U crkvi Svetog Antona Padovanskog u Gračišću predstavljeno je restaurirano drveno, rezbareno i polikromirano romaničko raspelo iz prve polovice 13. stoljeća.
Restauraciju je s 197 tisuća kuna financirala talijanska regija Veneto, dok je Istarska županija izdvojila 75 tisuća kuna, a radove su obavili talijanski restauratori Giovanna Menegazzi, Roberto Bergamaschi i Ileana Ianes iz radionice u mjestu Mira Porte pokraj Venecije. Nadzor su provodile Nataša Nefat, Marina Boico, Sandra Čelić Višnjić, djelatnice Konzervatorskog odjela u Puli. Nositelj programa bio je županijski Odjel za kulturu. O restauratorsko-konzervatorskom zahvatu na predstavljanju su govorili Marina Boico i Lorella Limoncin Toth iz Konzervatorskog odjela Pula, županijski pročelnik za kulturu Vladimir Torbica, mjesni župnik Maksimilijan Ferlin i gračaški načelnik Ivan Mijandrušić. Pošto je stav Konzervatorskog odjela u Puli da se umjetnine trebaju čuvati u mjestu porijekla u suradnji s župnikom Maksimilijanom Ferlinom odlučeno je da se raspelo vrati u Gračišće. Budući da je crkva svete Eufemije, gdje je raspelo bilo izloženo do 2013. godine, dosta vlažna i uglavnom zatvorena odlučeno je da se raspelo smjesti u kapelu sv. Antuna Opata iz koje je po lokalnoj tradiciji potječe, pa je koncem ožujka raspelo postavljeno unutar zapadnog zida crkve.
Monumentalno bjelogorično polikromirano raspelo jedno je od najznačajnijih u Hrvatskoj i širem prostoru sjevernog Jadrana. Povezuje se s romaničkim raspelom iz Motovuna za kojeg se smatra da je poslužilo kao uzor gračaškom odnosno oba na temelju stilskih obilježja i tehničkih detalja izvedbe imaju poveznice s radionicom raspela iz Čedada u Italiji. (A. DAGOSTIN)