Za obitelj Jakus iz sela Vlašici u opcini Žminj nedjelja je trebala biti dan za pamcenje - tada su im se, naime, trebala krizmati dva sina, najmladi Miran i srednji Stiv. Medutim, nedjeljna se krizmena misa pretvorila u malu nocnu moru.
Prema rijecima Zdenke i Marina Jakusa, majke i oca, u nedjelju se župnik Jordan Rovis nije držao dogovora te je Dragana Kramara, nesudenog kuma najmladeg sina Mirana, u zadnji tren potjerao iz crkve. Tako se za vrijeme mise krizmao tek Stiv kojemu je kum bio Mirko, najstariji sin obitelji Jakus.
Kum ne može biti, ali može biti prisutan
- Dragan Kramar zatražio je potvrdu od svog svecenika Antona Krajcara da može biti kum, a kada smo ju donijeli u žminjsku župu, župnik Jordan Rovis je kazao da potvrda nije na pravom formularu. Nakon toga Kramar je pozvao svog župnika i potom su kazali da ce riješiti problem, prica Marino Jakus.
Medutim, problem nije riješen, vec se zakomplicirao. Na površinu je isplivala cinjenica da Kramar živi u izvanbracnoj zajednici te da po pravilima Crkve ne može biti kum.
Obitelj Jakus je tada zamolila župnika Rovisa, uvažavajuci cinjenicu da Kramar ne može biti kum, da bude barem prisutan jer je to želja njihovog sina Mirana, dok ce i njemu službeno kum biti brat Mirko. Dogovorili su se da o tome Miranu nece reci ništa da ne bi komplicirali stvar te da bi mu ispunili želju, a ruku na rame ce mu za vrijeme mise staviti brat Mirko.
- Vec je na iducim pripremama župnik Miranu pred svom djecom ipak kazao da mu Kramar ne može biti kum. Kada je došao kuci, nismo to komentirali i rekli smo mu da ce sve biti u redu, misleci pritom da ce se župnik ipak držati dogovora, pricaju roditelji.
Medutim, na dan krizme župnik je Kramaru dva puta rukom pokazao da ode i kazao da nema što tražiti pored Mirana. "Vi niste kum i nemate što ovdje raditi", bile su, veli Kramar, župnikove rijeci. Izašao je iz crkve, a otac Marino poveo je i sina Mirana te su svi zajedno s majkom Zdenkom misu proveli ispred crkve.
Obitelj Jakus prica da je svecenik, kada je vidio da ih nema, najstarijem bratu rekao neka Mirana i kuma Dragana pozove natrag u crkvu i ovaj im je poslao poruku na mobitel, no mobitel im je ostao doma i poruku su vidjeli tek po dolasku kuci.
- I da sam vidio poruku, mislim da se tada više ne bih vracao, kaže otac Marino.
Jakovljevic: Roditelji reagirali preemotivno
Obitelj Jakus je sacekala kraj mise i potom se obratila biskupu Ivanu Milovanu te ispricala što se dogodilo. Milovan ih je tada pozvao i dogovorili su se da se ipak pridrže dogovora te je on u sakristiji krizmao Mirana.
Župnik Rovis, prica obitelj Jakus, nije sudjelovao jer se poslije mise pojavio pred crkvom i tvrdio da nije potjerao kuma iz crkve. Na to su reagirala djeca te se župnik Rovis udaljio.
Komentar smo zatražili i od žminjskog župnika Jordana Rovisa, no on nije želio o tome razgovarati, porucio je samo neka obitelj Jakus kaže istinu. Slucaj je ipak komentirao kancelar porecko-pulske biskupije Ilija Jakovljevic, koji je kazao da je upoznat sa žminjskim slucajem te da smatra da je problem bio u nedostatku komunikacije, odnosno da se nisu tocno dogovorili detalji oko same procesije.
- Uistinu mi je žao što se to dogodilo. Prvo moram naglasiti da onaj tko živi u izvanbracnoj zajednici zaista ne može biti kum. Kljucno u ovoj prici je da je brat trebao biti kum i mislim da je došlo do nesporazuma kada je bila procesija jer kum nije mogao biti prisutan, ali je mogao sjediti u klupi s krizmanikom i potom pristupiti kada je biskup krizmao.
