Vinjeta isplativa nakon par putovanja

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Za udobno putovanje osobnim automobilom iz Pule do Zagreba, koje ukljucuje placanje dionice Ipsilona Pula - Kanfanar, tunela Ucka i autoceste A1 Rijeka - Zagreb, potrebno je za cestarine izdvojiti okruglih stotinu kuna. Ubrojimo li u to jedan spremnik goriva, posjet glavnom gradu i povratak kuci košta vas najmanje 600 kuna.

Kad bi Vlada prihvatila studiju koju je izradio profesor Ivan Dadic i njegovi suradnici s Fakulteta prometnih znanosti, Hrvatska bi se podijelila u pet prometnih regija sa zasebnim cijenama desetodnevnih, dvomjesecnih ili godišnjih vinjeta, što bi uvelike smanjilo troškove putovanja državom.

Godišnja vinjeta za prometovanje svim cestama i autocestama u Hrvatskoj koštala bi, po procjeni Instituta za promet, najviše 900 kuna, odnosno 112 za vrijeme ljetne sezone. Stanovniku Pule bi se ovaj ulog isplatio vec nakon cetiri putovanja u Zagreb i jednog izleta do Rijeke i natrag.

Vinjeta bi se vrlo brzo isplatila i vozacima koji voze samo istarskim prometnicama, jer bi za 490 kuna, koliko bi koštala godišnja regionalna propusnica za Istru i Primorje, mogli neograniceno voziti dionicama Pula - Kanfanar, vijaduktom Mirna, tunelom Ucka te buducom dionicom Ipsilona u punom profilu Umag - Kanfanar.

Uvodenje vinjeta na hrvatske prometnice, osim što bi predstavljalo goleme uštede za vozace, sasvim sigurno bi smanjilo gužve u ljetnim mjesecima. Primjerice, prilikom smjene turista na naplatnoj postaji Ucka kolona vozila zna biti duga i nekoliko kilometara. Izvan sezone rasteretile bi se lokalne ceste koje vozaci koriste ne bi li izbjegli skupe jednokratne cestarine.

U nedavnoj anketi provedenoj medu istarskim vozacima doznali smo da, osim kad im nije hitno, uglavnom izbjegavaju placanje cestarine, što se posebno odnosi na vijadukt Mirna, koji obilaze preko Antenala, ali i na dionicu Pula - Kanfanar, umjesto koje koriste državnu cestu.

Autocestu izbjegava i velik broj prijevoznika, a ako se taj trend nastavi, puni profil istarske autoceste u zimskim danima mogao bi zjapiti prazan. Hrvatska ima najniži prosjek prometa na autocestama u Europi, a najbolji primjer je autocesta kroz Liku i Dalmaciju, koju domaci vozaci zbog skupe cestarine nerijetko izbjegavaju.

Bina-Istra
je od cestarine do kraja kolovoza prihodovala 77,3 milijuna kuna, od cega 9,4 milijuna otpada na novu dionicu autoceste Kanfanar - Pula. Do pocetka sljedece turisticke sezone ova tvrtka planira otvoriti puni profil autoceste od Umaga do Kanfanara. Otvorit ce i naplatne kucice, dakako.

"Sa studijom prometnog fakulteta upoznat sam tek na temelju novinskih clanaka, no u svakom slucaju Bina-Istra je zagovornik zatvorenog placanja cestarine, odnosno placanja na osnovi prijedenih kilometara", rekao nam je pomocnik generalnog direktora te tvrtke Aleksa Ladavac.

"Vinjete su isplative vozacima koji cesto putuju, no upitno je koliko bi ovaj sustav naplate bio prihvatljiv onima koji tek ponekad putuju autocestom. S druge strane, ako se Vlada odluci na uvodenje vinjeta, mi cemo njihovu odluku poštovati", dodao je.

No, kad bi se usvojila cijena za desetodnevnu vinjetu od 90 kuna za prometovanje svim hrvatskim autocestama, cak i jednosmjerno putovanje od Pule do Zagreba bilo bi deset posto jeftinije od trenutnog sustava. Stoga bi, uvjereni smo, svim vozacima vinjeta bila odlicno rješenje. Ostalo je na Vladi. (K. TADIJIC)

Putovanje
Redovna cijena (1 smjer) 10-dnevna vinjeta Redovna cijena 10 putovanja (2 smjera) Godišnja vinjeta 365 putovanja (2 smjera)
Pula - Zagreb 100 kn 90 kn 2.000 kn 900 kn 73.000 kn
Pula - Rijeka 40 kn 49 kn 800 kn 490 kn 29.200 kn

 


Podijeli: Facebook Twiter