Više od 400 tisuca kuna trošarine u prošloj je godini pulska Carinarnica obracunala i naplatila fizickim i pravnim osobama koje su u svojim prijevoznim sredstvima i plovilima, umjesto regularnog dizela, protuzakonito koristili plavi dizel ili loživo ulje. Provedene su ukupno 2.323 provjere, a samo u 25 slucajeva utvrdeni su prekršaji švercanja na loživo ulje i plavi dizel.
Naime, zakon propisuje da vlasniku koji svoj automobil, kombi, kamion ili drugi stroj (agregat, bager i slicno), pa cak i plovilo, nezakonito pogoni na loživo ulje ili plavi dizel carina obracunava trošarinu na kolicinu koja odgovara spremniku prijevoznog sredstva uvecanu sto puta.
Trošarina danas iznosi 2.050 kuna na 1.000 litara, dakle ako u spremnik svog automobila natankate 50 litara loživog ulja, platit cete kaznu od oko 10.200 kuna.
Ali to nije sve. Zakon propisuje i novcane kazne u rasponu od 40 tisuca do milijun kuna za tvrtke, od tri tisuce do 50 tisuca kuna za direktore tih tvrtki, za obrtnike od 20 tisuca do 500 tisuca kuna, a za fizicke osobe od dvije do deset tisuca kuna.
Valja napomenuti da se loživo ulje smije koristiti iskljucivo za grijanje, odnosno loženje, i svaka njegova upotreba u ogonskim strojevima je zakonom zabranjena. Plavi dizel je pak namijenjen ribarima i poljoprivrednicima te njegovo korištenje zakon posebno regulira. Kod gospodarskog ribolova javlja se problem tijekom turisticke sezone.
Naime, pojedini brodovi registrirani su za ribolov, ali i za prijevoz putnika. Tijekom ribolova plavi dizel je dozvoljen, no kad taj isti brod, primjerice, jutro nakon dolaska u kraj želi prevoziti turiste, mora prijeci na obicni dizel. Dakle, po zakonu, ti bi se tankovi trebali isprazniti.
Pulska Carinarnica redovno provodi nadzor na terenu, a s jednom njihovom ekipom bila je i naša novinarska ekipa. Vozila su, uz potporu pulske prometne policije, zaustavljana na takozvanom info-punktu na Vodnjanskoj cesti. Prvi kamion koji je zaustavljen, a prevozio je sekundarne sirovine na pulski otpad, vozio je na loživo ulje.
- Gorivo iz spremnika vadimo uz pomoc posebne pumpe. Cim se gorivo izvadi, moguce je golim okom procijeniti je li rijec o loživom ulju ili pak plavom dizelu. Plavi je dizel najslicniji nafti pa se njegovo prisustvo dodatno provjerava uz pomoc dodatnih sredstava. Evo, u ovom kamionu je vidljivo da je vlasnik natocio loživo ulje, a i sam je priznao da je to ucinio. Izuzeli smo tri uzroka koja smo plombirali. Jedan uzorak urucuje se vlasniku, drugi se šalje u ovlašteni carinski laboratorij u Rijeku, a treci ostaje za eventualno daljnje provodenje postupka, objasnio nam je jedan od carinskih službenika s kojim smo bili u kontroli.
Vozaci na razne nacine pokušavaju izbjeci kazne, pa tako nerijetko imaju i pregradene spremnike za gorivo. No, carina raspolaže modernom tehnikom, pa tako i uredajem koji mjeri gustocu materijala, pa im otkrivanje skrivenih spremnika ne predstavlja poseban problem.
Vozac kamiona koji je vozio na loživo ulje kazao nam je da nema novaca pa se zato švercao. Rekao nam je da je kamion u vlasništvu njegova oca te da ce platiti kaznu jer je u prekršaju.
Osim njega, od nekoliko zaustavljenih dizelaša nije bilo onih koji su vozili na loživo ulje ili plavi dizel. Isto je bilo i na gradilištu Istarskog ipsilona, gdje su kontrolirani radni strojevi.
Svi pogonski dizelski strojevi mogu jednako dobro funkcionirati s loživim uljem ili plavim dizelom. Gradani ih u svoja vozila tankaju iskljucivo zbog puno niže cijene u odnosu na dizel i eurodizel. Naime, litra loživog ulja stoji 6,28 kuna, a plavog dizela 5,59 kuna za razliku od obicnog dizela, koji na benzinskim crpkama stoji 9,07 kuna, dakle gotovo upola više.