Veza jajne stanice i spermija više nije tajna

Skupina znanstvenika otkrila je kako se tocno veže spermij na jajnu stanicu, cime pocinje proces oplodivanja, i njihovo bi otkrice moglo otvoriti put za nove metode lijecenja neplodnosti.

Medunarodni je tim utvrdio da odredena vrsta molekule šecera cini vanjsku ovojnicu jajne stanice ljepljivom što pomaže vezanje te stanice i spermija, kaže se u istraživanju objavljenom u casopisu Science.

U ovom istraživanju korištena je visokoosjetljiva tehnologija kojom se procjenjivalo koje su molekule kljucne u procesu spajanja. Utvrdeno je da je to šecerni niz poznat kao SLeX. Kako bi potvrdili rezultate istraživaci su potom koristili vanjske ovojnice neoplodenih odumrlih jajnih stanica.

"Detalji koje smo otkrili pomažu premoštavanju velikog jaza u našim saznanjima o plodnosti i nadamo se da ce u konacnici pomoci mnogima koji ne mogu zaceti", kaže Anne Dell s Kraljevskog koledža u Londonu koja je radila na istraživanju sa znanstvenicima iz Missourija, Hong Konga i Tajvana.

Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) procjenjuje da neplodnost zahvaca do 15 posto parova u reproduktivnoj dobi širom svijeta, a gotovo svaki sedmi par u Britaniji ima probleme zaceti dijete zbog raznih razloga od kojih mnoge medicina još ne može objasniti.

Znanstveni vec znaju da se 'prepoznavanje' spermija i jajašca odvija tako da proteini s glave spermija dodu do specificnih šecera na vanjskoj ovojnici jajne stanice. Kad dode do spajanja, vanjske ovojnice spermija i jajašca vežu se prije nego se sjedine i spermij tada 'preda' svoj DNA jajnoj stanici što predstavlja cin oplodnje jajašca. (Hina/Reuters)