Mezzosopranistica Sofija Cingula nedavno je koncertom u Varaždinu proslavila 20 godina umjetničkog rada. Već sedam godina zaposlena u Puli, najprije na Odjelu za glazbu pulskog Sveučilišta Jurja Dobrile, a potom na Muzičkoj akademiji u Puli, ova talentirana glazbenica vrlo je uspješna - kako u svome pedagoškom radu, tako i u onome koncertnom.
Rođena je 1977. godine u Zaboku. Osnovnu i srednju školu završila je u Varaždinu. Od akademske godine 1995/1996. započinje studij Solo pjevanja na Sveučilištu za glazbu i glumu u Beču. Dodiplomski studij završava te započinje magisterij na smjeru Opera (pjevačka klasa mag. art. Sebastian Vittucci, operni studio prof. Curt Malm i prof. Uwe Theimer) koji završava 2003. godine. Magisterij na smjeru Lied i Oratorij upisuje najprije u klasi proslavljene primadone Marjane Lipovšek, a zatim u klasi poznatog opernog prvaka, koncertnog umjetnika i skladatelja Roberta Holla, kod kojega, u akademskoj godini 2006/2007. uspješno završava i taj dio studija. Od 2006. godine stručno se usavršava na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi izv. prof. Lidije Horvat-Dunjko.
Trenutno je predstojnica Odsjeka studija Solo pjevanja i Odsjeka studija Klavira pulske Muzičke akademije, te sudjeluje u izvedbi i osmišljavanju kolegija: Solo pjevanje, Komorna glazba, Osnove vokalne tehnike, Vježbe iz vokalne tehnike te Vokalno-tehnički aspekti dječjih pjesmica i vokalnih primjera u nastavi.
Teški počeci
- Kada sam upisivala akademiju u Beču, nisam bila sigurna hoću li uspjeti. Primao se određeni broj studenata, a nakon položenog solfeggia, vidjela sam da su svi radili s profesorima-mentorima dio koji se tiče solo pjevanja. Tada sam bila obeshrabrena i čak sam nazvala majku i rekla da ne znam kako uopće izaći na prijemni iz solo pjevanja kad ja nisam ni s kime (dodatno) radila. No, na sreću sve je dobro prošlo i uspjela sam upisati akademiju, od 160 prijavljenih, primili su nas 16. Beč je veliki grad s puno mogućnosti, ja sam imala samo školsko znanje njemačkog jezika, tako da mi nije bilo lako u samim počecima. Imala sam stipendiju, ali radila sam i kao dadilja, pjevala u zborovima i sitnim solo ulogama, Beč je ipak skup grad, no pružio mi je iznimne mogućnosti. Tada nije bilo youtubea, tako da sam štedjela za CD-ove, kvalitetne snimke bile su vrlo važan dio samoga obrazovanja, a učestalo sam išla i slušati uživo koncerte. Stajaća mjesta imala su cijenu od svega nekoliko eura, i to je bila iznimna mogućnost za studente, jer smo slušali eminentne živuće glazbenike. Tada Hrvatska nije bila u EU-u, nije uvijek sve bilo lako, no ovdje sam stekla radne navike, red, rad i disciplinu, veli iznimno simpatična Cingula.
Brojni projekti
Nažalost, zbog bolesti morala se vratiti s drugog poslijediplomskog ranije kući, no onda je ipak privela poslijediplomski studij kraju. Tada se zaposlila u varaždinskoj glazbenoj školi, gdje je predavala solo pjevanje i komornu glazbu, a na poziv Lidije Horvat-Dunjko došla je do Pule. Prve dvije godine putovala je na relaciji Pula-Varaždin svaki tjedan, a sada nešto rjeđe, ovisno o projektima ili nastupima koje usklađuje s predavanjima i obvezama na Akademiji.
- U Puli sam upoznala divne ljude, omogućeno mi je da steknem uvid u stvaralaštvo Antonia Smareglie, Slavka Zlatića, Matka Brajša Rašana te počela sam i izvoditi njihovu glazbu za razne prigodne koncerte, a upoznala sam i maestra Nella Milottija, no nažalost nisam surađivala s njim jer je već bio bolestan. Posebno me veseli kad steknem uvid u manje poznati dio stvaralaštva istarskih skladatelja ili kad mogu sudjelovati u praizvedbama djela svojih kolegica i kolega s pulske akademije. Drago mi je što mogu raditi na raznim projektima, primjerice za moj obljetnički koncert pod umjetničkim vodstvom violinistice Laure Vadjon, nastupila sam s Hrvatskim baroknim ansamblom kojeg čine eminentni hrvatski glazbenici. Atmosfera je bila prekrasna i divno je bilo osjetiti podršku ne samo varaždinske publike, već i mojih dragih prijateljica s pulske akademije (u Varaždin su za tu prigodu stigle i profesorice Mirjana Grakalić i Laura Čuperjani te Ivana Paula Gortal Carlin). Posebno mi se dojmila činjenica da je kazalište bilo prepuno, da su ljudi željni i baroknih djela, samo treba pružiti kvalitetne sadržaje. Godinama se bavim i opusom Ivana Padovca, varaždinskog skladatelja iz 19. stoljeća koji je pred kraj života oslijepio, a koncert njemu u čast održat ćemo u studenom. Planiram da taj koncert, uz gitaristu Darka Rušeca, sopranisticu Jelenu Štefanić, pijanisticu Ivanu Godec Vinceković, te Vojina Perića iz Kazališta slijepih i slabovidnih Novi život, djelomično izvedemo u mraku, da publika dobije priliku izoštriti svoja osjetila na novi način, doživjeti glazbu poput samog Padovca, veli Cingula.
Koncertni i operni nastupi mezzosopranistice Sofije Cingula obuhvaćaju širok i raznolik repertoar – od rane glazbe sve do modernih praizvedbi suvremenih autora koji joj nerijetko i posvećuju svoje skladbe.
Uz brojne koncertne nastupe u Hrvatskoj, Austriji te po Sloveniji, Njemačkoj, Italiji, Švicarskoj i Južnoj Koreji, nastupala je, uz ansamble bečke Volksopere i Neue Oper Wien, i na turnejama po Japanu i Kini. U sezoni 2003/2004. bila je alternacija za Treću damu u bečkoj Volksoperi. U ljeto 2006. nastupila je kao Anina u Verdijevoj "Traviati" na Glazbenom festivalu u Steyru. Godine 2008., uz maestra Mladena Tarbuka i bečki komorni orkestar Wiener Concert-Verein, nastupila je u poznatom Musikvereinu u Beču. Sofija Cingula sudjeluje i u radu mnogih hrvatskih i međunarodnih umjetničkih i pedagoških radionica, seminara i simpozija te je autorica nekolicine radova, predavanja i prezentacija koje vokalnoj tehnici i pedagogiji pristupaju s aspekta znanosti i najnovijih znanstvenih istraživanja. (Razgovarala Vanesa BEGIĆ)