V. Milošević: Škole prepustiti učiteljima

Učitelj Vladimir Milošević iz Labina početkom veljače izabran je za v. d. predsjednika Sindikata hrvatskih učitelja (M. JERIN)
Učitelj Vladimir Milošević iz Labina početkom veljače izabran je za v. d. predsjednika Sindikata hrvatskih učitelja (M. JERIN)

Učitelj Vladimir Milošević iz Labina početkom veljače izabran je za v. d. predsjednika Sindikata hrvatskih učitelja čime je ovaj Istranin došao na čelo jednog od najvažnijih sindikata prosvjete u zemlji s tradicijom duljom od 20 godina.

Svjestan je da ga u sindikatu čeka puno posla jer, kaže, situacija u školstvu i općenito u javnim službama nikada nije bila kritičnija.

- Što danas znači biti učitelj, učiteljica s obzirom na radne uvjete, plaću, ali isto tako i na nova zaduženja koja stižu iz Ministarstva pa i na pritiske i nasilne događaje kojima ste izloženi od strane učenika i njihovih roditelja?

- Učiteljsko zanimanje je podcijenjen posao. Pritisaka je uvijek bilo i treba imati snage sve to podnijeti. Mnogi misle da su bolji stručnjaci od učitelja. Žalosno je to da život posvećujete radu s djecom, a pritom doživljavate omalovažavanje, na plaći, u društvu.

Mladi to razumiju i ne guraju se previše na fakultete za učiteljska zanimanja. Kad bi danas postigli društveni i politički konsenzus oko pitanja obrazovanja trebalo bi nam deset godina da riješimo pitanje kadrova.

U školama je nedovoljno stručnih kadrova, a određeni kadrovi kronično manjkaju, najviše učitelja iz prirodnih znanosti, matematike, fizike i slično jer oni nakon fakulteta radije posao pronalaze u privredi. Mnogi radije odlaze iz škola u druga zanimanja.

- Kako ocjenjujete zahtjeve udruge Nastavnici organizirano za uvođenjem suspenzije u hrvatske škole i je li problem nasilja u razredima postao alarmantan?

- Moj stav je da sport treba prepustiti sportašima, a škole učiteljima i profesorima. Premalo sudjelujemo u odlučivanju u procesu odgoja i obrazovanja. Kad se traži odgovornost tada smo na prvom mjestu, a kada se traži naše mišljenje tada nas ignoriraju.

Previše se toga nameće, normira i pitanje je gdje je tu autonomija učitelja. Humanizacija školstva pretvorila se u veliko trošenje energije učitelja i stručnih suradnika na učenike koji stalno stvaraju probleme. A što je s onim učenicima koji bi htjeli normalan rad, što učiniti s njihovim pravima.

Ne bi trebalo ograničavati škole u pogledu korištenja pedagoških mjera, ako donose rezultat. Ako suspenzijom dobivate dugoročno mir u razredu, onda je to u redu. I o ovoj temi mogli bi satima pričati, bilo bi mnogo zagovornika i mnogo protivnika. Pitajte učitelje!

- Što kažete na novine koje MZOS uvodi u škole - ukidanje ocjena na polugodištu, građanski i zdravstveni odgoj…?

- Promjene radi promjena nisu smisao. Što je sa suštinskim promjenama, s obećanjima u veća ulaganja u obrazovanje i u struku? Sa svakim novim proračunom sve su manja. Doći ćemo ispod tri posto BDP-a, a prosjek u EU je 5,6 posto. Stravična razlika.

U sustavu obrazovanja, u odnosu na prosjek EU-a, manjka na desetke tisuća djelatnika. U ukupnoj populaciji u Hrvatskoj samo 2,1 posto radi u obrazovanju, a u EU je prosjek 3,5 posto. Odgoj i obrazovanje su predelikatan segment života u koji ne bi se smjelo intervenirati na brzoplet način, novine se ne bi smjele uvoditi bez pravih analiza struke, a pri tome mislim i na učitelje. Društvo bi po pitanju obrazovanja moralo postići konsenzus. Da li je to kod nas moguće? Vrlo teško. (Razgovarala Maša JERIN)

CIJELI RAZGOVOR U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter