Problem s visokim dugom za gradnju autocesta i sadašnja bi Vlada mogla pokušati riješiti prodajom dionica HAC-ONC-a na javnoj ponudi, odnosno privatizacijom te tvrtke. U tom bi postupku mogli sudjelovati mirovinski fondovi ali i građani, a takav plan, iako se još ne znaju njegovi detalji, prilično podsjeća na namjere Vlade Zorana Milanovića koja se privatizaciji HAC-ONC-a okrenula u trenutku kad je odustala od monetizacije.
O takvoj su mogućnosti jučer govorili i premijer Tihomir Orešković i ministar financija Zdravko Marić, koji je ipak napomenuo da se razmatra više opcija za rješavanje problema s likvidnošću tvrtki u cestogradnji ali i s njihovim visokim dugom.
– Autoceste imaju dug od 4,5 milijardi eura. Razmatramo mogućnost da iskoristimo 2. mirovinski stup, da idemo na IPO i da građanima Hrvatske damo mogućnost da investiraju u naše autoceste. Mislim da je to dobra investicija, prezentirat ćemo naš plan kad bude vrijeme, ali idemo u dobrom smjeru, kazao je premijer nakon izlaganja na konferenciji »Proračun zaokreta« u organizaciji HGK i EPH.
Jedna od opcija
Puno više detalja novinari nisu dobili ni od ministra financija, koji je kazao da Vlada traži rješenje za probleme likvidnosti i duga u cestarskim tvrtkama, te da je jedna od opcija i IPO dionica HAC-ONC-a. Na pitanje hoće li ići na IPO dionica te tvrtke ili Vlada razmatra mogućnost da građanima ali i mirovinskim fondovima ponudi kupnju obveznice kojom bi se refinancirali dugovi autocesta, Marić je odgovorio da u ovom trenutku još nije donesena »konačna odluka, da se razmatraju i te dvije mogućnosti, te da je dobro da postoji i određena alternativa«.
– U ponedjeljak smo u Londonu od EBRD-a dobili jasnu poruku da će u određenim segmentima poduprijeti taj proces, kazao je Marić.Privatizaciji dionica HAC-ONC-a prošla se Vlada okrenula nakon što su sindikati i nevladine udruge prikupljali potpise protiv monetizacije autocesta, koja je već bila daleko odmakla jer su bile prikupljene obvezujuće ponude.
HDZ nije bio za IPO
Prema tom modelu država je trebala prodati oko 60 posto dionica HAC-ONC-a, prvenstveno sadašnjim i bivšim zaposlenicima HAC-a i ARZ-a te mirovinskim fondovima, dok bi se u drugom krugu uključili i građani i ostali ulagači. Plan je bio i da se od udjela preostalog u državnom vlasništvu tri posto daruje braniteljskom fondu. Iako je donijela zakone koji su bili priprema za IPO dionica HAC-ONC-a a time i za smanjenje duga u cestogradnji, bivša Vlada nikada nije pokrenula taj proces.
Tada oporbeni HDZ monetizaciji se žestoko protivio, ali nisu pozdravili ni IPO uz objašnjenje da bi uključivanje privatnog partnera u rješavanje problematike zaduživanja autocesta trebalo biti utemeljeno na ozbiljnim ekonomskim analizama.
U HDZ-u su se tada zalagali za refinanciranje kredita, odnosno zamjenu duga novim kreditima s povoljnijim kamatama i duljom ročnošću, čime bi se omogućilo stabilno poslovanje društava koja upravljaju autocestama. (Jagoda MARIĆ)