Uspinjača bi oslobodila Labin prometnog zagađenja

Buduća trasa uspinjače Lodlabin - stari grad (A. Š.)
Buduća trasa uspinjače Lodlabin - stari grad (A. Š.)

U povodu Europskog tjedna mobilnosti u dvorani Gradske knjižnice održana je za građane prezentacija programa energetske učinkovitosti u prometu. Projekte koji bi Labin i Rabac trebali učiniti atraktivnijim, manje opterećenim prometom, a građane potaknuti na korištenje javnog prijevoza, bicikla i u konačnici češćeg pješačenja, prezentirali su  Marko Šoštarić i Marjan Jakovljević s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, te Dalibor Zupičić, direktor gradske tvrtke Labin 2000.

U centru čovjek, a ne auto

- Ovaj način poimanja i planiranje prometa postavlja se na način da u centru razmišljanja mora biti čovjek, a ne automobili, rekao je na početku prezentacije Marko Šoštarić.

Šoštarić je iznio podatak kako kroz centar grada prođe 16 tisuća automobila dnevno, te rekao da taj protok u danu nema ni Istarski ipsilon. „Samo kroz Stari grad, u ljetnom razdoblju, dnevno prođe sedam tisuća automobila, a te ukupne brojke izbacivanjem štetnih plinova u okoliš, uništile bi dvadeset stabala, čine da se potroši 94 tisuće litara goriva a u okolinu ispusti 271 tona ugljičnog dioksida“ istaknuo je Šoštarić.

Kako bi se te sve štetnosti drastično smanjile, studija predviđa, što manje korištenje automobila, znatno poboljšati, a na kraju i koristiti što više javni prijevoz, uvesti sustav iznajmljivanja bicikla, češće pješačenje, te na kraju mogućnost gradnje pokretnih stepenica ili uspinjače na potezu od Podlabina (kod Tonci)  do labinske starogradske jezgre.

Šoštarić je iznio podatak kako Labin raspolaže s 400 parkirnih mjesta, no postoji potreba za još 160 novih. Predložena je izgradnja dodatnog parkirališta pod naplatom u Rudarskoj ulici, uz pješačku zonu na Trgu labinskih rudara i jednosmjerne okolne ulice. Besplatno parkiranje predlaže se pokraj autobusnog kolodvora, a do tržnice ili centra grada osigurati komunikaciju javnim prijevozom i javnim biciklima.

Što se Rapca tiče, ulica Slobode tijekom sezone bila bi jednosmjerna, čime bi se oslobodio nogostup za pješake, a jedan prometni trak služio bi za parkiranje. Jednosmjerna bi postala i Jadranska ulica.

Žičara od Labina do Rapca

Dalibor Zupičić, prisutnima je prezentirao Studiju predizvodljivosti za projekt žičare, na potezu Rabac – Labin, duljine 1.700 metara, dobivenu na posudbu od tvrtke Valamar.

Izgradnja žičare bio bi projekt vrijednosti 5,8 milijuna eura, imala bi četiri gondole kapaciteta četiri putnika, start bi bio iz Maslinice u Rapcu, a cilj u blizini groblja u starogradskoj jezgri. Detaljnim izračunima došlo se do podatka kako bi prihodi već u prvoj godini iznosili 800 tisuća eura, došlo bi do novih zapošljavanja, Rabac i Labin, dobili bi dodatno na atraktivnosti i postali još zanimljivijom i poželjnijom destinacijom. Tim bi se tempom, ostvario povrat investicije u 12 godina. Da podsjetimo kako je Rabac još davne 1925. godine imao žičaru, ali ne za prijevoz turista, već boksita, te da se u dužini od devet kilometara protezala do sela Cere.

Valja napomenuti kako je Grad Labin još tijekom prošle godine, započeo sa sustavnim rješavanjem prometa i dijelom prometne infrastrukture, te je u tom cilju i donesena odluka da se pristupi izradi Programa energetske učinkovitosti u gradskom prometu. Za izradu tog Programa dobivena su bespovratna sredstva Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u iznosu od 80 tisuća kuna dok je preostali dio od 126 tisuća kuna, financirao Grad Labin.

U četvrtak zatvoren za promet Trg labinskih rudara

Grad Labin i ove se godine prijavio za sudjelovanje u projektu Europski tjedan mobilnosti koji je započeo u petak potpisivanjem Povelje o sudjelovanju od strane dogradonačelnice Eni Modrušan, a traje do 22. rujna.

- Labin se već osmu godinu za redom uključuje u obilježavanje Europskog tjedna mobilnosti, a u proteklih godina triput je izabran za deset najuspješnijih sudionika u Europi i pozvan u Bruxelles na dodjelu nagrada, istakla je Modrušan.

Cijeli ovaj tjedan bit će u znaku kretanja i korištenja alternativnih oblika kretanja tako će Labin 2000 u suradnji sa školama, roditeljima i volonterima promovirati pješačenje do škole tzv. PEDIBUS ili Hodajući autobus. Narodni muzej Labin osnovnoškolce će voditi putovima obnovljenih sakralnih objekata, a ista ruta pješačenja organizirana je i za sve građane u srijedu, 21. rujna. S HAK-om će djeca dječjih vrtića i prvašići učiti o načinu ponašanja u prometu.

S udrugom za mlade Alfa Albona provest će se akcija Lov na blago u ponedjeljak s početkom u 17 sati u Starom gradu. Djeca će rješavanjem pitalica o gradu Labinu otkrivati lokacije gdje se nalaze skriveni predmeti. Biciklijada za djecu dječjih vrtića održat će se 20. rujna na prometnici ispred dječjeg vrtića Pjerina Verbanac. Akcija prometnog redarstva Grada Labina „Nogostup je za pješake“ održat će se 21. rujna kao i kontrola parkiranja na mjestima za osobe s invaliditetom i kontrola znakova pristupačnosti u suradnji s Udrugom osoba s invaliditetom.

U četvrtak 22. rujan je Dan bez automobila kada će za promet biti zatvoren Trg labinskih rudara od 7 do 20 sati. Prezentirat će se projekt stvaranja pješačke zone na Trgu labinskih rudara. Nove gradske linije javnog prijevoza u intervalima od svakih 20-25 minuta bit će besplatne tokom cijeloga dana za sve građane.

Započeo je i fotonatječaj Pokreni se na koji su pozivani svi ljubitelji fotografije i fotografiranja, a potrebno je fotografirati događaj, aktivnost, kretanje, prometna rješenja, sugrađane dok pješače, voze bicikl, koriste javni prijevoz i slične situacije u Europskom tjednu mobilnosti s naglaskom na održivu mobilnost.

Biciklijada "Terra Albona" je odgođena pa će se održati idućeg vikenda. Do danas su prijavljena 253 sudionika. (Adriano ŠĆULAC, Ivana AHMIČEVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter