Uvozni automobili i uz hrvatske trošarine povoljniji

Po rabljene automobile kod kuće ili iz susjedstva - dilema za kupce
Po rabljene automobile kod kuće ili iz susjedstva - dilema za kupce

Nedavno poskupljenje novih automobila, koje je najviše pogodilo kupce plićeg džepa, jer je najviše porasla cijena jeftinijim vozilima, dodatno je potaknulo zbivanja na tržištu rabljenih auta. Osim kod domaćih trgovaca rabljenim vozilima, na sajmovima automobila i preko oglasnika, kupci se sve više odlučuju za kupnju preko granice. Uz relativno jednostavan uvoz rabljenih vozila iz zemalja Europske unije, moguć je i uvoz iz susjednih zemalja, poput Srbije te Bosne i Hercegovine, ali po drukčijoj carinskoj proceduri. Razlika je, naime, u tome je li se vozilo unosi iz EU-a ili uvozi iz zemlje koja nije članica unije. Zbog velikih razlika u cijeni dosta se automobila unosi iz Slovenije, Italije, Njemačke i Austrije. 

Razlika drsastična

Primjerice, rabljeni VW Golf 1.9 TDI dizelaš, s prijeđenih 180 tisuća kilometara, u Hrvatskoj se preko oglasnika nudi za sedam tisuća eura, dok se jednak model sa sličnom kilometražom u Sloveniji može kupiti, također preko oglasnika, po cijeni između 4.800 i 6.000 eura.

Renault Clio 1,2 benzinac iz 2009. godine, s prijeđenih 114 tisuća kilometara, prodaje se na slovenskom oglasniku po početnoj cijeni od 3.700 eura, dok na Njuškalu prodavač traži, za taj model iz 2006. godine s odvoženih 120 tisuća kilometara, 4.700 eura.

Uz pažljiviji pregled ponude, popularni modeli Opela, Citroena, Volkswagena, Renaulta, Toyote i drugih proizvođača u susjedstvu se mogu kupiti znatno povoljnije nego li na domaćem tržištu rabljenih vozila, i to kad se u cijenu uračunaju trošarina i svi pripadajući troškovi.   

Rabljeni automobili iz Europske unije unose se u Hrvatsku sukladno standardima koje je propisao Bruxelles. Pri dovozu automobila u zemlju ono se ne prijavljuje na graničnom prijelazu, nego je potrebno zatražiti obračun posebnog poreza na motorna vozila ili trošarine. Ukoliko je vozila registrirano unutar EU, za njega nije potreba dokument EUR1, koji je potreban tek za neregistrirana vozila. 

PDV nesporazum

Posebni porez na motorna vozila izračunava se na temelju osnovice za izračun, odnosno tržišne vrijednosti vozila (prema katalogu Eurotax-a), a sastoji se od dva dijela. Prvi dio je porez na vrijednost vozila, a drugi na emisiju CO2 koji se dijeli na dizelske i benzinske motore. Tablica kategorija može se pronaći u zakonu o posebnom porezu na motorna vozila.

Plaćanje PDV-a na unešeno vozilo ponekad stvara dvojbe kod kupaca. Ova stavka razlikuje se ovisno o tome kupuje li vozilo fizička ili pravna osoba. Fizičke osobe ne plaćaju PDV, jer je on već plaćen u zemlji EU u kojoj je vozilo kupljeno. Ukoliko je vozilo kupljeno od pravne osobe u sustavu PDV-a, te je i izdana faktura s iskazanim PDV-om, kupac ima samo trošak posebnog poreza, dok ukoliko kupuje vozilo za koje nije izdana faktura s PDV-om dužan je uz posebni porez platiti još pet posto troškova prijenosa, što se izračunava na osnovu kataloške vrijednosti vozila.

Rabljena vozila unose i poduzeća, odnosno pravne osobe po preciznim pravilima. Ukoliko se unosi osobno vozilo za vlastite potrebe, na primjer prijevoz zaposlenika, tvrtka je uz plaćanje posebnog poreza obvezna platiti i PDV. U takvim situacijama se kod prodavača u EU uzima račun s neto cijenom, na kojeg se plaća 25 posto PDV-a i to najkasnije do zadnjeg dana idućeg mjeseca. U slučaju da je vozilo kupio trgovac, odnosno distributer rabljenih vozila, PDV i posebni porez plaćaju se prilikom prodaje vozila krajnjem kupcu, te je to obveza kupca, a ne distributera. 

Trošarina i carina

Treba napomenuti da pri unosu automobila postoje i manji troškovi - izrada potvrde proizvođača, potvrda o sukladnosti pojedinačno pregledanog vozila (homologacija) te, ako se radi o pravnim osobama, naknada za zbrinjavanje.

Uvoz vozila iz država izvan EU, poput susjedne Bosne i Hercegovine, Srbije i Crne Gore, podliježe carini, trošarini, PDV-u, te manjim troškovima poput homologacije i naknadi gospodarenja otpadnim vozilima.

Carina se određuje na temelju kataloške vrijednosti i računa vozila. Kataloška vrijednost vozila se uzima iz Kataloga orijentacijskih vrijednosti rabljenih motornih vozila, koji izdaje Centar za vozila hrvatske. Dakle, za uvoz vozila uz sve troškove koje imamo prilikom unosa, treba pribrojiti carinu i PDV, ako automobil uvozimo kao fizička osoba. (Dubravko GRAKALIĆ)

 


Podijeli: Facebook Twiter