Veliko umjetničko ime nastupilo u Puli

Balint Szombathy (Danilo MEMEDOVIĆ)
Balint Szombathy (Danilo MEMEDOVIĆ)

Dojmljiva lica i figure, osvijetljen reflektorima i praćen sugestivnom glazbenom podlogom koju je činila triput ponovljena obrada melankolične ljubavne pjesme The Beatlesa "Long and Winding Road" u izvedbi novosadske rock grupe Love Hunters, 15-minutnim performansom tijekom kojega je pojeo licitarsko srce, a preostalim ukrasnim ogledalcem, uz povremeno ogledavanje vlastita lica, porezao prste i vlastitom krvlju iscrtao lice, otvarajući time niz iščitavanja umjetničkog čina, u subotu se pulskoj publici u galeriji Makina u sastavu Dana Vojvodine u Istri predstavio svjetski poznati multimedijalni umjetnik Balint Szombathy. Kao jedna od svestranijih autorskih ličnosti u bivšoj jugoslavenskoj, te u srpskoj i mađarskoj umjetnosti, aktivno djeluje na sceni skoro pet desetljeća.

Rođen u Pačiru u Vojvodini 1950. godine, završio je umjetničku akademiju u Rusiji; još je u ljeto 1969. u Subotici sa Slavkom Matkovićem osnovao umjetničku grupu "Bosch+Bosch", koja je djelovala u skladu sa svjetskim umjetničkim težnjama, nadilazeći tadašnje estetske kategorije u korist onih etičkih, a izdavali su časopise "Kontraktor 972" i "WOW", u kojima su objavljivali relevantne članke iz područja umjetnosti i teorije. Područje u kojem je djelovao okarakteriziralo ga je kao multimedijalnog umjetnika, pisca o umjetnosti i dizajnera, a još uvijek je jedan od najistaknutijih performera u istočnoeuropskoj umjetnosti.

Njegova je praksa uključivala široki raspon od vizualne poezije preko procesualne umjetnosti do land arta, performansa i konceptualne umjetnosti, a prema klasifikaciji samog Szombathyja, njegova umjetnost može se promatrati u sklopu četiri sadržajno-formalne cjeline: angažirana (politička) umjetnost; konceptualna umjetnost (idea art); umjetnost ponašanja (behaviour art) i umjetnost znakova (semiološka ili semioumjetnost). Szombathy je ostvario više tisuća umjetničkih radova, realiziranih u gotovo svim medijima prisutnim u neoavangardnim eksperimentalnim umjetničkim praksama, a pritom ne treba preskočiti ni njegov bogat urednički, teorijski, polemički i književni rad. (Z. ANGELESKI)


Podijeli: Facebook Twiter