Župnik je htio izici ususret i nije potjerao kuma iz crkve. Došlo je do nesporazuma kod procesije. Roditelji su vjerojatno tada reagirali preemotivno i mislim da su se trebali vratiti. No, na kraju je biskup, kada je uvidio u cemu je problem, krizmao djecaka i sve je ispalo u redu, kaže Jakovljevic.
Jakus: Kada bi pravila za sve bila jednaka…
Obitelj Jakus zakljucila je da se sve dogodilo samo zato što su bili iskreni. Kažu da ih je rastužilo to što se župnik Rovis nije držao dogovora, a pretpostavljaju da je to bila reakcija i inat jer su se oni obratili i prije u biskupiju, gdje im je receno da ce pozvati i župnika Krajcara i Rovisa.
- Umjesto da budu sretni što nam se krizmaju dva sina i da ih nagrade te svojim ponašanjem privlace djecu u crkvu, kakav ce poucak djeca iz svega toga izvuci? Uz to ne vjerujem da naš kum jedini živi u izvanbracnoj zajednici. Kada bi pravila za sve bila jednaka, ne bih ništa rekao. Mogao nam je odmah reci da kum ne može biti prisutan i sve bismo objasnili Miranu i našli novog kuma, zakljucuje otac Marino.
Dragan Kramar i njegova djevojka Ivana Damijanic kažu da ih je pogodio nacin na koji je župnik Rovis reagirao. Kramar kaže da se osjecao poput razbojnika.
- Biskup Ivan Milovan nas je saslušao i pored njega smo se osjecali sigurni i prihvaceni te je u nama dodatno stvorio želju za odlaskom u crkvu, što je cista suprotnost od onoga što smo osjetili kod župnika Rovisa, zakljucuju.
Za krizmu kum nije nužan
O tome tko može biti kum govori kanon 874. i tocno odreduje: "Da bi se komu dopustilo preuzeti službu kuma potrebno je:
1) da ga odredi sam krštenik ili njegovi roditelji ili onaj tko ih zamjenjuje ili, ako tih nema, župnik ili krstitelj i da je prikladan te da ima nakanu vršiti tu službu;
2) da je navršio šesnaestu godinu života, osim ako dijecezanski biskup odredi drugu dob ili ako župnik ili krstitelj smatraju da se zbog opravdanog razloga treba dopustiti iznimka;
3) da je katolik, potvrden i vec pricešcen i da provodi život u skladu s vjerom i preuzetom službom;
4) da nije udaren nikakvom zakonito izrecenom ili proglašenom kanonskom kaznom;
5) da nije otac ili majka krštenika".
Kancelar pulsko-porecke biskupije Ilija Jakovljevic je porucio onima koji žive u izvanbracnoj zajednici da ne traže da budu kumovi.
- Ako nemaju uvjete, neka to ne traže. I ja bih rado bio tumac engleskog jezika, ali ne mogu. Pravila trebaju biti jednaka za sve i barem u crkvi treba biti zadovoljena pravednost, ako nigdje drugdje, rekao je Jakovljevic.
Naglasio je da za krizmu kum nije nužan, dok za krštenje jest te da je najbitnije da kum krizmanika ima sve sakramente kršcanske inicijacije, a to su krštenje, pricest i krizma, ali i da živi u skladu s crkvenim nacelima, odlazi redovito u crkvu te da daje blagosloviti kucu i da, ako ima djecu, ona idu na vjeronauk. Kaže da se tolerira i granica s godinama ako kum ima sve sakramente.
Usto, naglašava da i krizmanik mora ispuniti sve uvjete, a to su da svih osam razreda osnovne škole pohada školski vjeronauk i da pohada pripreme u župi, takozvani župni vjeronauk, koji ovisno o župi traje do dvije godine. Cesto se postavlja pitanje mogu li brat i sestra biti kumovi.
- Oni mogu, no roditelji ne, ali oni svakako moraju poticati djecu na vjeru. Medutim, ako su roditelji indiferentni, a dijete je ispunilo sve uvjete, može se krizmati, zakljucuje Jakovljevic.