Zbunile i oduševile Splicane

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

U «izlogu» galerije Fotokluba Split poput lutke u izlogu trgovine stoji osoba zavijena u crno. Dok publika na predstavljanju projekta «Persefone i Xena» sluša tek novinarsku informaciju o dogadaju, udovica s velom na licu, okrenuta ledima publici, robotski ispisuje recenice na stražnjoj strani plakata izložbe. Kratak «info» završava, a usporedo se složila i recenica: «Umjetnost je umijece uma, tijelo je jelo uma». Udovica skida veo, a pred publikom je lice opatice.

Tako je otvorena samostalna izložba fotografija mlade umjetnice Persefone Zubcic i ujedno poceo performans njene majke, kontroverzne umjetnice, glumice, performerice, spisateljice i jedine Hrvatice koja je pozirala pred objektivom Helmuta Newtona - Xene L. Županic, Labinjanke s adresom u Milanu. Iako su i Persefone i Xena dio publike zbunile, dio šokirale, a onaj najveci oduševile, nitko nije ostao ravnodušnim.

Izložba fotografija naslovljena «O(t)kidanje obraza» sadrži cetrdesetak fotografija iz nekoliko ciklusa tematski vezanih uz lice i tijelo kojima se bavi Zupcic. I dok su u jednoj prostoriji postavljeni portreti i autoportreti, zacudni i gotovo nevino eroticni, u drugom dijelu galerije su realisticniji, eksplicitni radovi i ciklus Xeninih portreta koji bi se cak mogao svrstati u žanr horora, što je nastao za vrijeme skidanja kazališne maske nakon jedne kazališne predstave.

Dobrom promatracu nece promaknuti da Persefone kako razodijevanjem, tako i portretiranjem zapravo razotkriva svoju dušu, emociju, trenutak. Sjajne kompozicije, poznavanje fotografskog zanata, prica i provokacija u samo jednom kadru i više su nego dobar start za suptilnu umjetnicu, koja se prvi put samostalno otkiva u Hrvatskoj.

Iako naslovljen «Želiš li doci u moj krevet?», Xenin performans prati liniju i naslov postava izložbe. U prvom dijelu galerije ona glumi opaticu koja je umislila da je zatrudnjela «po duhu svetom», što je misticno poput Persefoninih radova, ali i provocira licemjerje crkve. U drugom, realisticnijem, dijelu duhovnost se pretvara u sirovo, životno. Opatica na rubu ludila iz svjetlosti jednog postava vodi do tamne strane i ludila u mraku kreveta.


Podijeli: Facebook Twiter