Usponi i padovi pulskog brodogradilišta

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Upravo na dan kada je prije 154 godine austrijski car Franjo Josip položio kamen temeljac Pomorskog arsenala oživljena su sjecanja na uspone i padove brodogradilišta, a s njim i grada Pule. Prvih 150 godina gradnje brodova u pulskom brodogradilištu teme su zbornika radova predstavljenog u Gradskoj knjižnici i citaonici.

Zbornik je rezultat znanstvenog skupa održanog prije cetiri godine, a vrvi mnoštvom podataka, od gradnje prvog linijskog broda "Kaiser" do jaružara "Ibn Battuta". Ujedno je, kako veli urednik zbornika Bruno Dobric u ime nakladnika Virubus unitis, i poticaj za daljnja istraživanja.

- Pula i Arsenal napredovali su kada su bili u funkciji zaleda. Eksplozivan rast doživljavaju u vrijeme Austrije, kada je u brodogradilištu radilo više od osam tisuca ljudi, a u gradu živjelo 58.000 stanovnika. Izgraden je grad, pojasnio je Pavle Ravlic, profesor sa zagrebackog Ekonomskog fakulteta.

Helmut Malnig iz austrijskog udruženja inženjera i arhitekata govorio je o gradnji brodova do Prvog svjetskog rata. Izgradeno je 50 jedrenjaka, oklopnjaka, bojnih brodova, krstarica, razaraca, torpiljarki, podmornica, pa i prvo plovilo na svijetu na zracni jastuk, što je jedinstveni izum unaprijeden tek 1955. godine.

Dolazak Italije donio je masovno otpuštanje radnika s teškim posljedicama po stanovništvo. Nastojalo se izbrisati sve što je bilo povezano s Austrijom, brodogradilište postaje remontno, da bi pred Drugi svjetski rat u njemu radilo tek dvjestotinjak radnika u nekoliko radionica. Sve što se moglo odvezlo se u Italiju, pa tako i pet od ukupno šest plovecih dokova.

Završni udar dogodio se 1944. i 1945. kroz 12 bombardiranja saveznika kada je razoreno 70 posto zgrade Arsenala i 30 posto opreme jer je brodogradilište preuzela njemacka vojska. Nakon obnove tek je 1951. isporucen prvi brod "Neptun".

Zbornik navodi podatke o svim isporucenim brodovima do 2009., o cemu piše Željko Šesnic. Izmedu ostalih, u zborniku je i rad Davora Mandica o utjecaju razvoja brodogradnje na demografsku sliku Pule. Poceci suvremenog gradskog života Puljana na prijelomu stoljeca s posebnim osvrtom na "arsenalote" tema je rada Darka Dukovskog.

Attilio Krizmanic piše o utjecaju smještaja Arsenala na prostorni razvitak grada, a Raul Marsetic o brodogradilištu u vrijeme Italije. Što se dogodilo s eksponatima bivšeg Pomorskog muzeja doznajemo od Achillea Rastellija, a o austrijskom mornarickom zrakoplovstvu ratne luke Pula piše Erwin Schats.

- Uspjeli smo preživjeti 154 godina, a bilo je svakakvih trenutaka, pa niti danas hrvatska brodogradnja nije u sjajnoj poziciji, rekao je na skupu direktor Brodogradilišta Marinko Brgic te cestitao uljanikovcima njihov dan.


Podijeli: Facebook Twiter