Na jučer održanoj prezentaciji o implementaciji u praksi Zakona o zaštiti potrošača u najvećoj mjeri bilo je govora o tome kako prodavači nisu zaštićeni od kupaca. Na predavanju održanom u HGK - Županijskoj komori Pula Đema Bartulović, voditeljica Službe za razvoj politike zaštite potrošača pri Upravi za trgovinu i unutarnje tržište Ministarstva gospodarstva, rekla je da poslovna uzanca nalaže trgovcima da moraju kupcima vratiti novac, a zakon ih to uvjetuje u roku od 14 dana od dana isporuke ako prodaju na daljinu.
Muke trgovaca
Jedan trgovac prisutan na prezentaciji upitao se tko štiti trgovce od kupaca. Pojasnio je može li se kupcu koji dva puta naruči robu i ponovno je vrati više ne slati roba. Bartulović mu je odgovorila mu je da može takvom kupcu više ne isporučivati robu ako ima indicije da je taj kupac prevarant.
- Već su nam poznata imena tih ljudi jer nas o njima obavještavaju trgovci, a ti se kupci obraćaju na niz institucija, rekla je voditeljica Službe za razvoj politike zaštite potrošača. Još je jedna trgovkinja upozorila na neprimjereno ponašanje kupaca. Požalila se da joj kupci nakon dva dana nošenja vraćaju kupljenu robu te traže povrat novca, a kao razlog navode da im se ista više ne sviđa.
Trgovkinja iz jedne labinske trgovine bijele tehnike pitala je što učiniti kada se kupcu pokvari perilica te je li dovoljno uputiti kupca do ovlaštenog servisa. Bartulović je odgovorila da kupac koji je kupio robu ima pravo na ispravan proizvod te da je prvih šest mjeseci od kupnje to obveza prodavatelja koji kupcu mora osigurati servis i rezervne dijelove.
- U današnjim uvjetima imamo sve više velikih inozemnih trgovaca koji i u Hrvatskoj nude sve to i takvi će proći na tržištu, a mali trgovci teško da će moći opstati, rekla je Bartulović.
Jedan pulski trgovac je rekao da su fizičke osobe kao kupci zaštićeni te se upitao tko štiti pravne osobe kad kupuju. Pritom je naveo primjer svoje tvrtke koja je naručila rasvjetu poslovnog prostora, a nakon tri mjeseca mu čak 40 posto rasvjete više ne radi. Bartulović je rekla da su upoznati s tom problematikom te najavila da se po tom pitanju promijeniti EU direktiva.
Odgovarajući na brojne druge upite rekla je da u trgovinama kupci ne smiju dobiti popust samo zbog toga što su redovni klijenti. Pojasnila je da je to uobičajeno na tržnicama, ali nije dozvoljeno u trgovinama. Drugoj trgovkinji je poručila da ako samo jedno popodne snižava cijene za 4.000 artikala ne treba navesti nove cijene na svom proizvodu, već je dovoljno tu informaciju izvijestiti u prodajnom mjestu. Zaključila je kako će uskoro izmijeniti početak ljetnog sezonskog sniženja. Od 1. siječnja je propisano da ta sniženja počinju između 10. i 25. kolovoza, a nakon brojnih pritužbi trgovaca odlučili su da će to izmijeniti.
Blaži inspektori
Marija Kulaš, načelnica Sektora za trgovinu i tržište pri Upravi za trgovinu i unutarnje tržište, je rekla da su nedavno smanjene prekršajne odredbe te, u slučaju da trgovca zateknu u prekršaju, više ne zatvaraju objekt, već mu samo zabrane prodaju one robe zbog koje je u prekršaju.
- Imali smo slučaja da su inspektori stalno ulazili u jedan trgovački centar i naplaćivali kaznu od po 30 tisuća kuna jer je boca s alkoholom imala izlizanu naljepnicu. Takvo ponašanje inspektora više nije moguće, zaključila je načelnica Sektora za trgovinu i tržište pri Upravi za trgovinu i unutarnje tržište iz Ministarstva gospodarstva. (P. GREGOROVIĆ)