Zadnjeg dana ožujka ili prvog dana travnja zaključeno je nekoliko natječaja s programima i potprogramima zanimljivima vinarima. Najvažniji je za vinare natječaj za dodjelu sredstava iz Nacionalnog programa pomoći sektoru vina 2014.-2018. odnosno tzv. "vinska omotnica", preko koje se vinarima nudi 11,8 milijuna eura godišnje za tri vrste potreba: restrukturiranje vinograda, investicije u marketing i vinarije, te promidžba na tržištima trećih zemalja.
Prva mjera "vinske omotnice" obuhvaća uvođenje novih uzgojnih oblika u vinograd, premještanje vinograda, zamjenu sortimenta i druge zahvate u postojeći nasad - ali ne i sadnju novih vinograda.
U sklopu druge mjere se osim marketinških aktivnosti financiraju i mjere za unapređenje postojećih imanja, podruma i opreme uz uvjet da investicija ne predstavlja puku zamjenu opreme već da predstavlja tehnološko unapređenje u pravcu veće kvalitete i optimizacije proizvodnog procesa.
Treća mjera pak predviđa promidžbene aktivnosti u zemljama izvan Europske unije radi poticanja izvoza hrvatskih vina u te zemlje.
Dok se vinarije mogu javljati na sve tri mjere, udruge vinara mogu kandidirati samo za sredstva iz treće mjere, a kako saznajemo od predsjednika Vinistre Ivice Matoševića, ova udruga istarskih vinara pruženu priliku kani i iskoristiti.
Aplikacije još nisu podnijete (treća mjera naime ima kasniji rok nego prve dvije), još se uvijek radi na formi i sadržaju prijave, na terenu se prikupljaju informacije od vinara o njihovom interesu i potrebama, a s druge strane aktivnosti se koordiniraju i s nacionalnom vinarskom udrugom.
Prema sadašnjem stupnju dogovora, Vinistra kani samostalnom aplikacijom na natječaj zatražiti sredstva za projekt promidžbe istarskih vina u Srbiji, koja je sve zanimljivije tržište, dok će preko krovne nacionalne vinarske udruge sudjelovati u drugoj aplikaciji kojoj će osnovni sadržaj biti promidžba hrvatskih vina u Americi.
Što se Srbije tiče, neka iskustva već postoje, pa se u dogovore uključuju i dosadašnji distributeri istarskih vina u toj zemlji, a uz uobičajene promidžbene aktivnosti kao što su nastupi na sajmovima, dani istarske kuhinje i vina ili pak promocija u medijima, nastojat će se osmisliti i neki novi sadržaji i oblici promocije, kaže Matošević.
Poznavajući prilike kod svojih kolega, članova Vinistre, Matošević ističe da je istarskim vinarima potpora potrebna u svakom od ponuđenih segmenata, i za vinograd i za opremu vinarije i za usavršavanje proizvoda, no najpotrebnije je ulagati u marketing, jer, kako kaže predsjednik istarske vinarske udruge, "imamo jako dobar proizvod, tehnološkim usavršavanjem trebali bismo postati i cjenovno konkurentniji, ali najveći izazov je tržište na kojemu je konkurencija velika i na kojemu moramo još puno raditi".
Od Ivice Matoševića započinjemo i kraći anketni pregled uspješnosti istarskih vinarija u apliciranju na ponuđene natječaje za unapređenje njihove djelatnosti. Vinarija Matošević je uspjela na vrijeme pripremiti dokumentaciju i podnijeti aplikaciju na natječaj za marketing i investicije u tehnologiju u vinariji, tražeći potporu za nabavku strojeva kojima bi se unaprijedio proces prerade u vinarskom podrumu.
Aplikaciju je na vrijeme pripremila i vinarija Kozlović, za opremu za preradu grožđa. "Veći dio opreme riješili smo prije nekoliko godina tako da sada nemamo velikih potreba u tom segmentu, ali očekujem da će se u sektoru marketinga preko udruge Vinistra pokrenuti neke zajedničke aktivnosti", rekao nam je Gianfranco Kozlović. (D. ŠIŠOVIĆ)
CIJELI TEKST PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU.