Valbandonac preinačio svoj tico u električni auto

Sin i otac, Nenad i Milovan Devetak pokraj električnog daewooa na fažanskoj placi (D. ŠTIFANIĆ)
Sin i otac, Nenad i Milovan Devetak pokraj električnog daewooa na fažanskoj placi (D. ŠTIFANIĆ)

Za pet i pol tisuća eura moguće je iz benzinca dobiti električni automobil. Toliko je koštala preinaka malog daewooa tica u koju su se upustili otac i sin, Milovan i Nenad Devetak iz Valbandona.

U tu cifru valja pribrojiti i kupnju polovnog automobila (400 eura) i registraciju. Nenad je uvjeren da je to prvi benzinski auto u Istri koji je pretvoren u električni te je atestiran i registriran.

Nenad je svoje vozilo predstavio danas na fažanskoj rivi, a vožnju je obećao i načelnici Adi Damjanac koja mu je u osnovnoj školi predavala tehničku kulturu i fiziku.

Daewoo je, inače, imao benzinski motor od 800 kubičnih centimetara.

- Taj smo motor izvadili i nadomjestili električnim, uz odgovarajuće komponente. Novi motor snage je pet kilovata, a zemlja porijekla je Kina. Baterije su litij-željezo-fosfat i odlikuje ih mala masa i dobar kapacitet. Imamo 22 ćelije od 3,2 volta spojene u seriju da bismo dobili ukupni napon od 70 volti, snage 100 ampersati. U njima je, kad su napunjene, pohranjeno 7 kilovati energije, niže Nenad tehničke karakteristike.

Prevedeno na većini razumljivi jezik, Nenadov automobil može s punim baterijama prijeći od 60 do 100 kilometara. Maksimalna brzina preinačenog tica je 65 kilometara na sat. Nenad i Milovan su sami montirali motor, radili su i brojne nužne promjene na vozilu, u čemu su im pomagali prijatelji.

- Vozilo smo se trudili što manje dirati. Čak je i raspored težine u motornom prostoru ostao isti, kao i ukupne mase vozila, kaže Nenad, koji je po zanimanju elektroničar.

Glavni konstruktor je ipak bio Milovan, koji kaže da mu je električni automobil bio 40-godišnji san. Obitelj ima i "normalne" automobile, ali Nenad svoj električni vozi svakodnevno - za odlazak na posao i povratak kući. Kako i ne bi kad je neusporedivo jeftiniji od benzinskog - jedno punjenje za 100-tinjak prijeđenih kilometara košta ga pet kuna za struju u drugoj tarifi, što bi bilo isto kao da za tu kilometražu utoči oko pola litre benzina.

Još kad tome pridodamo činjenicu da je njegova obiteljska kuća opremljena solarnim panelima preko kojih puni i automobil, računica je i više nego dobra - potrošnja vozila je ravno nula kuna.

No, postoje i neki nedostaci. Prvenstveno se to odnosi na punjač, koji na struju može priključiti samo kod kuće. Kaže da mu je to bilo praktičnije nego na poslu tražiti slobodnu utičnicu za priključivanje svog prijevoznog sredstva.

Priznaje da je neobičan osjećaj voziti potpuno nečujan automobil, a i pješaci se u čudu osvrću kada ugledaju vozilo koje se ne čuje, a kreće se. (B. ŽIŽOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter