Zanimljivo da ima ljudi koji vjeruju u demokraciju

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

U organizaciji Jazzbine i Nebodera u petak navecer u klubu Uljanik prvi ce se put predstaviti supergrupa Golem, koju su osnovali Marco Grabber, Krešimir Tomec i Ivan Juric Yuri. U Puli ce izvesti pjesme s albuma "Trokut", za koji su pobrali pohvale, jednako kao i za svoje prve nastupe uživo na kojima do izražaja dolazi njihov crossover, electropunk, dubstep, reggae, hip-hop stil uz kombinaciju balkanskih ritmova.

Tekstovi Golema su realni, prilicno aktualni, a njihova energija na albumu je doista golema. S albuma su se vec kao singlovi izdvojili "Ledeno doba", "Poštovana gospodo" te obrada pjesme "Milion" grupe Boa, s kojom je i zapocela suradnja ovog pulsko-zagrebacko-splitskog trojca kojem se pridružio i Miroslav Chakka Catalinac, a koncertnu postavu cine još i gitarist Peter Dekleva te bubnjar Andrej Zavasnik. Yuri, Tomec i Grabber ispricali su nam što ih sve inspirira i što misle o trenutnoj situaciji u glazbi i politici.

Je li Golem projekt za jedan album ili vec postoje planovi za nastavak suradnje vas trojice? Što je s Vašim ostalim projektima?


Grabber: Golem je vrlo ozbiljan projekt i vec postoje planovi za nastavak suradnje. Sakupili smo odlicnu ekipu punu želje i volje da napravimo nešto veliko, a osim toga postali smo i dobri prijatelji. Osobno radim nešto produkcije za razne domace i strane izvodace, a i vratio sam se DJ-ingu nakon sedam godina, koliko je i trajao ciklus mog oporavka od prijašnjeg posla, gdje sam se suocio s cinjenicom da u 28. godini moram zapoceti sve ispocetka.

U pjesmi "Kartel" skoro cijelo vrijeme slušamo glas kontroverznog americkog radijskog voditelja i teoreticara zavjere Alexa Jonesa. Jeste li ga ubacili zato što se slažete s njegovim teorijama?


Tomec: Nisu to teorije, vec realne i dokazane cinjenice koje su nebrojeno puta objavljene u medijima, samo treba znati citati. Alex Jones je medu prvima razotkrio Bohemian Grove, satanisticko-okultno društvo muškaraca, mahom americkih politicara, bankara i industrijalaca. No cinjenica je da tom društvu pripadaju i Bono Vox, Sting... Motivi Alexa Jonesa jesu upitni, jer je manje poznato da je on jezuit i pitanje je tko zapravo njega podržava i za koga radi. No ovaj dio o bankama i MMF-u je neosporna cinjenica, te se lijepo uklopio u CD, s druge strane dobro mu zvuci glas...

Jeste li morali tražiti i platiti dozvole za sve one semplove, politicara i više ili manje poznatih i nepoznatih osoba, s obzirom na to da se danas na skoro sve polažu autorska prava, a i vi kažete: "ZAMP ce ti poslat bandu vampira da traže šta si semplira"?


Tomec: Nismo, neka nas neko tuži ako misli da ih nismo smjeli koristiti. Zašto bi za glazbenike vrijedila druga pravila od onih za novine? Ako neki fotograf ili paparazzo može mene ili bilo kog drugog uslikati na cesti, na koncertu, pred kucom i bez dozvole to objaviti, onda pretpostavljam da i mi to možemo s izjavama. Mislim da je situacija s autorskim pravima izokrenuta kao i sve ostalo. To je prešlo u domenu groteske. Npr. Naomi Klein u svojoj knjizi "No logo" navodi primjer kako su djeca u jednoj školi u SAD-u nacrtala na zidu sportskog igrališta Mickeyja Mousea, ako se dobro sjecam, pa su dobili od Disneyevih odvjetnika obavijest da to što prije maknu ako ne žele tužbu. Nažalost danas intelektualna prava vrijede samo za bogate, siromašni si ne mogu priuštiti proces zaštite istih na globalnoj razini. Vrlo prepreden sistem.

Poznati ste po radu u grupi ST!llness, preko koje šaljete angažirane poruke publici, što se vidjelo i na nedavnom koncertu u Puli. Što onda radite u Golemu, postoji li nešto što ovdje možete, a u ST!llnessu ne?


Yuri: Ne postoji ništa šta negdi mogu, a negdi ne. Svaki ljudski postupak je stvar slobodne volje. Jednostavno san se odlucija podilit svoju stvaralacku licnost na logicku i spiritualnu. Logicka je pripala Golemu, a šamanska je ostala u mojoj matici - ST!llnessu. Golem je projekt koji me dosta naucija u muzickom i "civilnom" životu i priko kojega san upozna dobre ljude i vrhunske muzicare...

Kako ste docekali prosinacku promjenu vlasti, jeste li možda i o tome napisali neku pjesmu?


Grabber: Misliš ovo lijevo-desno... Ne vidim razliku, samo su ovi lijevi malo simpaticniji po izgledu i znaju se bolje pocešljati.

Tomec: Sve pjesme su o tome. Zar se vlast promijenila? Meni se cini da i HDZ i Kukuriku šalju iste poruke po televiziji, bar što se tice EU-a, NATO-a, MMF-a. Ima li neke razlike medu njima? Jedni i drugi slušaju iste nalogodavce. Zanimljivo je da u 21. stoljecu još ima ljudi koji vjeruju u demokraciju. Tko još nije svjestan prijevare, eto mu primjer Slovenije. Demokratski, vecinom glasova izabran premijer nije dobio podršku gubitnika na izborima, odnosno njihovih zakulisnih gazdi, i sad nece biti mandatar, te ce na vlast doci onaj koji je izgubio...

Slušajuci vaše stvari razmišljam kako ce uvijek biti povoda da se pišu ovakve angažirane pjesme  i tim više me cudi da eterom uporno dominiraju bezbrižne, eskapisticke ljubavne pjesmice.


Tomec: S obzirom na to da kao producenti radimo i pop glazbu, koja je zapravo najzahtjevnija od svega što smo radili, upoznali smo realnost i mracnu stranu radija. Najprije, svi zaboravljamo da smo izabrali kapitalizam kao društveno uredenje. U kapitalizmu je Bog profit. Radiostanica mora puštati glazbu da privuce što veci broj slušatelja, da bi ostvarili što veci prihod od reklama. Glazba koja privlaci radijske slušatelje je glazba koja ne smeta, koja te opušta i ne opterecuje dok kuhaš ili voziš auto. I to je meni jasno, te ne ocekujem da ce radiostanice vrtjeti glazbu Golema.

Grabber: Iz prve ruke znam da vecina u Hrvatskoj stvarno voli takvu "neopterecenu" glazbu. Jednostavno, vole se opustiti uz koju pozitivnu i veselu pjesmu, te uz malo pica i ica, pa poci u krpe nakon iscrpljujuceg dana na poslu gdje ih je šef iznervirao. Ne mogu im zamjeriti jer vidim da stvarno uživaju u tome. Jedino me malo smeta to što teže razumiju mene koji volim to što volim. Sjecam se reakcije jako dobrog prijatelja iz Splita kad smo izbacili spot i pjesmu "Ledeno doba" koji je rekao: "Ajd', dajte nešto veselije, ljudima je pun k... jada i tuge, nikome se ne da slušati tude brige."

Osim pjesama s albuma "Trokut", hocemo li još što cuti u Puli?


Tomec: Zasad smo se bazirali na promociji pjesama s albuma. Potrebno je neko vrijeme da se bend usvira i zagruva zajedno, no zasigurno cemo do ljeta proširiti i pripremiti još materijala za live nastupe. Tek sad kad to sviramo dolazimo do nekih spoznaja kako to sve unaprijediti.

Grabber: Nadam se da cemo cuti i koji aplauz.

Yuri: Obradu "Ode radosti" u extended-DJ-rave-nu-metal-HC-punk-dubstep verziji od 24 minute. (razgovarao Mladen RADIC)

INTERVJU U CIJELOSTI PROCITAJTE U TISKANOM IZDANJU OD SRIJEDE


Podijeli: Facebook Twiter