Iako se krizi na Srednjem istoku, koja je glavni uzrok porasta cijena goriva u europskim zemljama, ne vidi kraj, moguce je da one prestanu pretjerano rasti, kaže energetski strucnjak dr. Igor Dekanic, profesor na zagrebackom Rudarsko-naftno-geološkom fakultetu. Dekanic u razgovoru za naš list upozorava da bi država, takoder, mogla utjecati na cijene na domacim crpkama, ali bi taj ceh, na kraju, opet platili gradani, koji mirovine ili place dobivaju iz državnog proracuna.
- Cijena benzina sve je veca, u Italiji je vec probila magicnu granicu od dva eura po litri. Ima li kraja poskupljenju?
- Cijene nafte ovisne o stanju na svjetskom tržištu. Europske zemlje, pa tako i Italija, formiraju cijene prema svjetskom tržištu, na kojem cijene nafte variraju, kao i one svih drugih roba, od zlata preko žita do šecera. One se formiraju na dnevnoj bazi, a na njih utjecu, pored ostalog, i spekulacije, koje se ne mogu kvantificirati.
- Hrvatska kupuje naftu od Rusije, ali njezina je cijena jednaka globalnoj cijeni?
- Da, cijena je jednaka iako kupujemo od Rusije. Dotok te nafte je sigurniji, ali i ovo je sigurno, jer nema prekida u snabdijevanju. Opskrba svjetskog tržišta je normalna, samo je došlo do skoka cijena.
- Što bi se dogodilo u slucaju rata s Iranom?
- Došlo bi do naglog skoka cijena koji bi smanjio potražnju. Osim toga, aktivirale bi se strateške zalihe nafte kod zemalja uvoznica, od SAD-a do svih ostalih koji imaju zalihe za potrošnju do devedeset dana. Hrvatska takoder ima obvezatne zalihe nafte.
- Javnost traži državnu intervenciju da bi se cijena benzina u nas smanjila. Što država, odnosno Vlada, mogu uciniti?
- Pola cijene litre benzina odreduje država, a pola naftne kompanije. Dakle, pola cijene su državni prihodi, kroz PDV, trošarine, otplatu za zalihe, cestarinu i tako dalje. Vlada bi mogla bitno smanjiti cijenu benzina, ako bitno smanji proracun. Ali, kome uzeti u proracunu - penzionerima, place javnih službenika? To je vezana trgovina. Proracunska politika zemalja EU-a i drugih europskih zemalja je takva da se puni iz pola maloprodajne cijene benzina i to je vec desetljecima tako. (Razgovarao Dubravko GRAKALIC)
CIJELI RAZGOVOR CITAJTE U TISKANOM IZDANJU.