Vozači iz barem tri zemlje članice Europske unije morat će od sljedećeg ljeta pažljivije voziti po hrvatskim cestama. Ulaskom Hrvatske u EU 1. srpnja 2013. godine na snagu će stupiti sporazum koji su dogovorile Hrvatska, Bugarska, Mađarska i Austrija, a koji će omogućiti jednostavnije naplaćivanje kazni za prometne prekršaje, poput prekoračenja brzine ili prolaska kroz crveno, koje počini vozač izvan matične države, potvrdili su nam u Ministarstvu unutarnjih poslova. Na oprezu će, jednako tako, morati biti i hrvatski vozači kad voze po cestama Bugarske, Mađarske i Austrije. Takva suradnja postoji među mnogim zemljama članicama, pa, primjerice, Belgijanac koji prebrzo vozi francuskim cestama može već sad biti siguran da će mu kazna stići na kućnu adresu.
Prometni prekršaji počinjeni u drugoj zemlji i dosad su, naravno, bili kažnjivi. No, ako vozač nije platio kaznu na licu mjesta, nego se uspio »dočepati« granice i svoje države, bilo je izgledno da ga kazna neće pratiti kući. Naime, dosad se koristila dugotrajnija i skuplja procedura, odnosno mehanizam međunarodne pravne pomoći koji podrazumijeva uključivanje i ministarstava pravosuđa.
Zahvaljujući novom dogovoru, ubuduće bi prometne kazne trebale prekršitelju stizati na kućnu adresu, kao da je riječ o kazni za prekršaj napravljen u matičnoj državi. I matična zemlja će se prema tim rješenjima koje je izdala druga država ponašati kao da su njezina vlastita, odnosno provest će rješenje o novčanoj kazni koje je donijela policija druge države, bez posredovanja ministarstva pravosuđa. Pritom je predviđeno da se preko granice šalju kazne veće od 50 eura.
Dogovor četiriju država zapravo je oživotvorenje europske direktive, koja omogućuje bolju prekograničnu suradnju unutar Europske unije kada su posrijedi prometni prekršaji i to prebrza vožnja, nekorištenje sigurnosnih pojaseva, prolazak kroz crveno svjetlo, vožnja pod utjecajem alkohola ili droga, nenošenje kacige, vožnja zabranjenom prometnom trakom te nedopušteno korištenje mobitela u vožnji. Pogrešno parkiranje nije među navedenim prekršajima.
Ta je direktiva donesena s ciljem da se smanji smrtnost na europskim cestama. Njezini zagovornici tvrde da bi godišnje mogla spasiti pet tisuća života jer će ljudi voziti opreznije, svjesni da neće izbjeći kažnjavanje čak ni ako »zbrišu« u matičnu državu. Direktiva bi se trebala početi primjenjivati u cijeloj Europskoj uniji od studenog 2013. godine. (Irena FRLAN/NL)