Nakon što su agencije više od godinu dana čekala pojašnjenje Porezne uprave na koji način da nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju oporezuju svoje usluge, pojašnjenje je došlo sredinom siječnja i iznenadilo sve one koji se bave agencijskim poslovanjem. Naime, mišljenje Porezne uprave pokazalo je da agencije moraju plaćati najvišu stopu PDV-a na svoje usluge bez iznimke. Kada rade s pravnim osobama pravna osoba ne može tražiti povrat PDV-a od 13 posto koji vrijedi za smještaj.
Prema toj logici svakoj se firmi koja traži smještaj za svoje djelatnike za vrijeme kongresa, seminara, team bulidinga ili drugih poslovnih putovanja, više isplati rezervirati smještaj direktno u hotelu nego putem agencije jer će im cijena preko agencije uvijek biti 13 posto viša.
Dobili smo harač
- Nismo zadovoljni ovim rješenjem, ali ono što je po nama jako sporno, njima je ispravno. Porezna uprava gleda samo svoj dio priče i svemu su pristupili previše štreberski. U svoje su mišljenje uključili sve moguće odluke iz europske sudske prakse vezano za poslovanje agencija što nije učinila niti jedna zemlja članica Europske unije jer žele zadržati svoju fiskalnu autonomiju. Hrvatska je tu postupila suprotno, primijenila je sve što je netko negdje u Europi protiv agencija donio. Mišljenje ide u tom smjeru da se na sve što agencija proda primjenjuje poseban postupak, a to je porez od 25 posto na zaradu. Porez od13 posto na koji ima pravo velik dio turizma, za nas to postoji. Ta povlaštena stopa vrijedi samo za ugostiteljstvo i hotele, odnosno smještaj. Agencije su se našle u nepovoljnom položaju u odnosu nas. Ovo je harač, tvrdi direktor turističke agencije Kompas Ivan Pukšar. Tvrdi da je u odnosu na 2013., odnosno godine prije ulaska Hrvatske u Uniju, porezna obveza za agencije veća za četiri puta.
- Agencije s ovakvim načinom i politikom u turizmu ne mogu normalno opstati. To znači po meni prvo će se izgubiti motiv za poslovanje i rad u turizmu jer su uvjeti katastrofalni, a tome će dijelom kumovati i Ministarstvo turizma jer nije pravodobno reagiralo. Nema smisla raditi dok su uvjeti ovakvi. Ako se ne bude reagiralo, posljedice mogu biti pogubne, tvrdi Pukšar dodajući da je Kompas 2013. platio državi 460 tisuća kuna, a lani čak 1,6 milijuna kuna.
Što se tiče činjenice da će usluge agencije kod plaćanja smještaja biti 13 posto skuplje, Pukšar, ali i predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Boris Žgomba tvrde da se radi o neravnopravnoj tržišnoj utakmici. Stoga je UHPA pozvala ministre financija i turizma da hitno usklade objavljene upute Porezne uprave oko oporezivanja agencija s uobičajenom praksom turističkih agencija u Hrvatskoj i u drugim članicama EU-a.
Neravnopravna utakmica
- Pozivamo Ministarstvo financija i Ministarstvo turizma da u veoma kratkom roku, a najkasnije tijekom idućeg tjedna, usklade aktivnosti za rješenje problematike oporezivanja putničkih agencija. Model rješenja je ponuđen u oba Ministarstva te je u suglasnosti s hrvatskim i europskim propisima. Trenutno stanje nas stavlja u situaciju da sa veoma velikom dozom sigurnosti možemo reći da će rezultati biti ispod svih razina turističkog prometa i da je šteta već sada nanesena, a u idućem će razdoblju, ukoliko se naravno ne promjeni gore navedeno, biti ogromna, kazao je predsjednik UHPA-e Boris Žgomba.
U UHPA-i tvrde da su tijekom 2014. višekratno upozoravali Poreznu upravu Ministarstva financija, Ministarstvo turizma i Odbor za turizam Hrvatskog sabora o problemima primjene posebnog postupka oporezivanja, te da su nudili odgovarajuće rješenje. Bez prave upute, turističke agencije su tijekom 2014. godine primjenjivale različite modele koji su proizlazili iz prethodne upute objavljene sredinom 2013. godine.
Često se vodimo time kako je to riješeno u Europi. U velikom broju europskih zemalja navedeno je riješeno na način da se zaštiti domaća industrija i agencije te isto očekujemo i od našeg Ministarstva financija, tvrdi Žgomba.
Pukšar smatra da je Ministarstvo turizma već moglo nešto poduzeti po tom pitanju, ali da za to nije pokazalo želju i kako je to u suprotnosti s programom Hrvatska 365 kojim Ministarstvo turizma i Hrvatska turistička zajednica potiču turistički promet u pred i posezoni.
- Činjenica je da Ministarstvo turizma u tom segmentu nije bilo aktivno i agencije im nisu u fokusu interesa što je u suprotnosti s programom Hrvatska 365. Naime, u 70 do 80 posto svih gostiju u pred i posezoni u Hrvatskoj čine gosti koje dovode agencije. Ovime režu granu na kojoj sjede, zaključuje Pukšar. (B. BAN)