Umjetničkopovijesni i konzervatorsko-restauratorski prikaz sa radionicom, namijenjen svim ljubiteljima povijesti umjetnosti, održan u MMC – galeriji Pučkog otvorenog učilišta "Ante Babić" u Umagu okupio je poveći broj znatiželjnika, ljubitelja povijesti umjetnosti i stručnjaka. O drvenim, polikromiranim kipovima Sv. Sebastijana, Roka i Kristofera, s oltara kapelice Sv. Roka, predavanje u sklopu projekta "Zaboravljena baština", održala je dr. sc. Vlasta Zajec s Instituta za povijest umjetnosti u Zagrebu koja je dala povijesni presjek nastanka drvenih kipova, njihovog preseljenja s drvenog oltara na kameni oltar te usporedbu sa sličnim kipovima u ostalim istarskim crkvama, naglašavajući kako je u Istri sačuvano oko 110 drvenih oltara i preko 700 kipova.
Nužna restauracija
- Umaški kipovi pripadaju jednom sasvim drugom registru u odnosu na ostale istarske jer su izuzetnog umjetničkog kapaciteta, što se vidi prema formi, usukanim obrisima, uvrnuću oko vlastite osi, čija invencija tako koncipirane skulpture, sapete figure, ukazuje na poveznicu sa impostacijama Michelangela Buonarottija, a što drugim riječima znači, da je nepoznati umaški autor morao negdje vidjeti takve kipove iz najviše elitne umjetnosti tog XVI stoljeća. S obzirom na blizinu venecijanske škole umjetnosti i slične forme kipova smještene u crkvi San Francesca della vigna u Veneciji, koji su djelo majstora Alessandra Vittorija (1526. -1608.), može se naslutiti da je umaški autor bio dobar sljedbenik tog stila umjetnosti rekla je Zejec, istaknuvši da je za razliku od kipova po drugim istarskim crkvama, o kojima njihove jednostavne i dekorativne forme govore da su rad nekih obrtnika, umaške umjetničke skulpture zavređuju izuzetnu pažnju i kao takve zahtijevaju nužnu konzervatorko-restauratorsku obnovu te primjerenu prezentaciju.
Program je nastavljen predavanjem Laure Stipić Miočić iz Restauratorskog zavoda Zagreb, i pokazivanjem praktične primjene nekih restauratorskih i tehnoloških materijala kroz radionicu "Prikaz povijesnih tehnika pozlate i restauratorskih postupaka na polikromiranim drvenim oltarima". Detaljnim opisivanjem skulptura, pokazivanjem polikromatskih slojeva, ukazivanjem na prisutnost agresije u odvajanju slojeva, mijenjanju oslika i prezentaciji korištenja zlatnih listića na drvu kao najosjetljivijoj tehnici, pojasnila je Stipčić Miočić.
Za valorizaciju
Župnik umaške župe gospodin Josip Grbac istaknuo je da su kipovi u crkvama bili najopipljiviji znak vjere kroz koje su ljudi potvrđivali svoju pripadnost kršćanskoj obitelji i skrbili su o njima koliko su mogli.
- U današnje vrijeme još nije dovoljno valorizirana sakralna baština o čemu govori i naziv predavanja, pa smo svjesni tog problema, nedavno u Porečkoj biskupiji pokrenuli učeničke stipendije za one učenike koji bi se željeli školovati za zanimanje restauratora sakralne bašte. Zahvaljujući organizatorima ovog predavanja s Instituta za povijest umjetnosti i Hrvatskog restauratorskog zavoda te partnera u projektu, Muzeja Grada Umaga, vjerujem da će Grad Umag i turistička privreda kroz obnovu sakralnih objekata i predmeta na području Umaštine uspostaviti bolju turističku ponudu sa crkvama, zaključio je vlč. Grbac. (Sanja BOSNIĆ)