Zabava uz pjesme o Blaženoj Djevici Mariji

Simone Sorini i Claudia Viviani u Dvigradu (M. RIMANIĆ)
Simone Sorini i Claudia Viviani u Dvigradu (M. RIMANIĆ)

Minulog vikenda o blagdanu Male Gospe, koji se slavi 8. rujna, "Dvigrad festival" podario je publici nesvakidašnju glazbenu poslasticu. Bili su to posebno zanimljivi koncerti održani u crkvi Sv. Petra i Pavla u Svetom Petru u Šumi i dvigradskoj bazilici Sv. Sofije. Oba su koncerta obilježili Simone Sorini i Claudia Viviani koji su posjetiteljima predstavili nesvakidašnji i izuzetno zanimljiv repertoar srednjovjekovne glazbe sastavljen pretežito od Marijanskih pjesama, pjesama posvećenih Blaženoj Djevici Mariji. U Svetom Petru u Šumi izvodili su "Laude Mariane" iz 13. stoljeća, a u Dvigradu pjesme iz opatije Santa Maria de Montserrat nedaleko Barcelone.

Srednjovjekovni instrumenti

Specifičan tenor Simonea Sorinija uz pratnju Claudie Viviani slušatelja sugestivno vodi u daleka vremena, razdoblja u kojima je sve bilo podređeno pobožnosti. Interpretaciji Simonea Sorinija i Claudie Viviani poseban ugođaj daju zvuci srednjovjekovnih instrumentima koji savršeno oblikuju izvedbu. Naravno da se toj vrsti glazbe ne može poreći određena egzotičnost, jer ipak se prilično rijetko izvodi, a upravo to ovakvim koncertima daje još veću draž. No, još je zanimljivije kako je u to vrijeme, razdoblje srednjeg vijeka, nabožna, pa u neku ruku i sakralna glazba, osim za slavljenje Bogorodice, služila i za zabavu puka. Tako su se hodočasnici koji su pohodili Santa Mariu de Montserrat nakon pobožnosti zabavljali i plesali uz pjesme posvećene Blaženoj Djevici Mariji ili onima koje poput "Ad Moretm Festinamus" govore o neizbježnoj smrti.

Za bolje razumijevanje repertoara vrlo su korisne bile Sorinijeve opaske kojima se osvrtao na razdoblje nastanka, ali i teme tekstova pojedinih pjesma koje je izvodio.

Sadržajan i prigodan repertoar Simone Sorinija i Claudie Viviani doista je obogatio blagdan Male Gospe u središnjoj Istri jednim doista vrijednim sadržajem.

Otkrivanje glazbene prošlosti

Uostalom "Dvigrad festival", kao što je i ovdje slučaj, ljubiteljima rane glazbe često otkriva skrivene kutke glazbene prošlosti značajne za glazbenu povijest. Na tom je tragu bio i nastup Vokalno instrumentalne skupine "Šušanj" koja je izvodila stare hrvatske napjeve iz Dalmacije, Zadarskog zaleđa, te Bosne i Hercegovine. Njihov nastup u Svetom Petru Šumi ponovo je potakao dvojbu je li Dalmatinska klapska pjesma potekla od srednjovjekovnog, glagoljaškog, pjevanja ili se zapravo događalo obrnuto. No, činjenica je da su tijekom vremena ta dva glazbena izričaja utjecale jedan na drugi i tako, dok su se uvodile novine u crkveno pjevanje pod utjecajem pučke pjesme, tako je i narodna pjesma u svoj izričaj uvodila način izvedbe nabožnih napjeva.

Zbog svega toga protekli vikend "Dvigrad festivala" bio je doista zanimljiv spoj glazbenih tradicija, koji je nudio mogućnost usporedbe rane glazbe s dvije strane, dvije suprotne obale Jadranskog mora, koja unatoč nekim razlikama ima i mnogo sličnosti. Upravo je u tomu i draž, po mnogo čemu komornog "Dvigrad festivala" koji nije toliko velik, koliko je značajan za bolje upoznavanje rane glazbe.

Završnica festivala od 16. do 18. rujna

Festival se nastavlja 16. rujna koncertom pod nazivom "La grande bellezza della musica", u kanfanarskoj crkvi Svetog Silvestra u kojoj će s početkom u 20 sati nastupiti sopranistica Martina Klarić i orguljaš Mario Penzar. Večer kasnije, 17. rujna, u dvigradskoj Sv. Sofiji, s početkom u 17 sati, nastupit će solisti ansambla "Anonima Frottolisti" programom "Musica fortemente legata alla danza", a potom 18. rujna, na istom mjestu u isto vrijeme, izvest će posljednji koncert ovogodišnjeg "Dvigrad festivala" pod nazivom "O inextimabile sacramentum". (Mirjan RIMANIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter