetski poznatim vizualnim umjetnikom, strip autorom, slikarom, grafičarem i ilustratorom, koji živi i radi u Brooklynu i Zagrebu.
Široj je publici najpoznatiji kao autor stripova. Stripove i ilustracije objavljivao je kod izdavača DC Comics/Vertigo, Marvel Comics, Dark Horse, The New York Times Book Review, The Harper's Magazine, Grifo Edizioni, Hazard, Dargaud... Žeželj je poznat i po sjajnim multimedijalnim performansima u kojima spaja slikanje i glazbu uživo, a kojima je u prošlosti, uz gostovanje odličnih glazbenika, mogla uživati i pulska publika. I ovaj njegov posljednji odličan rad za Sajam knjiga tipičan je njegov crtež.
- Moja tehnika crtanja proizlazi direktno iz studija slikarstva, klasičnog renesansnog i baroknog slikarstva, ulja na platnu ili kartonu. To je crtež koji se zasniva na odnosima svjetla i sjene, a ne na liniji. Tama i svjetlo nosioci su emocije i drame, koje su mi vizualno neusporedivo zanimljivije od opisnosti i preciznosti linije, pojašnjava Žeželj.
Posljednji se put u Puli, u Rojcu, predstavio prije godinu i pol dana grafičkom novelom "Babilon", društvenom kritikom korporacijske okupacije javnih prostora od New Yorka do Pule, izravno se tada solidarizirajući s obranom pulskog Muzila kao javnog prostora. Tada je rekao i ovo: "Porazi i pobjede su svakodnevna stvar; sve je relativno i dio istog kruga, kažu budisti. Ali, nažalost, nisam budist i još nisam našao formulu po kojoj mi je sve ravno. Veselje i tuga pobjeda i porazi pogađaju me bez milosti. Jedini odgovor koji osobno imam je tvrdoglavo odbijanje odustajanja. Odgovor je intimna stvar, svatko mora naći vlastiti".
Uvodno ga pitamo je li i njega, kao Tsiprasa, sram ili strah, ili je pak ljut što se politički manipulira strahom u izbjegličkoj krizi, što se potiče ksenofobija, a rastače humanizam i solidarnost. Ili, ipak, misli da, unatoč medijskoj paranoji, većina ljudi nije pala na ispitu ljudskosti i pomaže migrantima, ili pak potresena plače pred TV ekranima.
- Nije me strah i sram jer ne vjerujem u univerzalnu pravdu, ali vjerujem u individualnu dobrotu. Ne vidim situaciju pesimistično, ovo je vrijeme promjena koje nam se čine velike unutar našeg kratkog zemaljskog trajanja, a zapravo su prirodni tokovi života, sila i rijeka koju je nemoguće obuzdati, kao što nitko ne može obuzdati taj protok izbjeglica, jer ovaj čas oni su životna sila koja raste, njihova motivacija i energija su dominantni.
To je novi priliv energije i u tome nema ništa loše. Loš je otpor i strah kao reakcija na tu novu energiju, i takva reakcija može stvoriti probleme i sukobe. Dakle, nisu problem izbjeglice, problem je strah. A taj strah postoji s obje strane. Boje se izbjeglice, a boje se Europljani, kaže Žeželj. (Z. ANGELESKI)
CIJELI TEKST PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU.