Venecijanski Fundamenti u Istri

"Fundamentalz" u Multimedijalnom centru Rovinj (N. ORLOVIĆ RADIĆ)
"Fundamentalz" u Multimedijalnom centru Rovinj (N. ORLOVIĆ RADIĆ)

U rovinjskom Multimedijalnom centru, do 8. prosinca može se razgledati/doživjeti projekt FUNDAMENTALZ. Riječ je naime, o multimedijalnom projektu koji integrira originalne, umjetničke, stručne i personalne interpretacije ideja i programa realiziranih na 14. Biennalu arhitekture u Veneciji 2014 godine. Koncept se sastoji od dvije samostalne izložbe fotografija, tekstualne analize Biennala te kolekcije autentičnih dokumenata s njegova otvorenja, a njeni su autori Robert Sironić, Zaneto Paulin i kustos Maja Briski.

Fotograf i galerist (utemeljitelj fotografske galerije GRIN u Umagu) Robert Sironić predstavlja samostalnu izložbu fotografija FUNDAMENTALZ: IN THE REAL WORLD kojom elaborira svoju fascinaciju varljivim granicama između bijenalske realnosti i fikcije, a medijski manipulator Zaneto Paulin prezentira samostalnu izložbu fotografija FUNDAMENTALZ čija su tri poglavlja, Basicz, Artz & Partz i Venewz, izvedena njegovim originalnim art konceptom THUMBNAILS (KONTAKTI), kojim svaku temu prezentira cjelovitom storijom od 24 slike.

Osnovne konceptualne, povijesne i prezentacijske elemente Biennala arhitekture postavljenog i izvedenog prema zamislima čuvenog nizozemskog arhitekta i teoretičara Rema Koolhaasa analizira i strukovno valorizira kustos izložbe Maja Briski, koja je prigodom otvaranja izložbe istaknula temeljnu strukturu koncepta - riječ je o jednoj temi interpretiranoj kroz dvije samostalne izložbe s ukupno tri stotine fotografija, nadograđenoj relevantnim stručnim analizama te kolekcijom autentičnih tiskanih materijala i različitih artefakata s venecijanske smotre arhitekture.

Medijski manipulator, Zaneto Paulin otkrio je posjetiteljima vremenski okvir "timeline" nastanka kompletnog materijala, kazavši da su sve snimke načinjene uoči otvorenja Biennala i tijekom tri "novinarska dana" u prisutnosti svih protagonista, producenata, kustosa, arhitekata, izlagača, financijera i izvođača radova, a upravo taj kreativni kaos bilo mu je idealno vrijeme za razgovore s autorima i fotografiranje svih mogućih aspekata finalizacije tog globalnog strukovnog spektakla. Upravo, nastavljajući vlastiti originalni opus THUMBNAILS kojim sve svoje vizualne storije prezentira u 24 fotografije, autor je za osobnu FUNDAMENTALZ verziju priredio čak tri kolekcije: jednu koja se bavi svakodnevnim životom Venecije, drugu kojom reafirmira obično ignorirane detalje ili vizualno neatraktivne motive, i naravno, onu najvažniju, sastavljenu od pomno izabranih bijenalskih portreta, postava i događaja. Kako svoje koncepte naziva multimedijalnim, zagovarajući podjednak značaj fotografija i njihovih tekstualnih komentara, svoju tvrdnju da mu je za odgovarajuću cjelovitu izvedbu itekako neophodna planirana opsežna kataloška knjiga, dokazao je kratkim opisima nekih od svojih najatraktivnijih vizuala- kratkom biografijom predstavnika Slovenije, kazališnog redatelja Dragana Živadinova (koji opsjednut radovima Hermana Potočnika Noordunga obrađuje probleme arhitekture i života u svemiru, u koji se zajedno sa svojom predstavom kani i sam lansirati 2045. godine!), opisom nagrađenog postava čileanskog paviljona (čija glavna atrakcija nije samo izloženi primjerak betonskog bloka, monolita čijim su beskrajnim kloniranjem svojedobno građena tamošnja naselja i čitavi gradovi, nego i instalacija kompletnog dnevnog boravka izvjesne gđe Guti?rrez, tipičnog stanovnika takvog bezličnog mravinjaka) te tehnološkim pojedinostima o vizualno izuzetno kreativnom australskom nastupu (kojim je stotinu godina nacionalne arhitekture prezentirano kroz primjere 20 najznačajnijih ne-realiziranih projekata!).

S druge strane, Robert Sironić svoju je viziju Biennala prezentirao kroz raznovrsne fotografske formate ponajprije kroz njegov najatraktivniji rad, apsolutni "highlight" kompletne izložbe, izveden u gigantskom kružnom printu u sredini galerijskog prostora. Riječ je o fascinantnoj fotografiji, svojevrsnom autoportretu uhvaćenom na metalnoj polukugli na stropu, u čijem je odrazu, osim autora zabilježen kompletan postav od nekoliko stotina izložaka japanskog paviljona. Ostale Sironićeve fotografije, u ionako vrlo zahtjevnom prostoru Multimedijalnog centra, kustos projekta Maja Briski postavila je nizanjem zaokruženih cjelina (sastavljenih od po dva velika formata uz desetak manjih printova) u potrazi za njihovim kolorističkim ili tematskim suglasjem, ponekad uz tek suptilne naznake njihovog zajedničkog, izvornog autorskog senzibiliteta. Naglašavajući pak svoju osnovnu impresiju o višestrukoj realnosti, o neočekivanim zamjenama virtualnih i materijalnih prostora koji su mu se neprestano ispreplitali na iscrpljujućoj putanji biennalskim labirintom, Robert Sironić zauzeo se u konačnici i na drugačije iščitavanje fotografije, na razmišljanje o mediju koji se nezaustavljivo mijenja i razvija pa se isključivo uz kreativniji pogled "ispod same površine slike" mogu dešifrirati ne samo njegovi autorski venecijanski vizuali, nego istodobno postaje moguće i suvislo komentirati aktualne fotografske nakupine što ih svakodnevno produciraju suvremeni multimedijalni autori. Atraktivnu izložbu FUNDAMENTALS, koju je na otvaranju Dubravka Svetličić, ravnateljica Pučkog otvorenog učilišta Rovinj, nazvala događajem godine, organizirali su Pučko otvoreno učilište grada Rovinja, GRIN Photo Gallery i Egoist Artz & Partz production, a ona se uz stručno vodstvo može se razgledati svakodnevno od 10 do 12 i od 18 do 20 sati. (N. ORLOVIĆ RADIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter