Vodič kroz vodu: vodoopskrba u povijesti Poreča

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

U Zavičajnom muzeju Poreštine preksinoć je predstavljena knjiga porečke povjesničarke dr. sc. Elene Uljančić-Vekić "Vodič kroz vodu: vodoopskrba u povijesti Poreča", nakon čega je otvorena prigodna izložba "Memorija vode", nastala u koautorstvu Uljančić-Vekić i Studija Sonda iz Vižinade.

Monografija

Uz autoricu o knjizi su govorili urednica Elena Poropat Pustijanac te recenzenti prof. dr. sc. Neven Budak, povjesničar s Odsjeka za povijest Filozofskog fakulteta u Zagrebu i dr. sc. Sandi Blagonić, kulturni antropolog i etnolog iz pulske područne jedinice riječkog Zavoda za povijesne i društvene znanosti HAZU-a, koji su temu knjige stavili u širi povijesni i antropološki kontekst. Kako je na promociji istaknuto, novo je izdanje rezultat višegodišnjeg istraživačkog projekta koji je započeo na inicijativu same autorice da se na području porečke starogradske jezgre evidentiraju, dokumentiraju i katalogiziraju sačuvana grla cisterni i bunara s ciljem da se valoriziraju, zaštite i očuvaju. Projekt je od katalogizacije grla vrlo brzo prerastao u istraživanje povijesti porečke vodoopskrbe od najranijih vremena do danas, s posebnim naglaskom na 19. i 20. stoljeće.

Monografija "Vodič kroz vodu: vodoopskrba u povijesti Poreča" u nakladi Zavičajnog muzeja Poreštine tiskana je u 300 primjeraka na 246 stranica, podijeljena u dva dijela. U prvom dijelu knjige rasvjetljava se povijest vodoopskrbe u gradu Poreču, što je popraćeno i brojnim slikovnim prilozima, dok je drugi dio knjige kataloški, a u njemu se daje popis grla cisterni i bunara s osnovnim podacima o svakom evidentiranom grlu.

O važnosti pitke vode

Koncept knjige potpisuje Studio Sonda, na čelu sa Seanom Poropatom i Jelenom Fiškuš, dok je za samo grafičko oblikovanje zaslužna Martina Sirotić Pavletić. Osim što sadržajno i tematski prati knjigu, grafičko se oblikovanje oslanja na danas sveprisutnu poruku važnosti očuvanja resursa vode. U tom smislu, ovo je knjiga koja doslovno štedi vodu, jer je odabirom papira i korištenjem manje količine vode u tehnici tiska pri izradi ušteđeno čak 7.355 litara vode u odnosu na standardni nereciklirajući papir i uobičajenu tehniku tiska.

Na to se nadovezala izložba čiji koncept potpisuje autorski tim iz Studija Sonde u sastavu Martina Sirotić Pavletić, Matko Plovanić, Stefan Vidović, Jelena Fiškuš i Sean Poropat zajedno s Uljančić-Vekić. Izložba je postavljena s ciljem poticanja na promišljanje o važnosti pitke vode, podizanja svijesti o vrijednosti, očuvanju i korištenju vode, osvješćivanja javnosti o potrebi racionalnog upravljanja i gospodarenja pitkom vodom, upoznavanja javnosti s očuvanom graditeljskom baštinom vezanom uz vodoopskrbu te ukazivanja na potrebu njihove zaštite i čuvanja.

Kako su istaknule Fiškuš i Uljančić-Vekić, izložba je smještena u tri prostorno odvojene, ali povezane tematske cjeline, koje progovaraju o odnosu prema vodi jučer, danas i sutra. Prvi dio postavljen u prizemlju čini izložba fotografija Renca Kosinožića s motivima grla cisterni i bunara s područja starogradske jezgre. Ovaj dio predstavlja male, ali dragocjene spomenike prošlosti svakodnevice naših davnih sugrađana koji su podsjetnik o svijetu u kojem su nastali, interakcijama ljudi i ambijenata iz njihova okruženja. Ta ista grla postaju dekorativni elementi skrovitih porečkih dvorišta što je vidljivo i na primjeru umjetničke instalacije u sklopu grla cisterne u dvorištu palače obitelji Sinčić – druge tematske cjeline ove izložbe, koja govori o odnosu prema vodi danas. Treći dio je umjetnička instalacija smještena u Galeriji Sinčić koja otvara pitanje budućnosti vode i odnosa prema njoj. (Priredila T. KOCIJANČIĆ, snimio Nenad ŠIMUNIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter