U punom je jeku izgradnja odnosno pretvaranje Istarskog ipsilona u autocestu. Na svakom cvorištu postavljeni su naplatni uredaji i rampe, a uskoro ce - špekulira se da je rijec o 11. lipnja, s obzirom na to da je istarski župan Ivan Jakovcic za taj dan najavio ponovni dolazak predsjednice Vlade Jadranke Kosor upravo na otvorenje Ipsilona - u naplatne kucice duž dionice Kanfanar - Umag useliti službenici Bina-Istre.
U drugoj polovici istog mjeseca otvorit ce se i osam kilometara duga spojna cesta Pula - Pomer, koja ce direktno povezivati najjužniji dio Istre s naplatnom postajom Peliceti.
Zajedno s dionicom Pula - Kanfanar, koja je u punom profilu otvorena u lipnju prošle godine, Istarski ipsilon broji 80 kilometara autoceste, što ce vozace vozila prve kategorije na putovanju od Pule do Umaga koštati 37 kuna u jednom smjeru, odnosno 25,90 kuna za pretplatnike/korisnike ENC uredaja, u što je ukljucen i prijelaz preko vijadukta Mirna, koji se dosad zasebno naplacivao (14 kuna).
Puštanjem u promet ove dionice sustav naplate promijenit ce se iz otvorenog u zatvoreni te ce se cestarina naplacivati slijedom prijedenih kilometara. Dakle, nece više biti vracanja preplacene cestarine kada se, primjerice, vozac zaputi iz Pule u Vodnjan.
Na dionici od Kanfanara do Pazina, tocnije do cvorišta Rogovici, u tijeku su gradevinski radovi, a puštanje u promet tog dijela autoceste predvideno je za listopad. Cijena prolaska automobilom dionicom od Pule do Pazina, cija je ukupna dužina 46 kilometara, bit ce 20 kuna ili 14 kuna za pretplatnike koji koriste ENC uredaj.
Cijena korištenja punog profila autoceste na južnom kraku Istarskog ipsilona iznosi 0,42 kune po kilometru, što odgovara cestarini na vecini autocesta u državi. Dionica Umag - Kanfanar smatra se, pak, turistickim pravcem pa je skuplja šest lipa i stoji 0,48 kuna po kilometru.
Za lokalno stanovništvo, odnosno za ucestale korisnike predviden je popust od 30 posto za sve dionice te 50 posto za tunel Ucku. U Bina-Istri tvrde da su ucestalim korisnicima punog profila Ipsilona popustom od 30 posto - kojim cijena pada na 0,32 kune po kilometru - osigurali najnižu prosjecnu cijenu korištenja autoceste u Hrvatskoj.
- U razgovorima sa svim zainteresiranim skupinama diljem Istre jednoglasno je prihvaceno da se prilikom utvrdivanja politike naplate cestarine što više favorizira lokalno stanovništvo, a to je i ucinjeno omogucavanjem najvecih popusta u državi za ovu skupinu. Smatramo da ce upravo lokalno stanovništvo, s obzirom na to da najviše koristi mrežu Istarskog ipsilona, moci uživati u pogodnostima odabranog modela pretplate. U 2010. godini ostvareno je 2,5 milijuna prolaza s popustom, što dokazuje da su korisnici prepoznali pogodnosti pretplate, kažu u Bina-Istri.
Prolaz kroz Ucku i dalje košta 28 kuna, i to se nece mijenjati sve do konacnog dovršetka Ipsilona u punom profilu od cvora Rogovici do Matulja. Po najavama iz Bina-Istre, od listopada, kada bude dovršen puni profil na dionici Kanfanar - Rogovici, cijena vožnje od Rijeke do Pule iznosit ce 48 kuna. Rijec je o poskupljenju od osam kuna u odnosu na sadašnji cjenik, po kojem se vožnja od cvora Kanfanar do tunela nije placala, a prolaz kroz Ucku stajao je 28 kuna.
Korištenje dionice od Vranje do Kanfanara, odnosno od Vranje do cvora Rogovici nece se naplacivati dok ne bude puštena u promet u punom profilu. (Krešimir TADIJIC)
Kada autocesta cijelom dužinom Ipsilona?
Kako smo nedavno pisali, u tijeku su pregovori Bina-Istre s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture o nastavku i dovršetku gradnje Ipsilona. Za to je potrebno pretvoriti i dio od Rogovica do Matulja u autocestu, izgraditi drugu cijev tunela Ucka te paralelne vijadukte Limska draga i Mirna.
Tomu prethodi javna rasprava o studiji utjecaja na okoliš za istocni krak Ipsilona u Pazinu, Cerovlju, Lupoglavu, Opatiji i Matuljima. U Bina-Istri nedavno su nam rekli da bi završna faza gradnje istarske autoceste, konkretno dionice Rogovici - Matulji, trebala poceti u proljece 2012. O mnogocemu ovisi kada ce radovi biti završeni i Ipsilon otvoren kao autocesta u cijeloj svojoj dužini pa je zasad tocan datum teško predvidjeti.
Umag - Rijeka 53 kune
Iako tom relacijom vjerojatno nitko nikada nece proci - osim ako nije zalutao ili je, pak, zaljubljenik u vožnju autocestom - kao kuriozitet navodimo da ce cestarina za vožnju Ipsilonom od Umaga do Rijeke preko cvora Kanfanar iznositi 53 kune. Osim što je najnelogicnija, to je ujedno i najskuplja dionica Istarskog ipsilona.
Dobro je znati
Dionice od cvora Kanfanar do tunela Ucka, tocnije do Vranje, zasad se nece naplacivati pa na službenom cjeniku Bina-Istre doslovce piše da je cijena 0 kuna. Vožnja kroz tunel Ucku i dalje ce (sama za sebe) stajati 28 kuna, koliko i danas "cijelu" vožnju placaju svi koji se Ipsilonom voze od Kanfanara do Rijeke. U listopadu bi se trebao otvoriti puni profil autoceste na dionici Kanfanar - Rogovici, za koji ce se cestarina, kako vele u Bina-Istri, placati 0,42 kuna po kilometru, što bi - uzevši u obzir da je ta dionica duga 18,5 kilometara - ispalo oko osam kuna.
Isplati se od Baderne do granice
Vjerojatno ce se sada Porecani sada lakše odlucivati za odlazak do Slovenije i Italije Ipsilonom preko vijadukta Mirna, jer su, primjerice, dosad za prijelaz tog mosta placali nemalih 14 kuna, a sada ce vožnju dionicom Baderna - Umag (dakle, do granice) placati samo tri kune više. Vjerojatno ce tim putem odsad potezati i Rovinježi, koji ce za dionicu od Kanfanara do granice placati 25 kuna.