Ususret EU-u padaju "barikade" u Mlinima

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Nakon ulaska u Europsku uniju i pristupanja schengenskom prostoru Hrvatska ce moci primijeniti i sporazum o ukidanju kontrole putovnica na unutarnjim granicama zemalja clanica. Kopnena granica na istarskom podrucju postat ce unutarnja granica, što znaci da cestovni, željeznicki i pogranicni granicni prijelazi više nece biti u funkciji.

Dok ce Hrvatska clanicom postati u srpnju iduce godine, pristupanje schengenskom prostoru ne treba ocekivati prije 2015. ili kasnije (Poljskoj je, primjerice, trebalo manje od tri godine za ulazak u Schengen), no na pogranicnom podrucju istarskog sjevera "schengenu" se vec uveliko vesele jer nestat ce granica prema Sloveniji.

Zadovoljni izvoznici


Najveca ocekivanja imaju izvozno orijentirani gospodarstvenici, ali i prijevoznici koji gravitiraju granicnom prijelazu Požane - Socerga kod Buzeta. Nadaju se konacnom ukidanju "europske" odluke kojom su im susjedi prije cetiri godine zagorcali život.

Uredbom o odredivanju granicnih prijelaza za medunarodni i medudržavni promet Republike Slovenije na vanjskoj granici EU-a Slovenci su 1. ožujka 2008. granicni prijelaz Socerga zatvorili za teretni promet.

Kao razlog ogranicenja teretnog prometa naveli su neadekvatnu prometnu i granicnu infrastrukturu na tom prijelazu. Nakon burnih reakcija s obje strane granice u srpnju iste godine djelomicno su ga otvorili, ali samo za kamione do 7,5 tona nosivosti.

Usmjeravanjem ostalog medunarodnog teretnog prometa na granicni prijelaz Kaštel znatno su povecani troškovi poslovanja.

Sredstvima strukturnih fondova EU-a Ministarstvo za javnu upravu, ovlašteni investitor slovenske vlade, proširilo je lani Socergu za kamionski terminal i objekte koji ce se izgraditi na tom proširenju, carinu i špediciju, kao preduvjet njegova otvaranja za sav medunarodni teretni promet, no do toga još uvijek nije došlo.

- Samim ukidanjem granice, vec u tom trenutku, promet bi trebao ponovo normalno teci za sve kategorije vozila, ako ne postoji neka interna uredba unutar Slovenije, jer ogranicenje se odnosi samo na granicni prijelaz Socerga, ali ne i na prometnicu od Socerge prema Kopru, smatra Buzecanka Ida Bašic, clanica radne grupe prijevoznika pri Gospodarskoj komori i suvlasnica firme za medunarodni prijevoz i otpremništvo sa sjedištem u poduzetnickoj zoni Mažinjica svega 1,5 kilometara udaljenoj od Požana.

Ulaskom Hrvatske u EU buzetski prijevoznici ocekuju i da ce protok prometa i roba biti puno brži jer se fizicki granice ukidaju. Na granicnim prijelazima nece se više gubiti sat-dva, koliko je, ovisno o granicnom prijelazu i vrsti robe, trajao citav proces.

- Ulaskom u EU bit ce nam bolje. Slobodno cemo se kretati pogranicnim podrucjem, sada smo nekako u strahu, mišljenja je Silvo Ugrin iz Konti, kojemu je otežan prilaz do parcela na slovenskoj strani.

Cicarija se otvara turistima

Na krajnjem sjeveru poluotoka laniška se opcina godinama bezuspješno zauzima da medunarodni granicni prijelaz Jelovice - Podgorje na Cicariji bude otvoren 24 sata. Iako je rijec o medunarodnom prijelazu, Jelovice - Podgorje zimi radi od 6 do 22, a ljeti od 6 do 24 sata.

Ukidanjem granicnih barijera u Jelovicama, u kojima danas živi svega 16 stanovnika, ipak ocekuju veci dolazak turista. Konacno, Kopar im je na svega oko 25 kilometara udaljenosti, a do Trsta je, kaže Cendak, još i manje.(G. CALIC ŠVERKO; snimio M. ANGELINI)


Podijeli: Facebook Twiter