Marko s Kaštanjera jedan je od 773 pulska prvašica koji ce u ponedjeljak prvi put sjesti u školske klupe. On ce se sa svojim novim školskim kolegama pridružiti ostaloj djeci koja se sada moraju suociti i s opasnostima u prometu.
Njegovi ga roditelji vec godinu dana pripremaju na samostalno kretanje u prometu, ucile su ga tomu i tete u vrticu, a zadnjih dana sa svojom novom školskom torbom u pratnji tate trenira sigurni put od kuce do škole.
Naucio je kolnik prelaziti preko pješackog prijelaza, najprije pogleda lijevo pa desno, na semaforu ceka zeleno svjetlo za pješake, ne pretrcava cestu i ne hoda uz rub plocnika. Marko je spreman za promet. A jesu li i vozaci za njega?
Ne bi li poduzela sve potrebne preventivne mjere, pulska prometna policija tradicionalno je pred pocetak nastave pregledala prometnice i prometnu signalizaciju u blizini škola, a od ponedjeljka obilaze sve prve razrede ne bi li školarce upoznali s temeljnim pravilima sigurnog sudjelovanja u prometu. O tomu ce govoriti i roditeljima na roditeljskim sastancima vec tijekom prvog tjedna nastave.
Prevencija mnoge vozace nece uspjeti natjerati da uspore u blizini škola i da pažljivije voze stoga ce plavci tijekom mjeseca, narocito u vrijeme pocetka i završetka nastave, cešce kontrolirati brzinu kretanja vozila, propuštanje pješaka, nepropisno parkiranje i zaustavljanje na zabranjenim mjestima. Podrazumijevaju se i novcane kazne za prekršitelje.
Uz kontaktne i prometne policajce, u školskim zonama na mališane ce paziti i pripadnici prometne jedinice mladeži. Njihov je zadatak da u vrijeme dolaska i odlaska djece upravljaju prometom na pješackom prijelazu.
Osim u blizini pulskih škola, djecjih igrališta, kazališta i sportskih terena, gdje je posebno važno držati se ogranicenja brzine, oprezan valja biti i u Ulici Veruda, u smjeru Verudele, zbog vrlo prometne ceste.
Ondje, unatoc ogranicenju brzine na 50 km/h, vozaci nerijetko zaboravljaju da se nalaze u gradu pa pritisnu gas te voze cak i dvaput brže, a golemu opasnost predstavlja nekoliko obilježenih pješackih prijelaza. Ne zaboravimo, ondje djeca cestu cesto prelaze po odlasku, odnosno povratku s kupanja ili sportskih aktivnosti.
Valja voziti oprezno u Rakovcevoj i paralelnoj Stankovicevoj ulici jer se u te dvije vrlo prometne ulice skrivaju zamke potencijalnog neopreznog izlaska sa spojnih cesta. Vozaci bi trebali biti oprezniji i u blizini osnovnih škola Tone Peruška i Kaštanjer.
Neprilagodena brzina vrlo cesto se bilježi na Fažanskoj i Medulinskoj cesti, i uzrok je svake trece nezgode te svakog drugog stradavanja.
Zapamtite, djeca nisu i ne mogu biti kriva za ozljedivanje ili pogiblju u prometu. Uvijek su krivi odrasli, bilo da djecu nisu naucili kako se ponašati u prometu, bilo da su ih nesigurno vozili u automobilu. Ona su zaigrana, ne mogu procijeniti brzinu i udaljenost te nisu koncentrirana na promet.
Uvijek valja imati na umu potencijalnu opasnost od istrcavanja djeteta na cestu, bilo iza parkiranog automobila ili kad je crveno na semaforu, stoga nastojite predvidjeti situaciju, ne biste li mogli na vrijeme reagirati. U tome cete uspjeti jedino ako prilagodite brzinu i ako ste koncentrirani na vožnju. Doleti li na cestu pred vaš automobil lopta, stanite jer za loptom ce gotovo sigurno dotrcati i dijete!
Jedan od slucajeva u kojima mogu stradati djeca jest kada roditelj svoje dijete doveze pred školu i zaustavi vozilo pred ulazom, u najboljoj namjeri, ne bi li se uvjerio da je ono sigurno ušlo u zgradu. Vozac tada najcešce nije svjestan da je svojim postupkom ucinio lošom preglednost drugom djetetu koje u tom trenutku prelazi cestu i od njega ne vidi vozilo koje ga obilazi a da pritom takoder ne vidi dijete, vjerojatno na oznacenom pješackom prijelazu.
Roditelji moraju svojoj djeci biti uzor - pokažite to dobrim primjerom u prometu i ne cinite, posebno ne pred njima, prometne prekršaje. Educirajte ih o opasnostima u prometu i ispravite ako pogriješe, no ne zaboravite ih i nagraditi kad ispravno postupe. Tako se cuvaju djeca u prometu!