Vraćaju se prijamni ispiti za neke srednje škole

Ilustracija (M. ANGELINI)
Ilustracija (M. ANGELINI)

Za upise u srednje škole vraćaju se prijamni ispiti. No, tu će mogućnost moći iskoristiti samo one ustanove koje za to dobiju suglasnost Ministarstva obrazovanja i koje dobro obrazlože potrebu takvog postupka. Nažalost, već je postalo uobičajeno, ali ne i prihvatljivo što sustav obrazovanja u državi svake godine donosi nova pravila. Zbunjeni su učenici, ali i njihovi roditelji jer ne znaju što ih očekuje, a posebice se to odnosi na učenike završnih razreda osnovne škole, odnosno pred upise u srednje škole.

Samo za škole s izuzetnim interesom za upis

Ministar obrazovanja i sporta Vedran Mornar najavio je protekli tjedan da će se mijenjati kriteriji za upis u srednje škole, a u ograničenom broju slučajeva uvest će se prijemni ispiti. Također, najavljeno je i kako će škole moći samostalno odlučiti o tome koliki će im biti bodovni prag za upis. Prema njegovim riječima, jače će se vrednovati učenički rezultati iz natjecanja, a izjavio je da će se prijemni ispiti dozvoliti u vrlo malom broju škola, a srednje škole će se same moći zaštititi od "neznalica", autonomnim odlučivanjem o bodovnom pragu za upis. Najavljeno je i jače vrednovanje rezultata iz natjecanja.

Kakav je stav pulske Ekonomske škole o navedenim novostima saznali smo iz razgovara s njenim ravnateljem Petkom Radulovićem.

- U članku 27. stoji kako škole mogu utvrditi minimalni broj bodova za prijavu kandidata za upis u pojedini program obrazovanja. Smatramo da je ta mogućnost korisna posebno za škole koje imaju povećani interes za upis. Međutim, ako interes za upise nije posebno povećan, škola nema potrebu za određivanjem minimalnog bodovnog praga, već se učenici rangiraju na osnovi bodova. Mogućnost uvođenja prijemnog ispita važna je za one škole koje imaju izuzetan interes za upis pa dolazi do situacije da se učenik ne upiše, jer primjerice, ima samo jednu vrlo dobru ocjenu. Tada je dobra opcija prijamni ispit. Slažemo se da treba smanjiti učenje napamet i da treba krenuti prema problemskom učenju i razvijanju viših kognitivnih sposobnosti, kaže ravnatelj Radulović.

Branka Antunović-Piton, ravnateljica pulske Gimnazije, veli kako u školi vjeruju da će osim spomenutih, promjena biti i u djelu koji se tiče strukovnih škola, poput stjecanja strukovnih kvalifikacija u trajanju od tri godine. Pored zajedničkih elemenata vrednovanja kandidata došlo je do prijedloga izmjena dodatnih elemenata vrednovanja kandidata.

Istraživačka suvremena nastava

- U nacrtu je predviđeno da srednje škole mogu provoditi provjere posebnih znanja za upis kandidata u pojedini program obrazovanja, za što trebaju ishodovati suglasnost MZOS-a. Kandidat tom provjerom može ostvariti najviše pet bodova. Također, nacrtom je predviđeno da škole, za programe obrazovanja u trajanju od najmanje četiri godine, mogu utvrditi minimalni broj bodova, odnosno upisni prag. Dakle, školama je tako dana mogućnost da određuju takozvane dodatne uvjete za upis. Smatramo da je odabir srednje škole važna odluka, stoga MZOS treba postaviti jasne kriterije kako škole ne bi postale međusobno konkurentne već kompetitivne, rekla je Antunović-Piton.

Naglasila je još kako je potrebna kvalitetna mreža škola koja bi i razriješila dio ovih problema. Što se tiče načina poučavanja, svakako treba promjena pristupa k problemskoj, istraživačkoj, suvremenoj nastavi, zaključuje Antunović-Piton. (S. ROJNIĆ SINKOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter