Umaški ribarski gat, namijenjen samo potrebama umaških ribara, i izgrađen sredstvima iz Europske unije. Postrance gledano, ostaje izvan vidnog polja, ali kada se pogleda prema njemu doima se kao zapušteni „muzej ribarskih mreža, alata i ostalog ribarskog oruđa“. Nitko od prisutnih ribara nije bio voljan za razgovor, osim Bilija Kabaja i predsjednika udruge „Mare Croaticum“ Danijelea Koleca koji se bori za red i pridržavanje svih pravila uređenog života u umaškoj luci. Prvi nas je naputio na ovaj, moglo bi se reći i ekološki problem. Prošetavši po gatu s Kabajem brzo se moglo uočiti niz nedostataka, nastalih kao posljedica ljudske nepažnje ili ne poštivanja društvenog dobra.
Kradu ribu i propelere s brodova
Obje rampe na ulasku na ribarski gat su demolirane u više navrata, pa je u konačnici popravljena samo jedna o trošku ribara. Od ukupno četiri ormarića za struju i vodu, radi samo jedan. Na gatu stoji natpis o zabrani priveza broda na čelno mjesto, koje bi moralo ostati slobodno zbog nesmetanog iskrcavanja robe prilikom pristajanja, ali jedna koča je zanemarila to upozorenje i tako čini već danima. Ne postoje kante za izlijevanje ulja i ribari su prinuđeni izlijevati ga na drugoj obali, gatu pokraj Inine benzinske crpke. Uzduž desetak koča nalazi se hrpa smeća od polumrtvih morskih organizama, neuredno složenih kašeti i mreža, a na ulazu, kao portir na ulazu u muzej zapuštenih i odbačenih predmeta, stoji raspadnuta ledenica.
- Imamo 15 vezova i parkiralište za 80 automobila. Sada kada su rampe slomljene, naravno to najviše koriste stranci – besplatno. Događa se da nam kradu ribu s brodova, propelere, ali osim opakih sumnji nemamo dokaza o krivcu. Postoje kamere koje sve registriraju, ali nam u Gradskoj upravi nisu voljni dati aplikaciju spominje Kabaj.
Umaški ribari su tražili pomoć Sekcije ribara pri Udruženju obrtnika da se nešto poduzme oko reda na gatu, od komunalnih redara Grada Umaga da spriječe nepropisno parkiranje automobila, Lučke uprave da poprave kvarove, ali uzalud.
- Svi prebacuju ovlasti s jednoga na drugoga i ograđuju se od odgovornosti. Najviše se angažirala udruga „Mare Croaticum“ koja daje svoje prijedloge kako da se razvija umaška luka, ali ona je ipak samo udruga s ograničenim ovlastima. Trebali bismo dobiti koncesiju na ovaj gat, pa kada bi morali o njemu brinuti sami, mislim da bi nekim ribarima podigli razinu svijesti o poštovanju javnog dobra i zaštite okoliša, kaže Kabaj.
Turisti na gatu besplatno parkiraju
Ravnatelj Lučke uprave Umag – Novigrad Sergio Sotojnić upoznat je s problemima na umaškoj rivi.
- Demoliranje rampe, uništavanje ormarića za struju i vodu, pa i same centrale kojom su povezani, događali su se, u manjem ili većem obimu već od prvog dana uporabe gata. Desetci tisuća kuna su već utrošeni za popravke. Popravak središnje centrale koja povezuje četiri ormarića iznosio oko 7.500 kuna, usporedbe radi, kada Lučka uprava ubire na godišnjoj razini od svih ribara 65.000 kuna na ime veza. Postavili smo rampe u suradnji s javnim poduzećem Komunela koje je netko onesposobio, pa sada imamo parkirane turiste i ostale stanovnike grada na ribarskom gatu, dok ribari imaju samo jednu parkirnu karticu po brodu na korištenje. I naravno nitko se ne želi miješati s izlikom da je to problem samo lučke uprave. Pokušavali smo to rješavati više puta neposrednim dogovorom s ribarima, Sekcijom ribara pri Udruženju obrtnika, ali rezultati su vidljivi iz samih činjenica. Pogrešno je vjerovanje da bi lučki nadzornici trebali intervenirati i naplaćivati kazne, jer njihova je zakonska obveza samo privezivanje broda, kaže Stojnić.
Novim prijedlogom izmjena Zakona to bi se trebalo promijeniti i predvidjet će se represivne mjere. Što se tiče davanja u koncesiju ribarskog gata od Ministarstva pomorstva, ribarskim zadrugama, iskustva pokazuju kako to nije funkcioniralo. Treba gatove odražavati, ulagati ...trošiti nemala sredstva za to. Bolje je ovako prepustiti sve lučkim upravama, a nesavjesno ponašanje ostaviti ribarima.
Ribari ne žele ni čuti za naplatu
Na pitanje kako je moguće da je ispod samog natpisa zabrane priveza broda na čelnom mjestu gata koje mora ostati slobodno zbog iskrcavanja, ipak nedopušteno privezana neka domaća ribarica, Stojnić kaže da postoji pravilnik o redu u luci, uvjetima za određivanje namjene, u ovome slučaju za iskrcaj, pa se tako, konkretno, u Dalmaciji takva usluga i naplaćuje.
- Zamislite sada, nakon svega što ste vidjeli, da se takvo što dogodi u Umagu. Čim spomenete neku naplatu, ribari se dignu na noge, ali čim spomenete brigu, pravila ponašanja i održavanja reda i čistoće, sklanjanja polumrtvih organizama koji troše kisik narušavajući prirodnu ravnotežu, ogluše se, kao da se to njih ne tiče. Niti sam baš ne mogu prodrijeti u mentalni sklop tih ljudi koji nisu za suradnju, nego sve misle riješiti silom. Pisali smo brojne dopise i pomorskoj policiji, no uzalud. Tu smo gdje smo i bolja vremena za umaški ribarski gat će valjda nastupiti tek primjenom novog Zakona o pomorskom dobru, priča Stojnić.
Usput smo provukli priču o brodu Nirvana, vezanom već treću godinu bez dozvole u umaškoj luci zbog kojeg se lamentiraju ribari, građani i gradski vijećnici, pa je na posljednjoj sjednici Gradskg vijeća opet postavljeno pitanje o sudbini tog jedrenjaka. Skrštenih ruku, Stojnić kaže da sada više ništa nije moguće riješiti jer je tvrtka vlasnika broda u stečaju.
- Nastojali smo godinama, primjenom Zakona i ostalih pravnih akata taj problem otkloniti čak i upozorenjem na moguće potonuće broda i izazivanje ekološke katastrofe u zaljevu i eventualne troškove koje bi nam moglo prouzročiti izvalačenje potonulog broda, a platili bi ih građani Umaga, međutim, to je sve što je bilo u našoj ingerenciji. Zakazao je sustav i nesavjesnost vlasnika, zaključio je Stojnić. (Napisala i snimila Sanja BOSNIĆ)