Velika retrospektiva Salvadora Dalija u Parizu

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Velika retrospektiva Salvadora Dalija koja se otvara danas u pariškom Centru Pompidou, najveća izložba u posljednjih 30 godina posvećena tome španjolskome nadrealistu, nastoji kroz dvjestotinjak njegovih djela prikazati unutarnji svijet provokativnoga umjetnika najpoznatijega po svojim snažnim i bizarnim slikama.

Velika pariška retrospektiva jednostavna naslova "Dali" najveća je izložba djela toga slikara, pisca, dizajnera i pionira izvedbenih umjetnosti od retrospektive koja mu je 1979. priređena upravo u tome centru u Parizu i koja je s gotovo 900 tisuća posjetitelja - ili osam tisuća dnevno - do danas ostala najposjećenija izložba u povijesti Centra Pompidou.

Centar Pompidou, u suradnji s muzejom Reina Sofia u Madridu te u partnerstvu sa Zakladom Gala-Salvador Dali iz Figuerasa i Muzejom Salvador Dali iz St. Petersburga na Floridi, njome odaje počast tome kontroverznom umjetniku, jednoj od najkompleksnijih umjetničkih persona 20. stoljeća, po ekcesima poznatom geniju i slikarskom virtuozu često kritiziranom zbog otvorene ljubavi prema novcu i provokativnim političkim uvjerenjima - navodno je bio veliki pobornik španjolskog autoritativnog diktatora Francisca Franca.

Među brojnim remek-djelima obuhvaćenih izložbom nalazi se i jedna od najpoznatijih slika toga umjetnika, "Postojanost pamćenja (Mekani satovi)", dovršena 1931. Slika, na posebnoj posudbi iz njujorške MoMa-e, pridružuje se izboru od dvjestotinjak ključnih djela - slika, crteža, ulja na platnu, skulptura, fotografija, filmova i instalacija, koji Dalija otkrivaju kao mudrog inovatora i duhovitog performera.

Dali je volio miješati umjetnost i znanost - svojom je paranoično-kliničkom metodom temeljenom na deliriju interpretacije pretendirao zadiranje u sva stvaralačka područja s ciljem "dalinizacije" svijeta. Veliki manipulator medijima, koji je umjetnost smatrao činjenicom globalne komunikacije, u svim je aspektima svoga rada suočavao umjetnikovu personu s globalnom umjetničkom tradicijom, a možda ga najbolje opisuje jedna njegova izjava: "Jedina razlika između mene i nadrealista sastoji se u tome da sam ja nadrealist".

Pariška izložba otvorena je do 25. ožujka iduće godine, nakon čega seli u Madrid. (Hina; Foto Reuters)


Podijeli: Facebook Twiter