Uredaj protiv vožnje u pogrešnom smjeru

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Vozaca koji ulazi u pogrešan smjer na autocesti i time ugrožava promet mora se onesposobiti u opasnoj radnji, a najjednostavnije je - probušiti mu gume! Ideja je to 43-godišnjeg pulskog inovatora Zorana Mitanovskog koji je osmislio i patentirao uredaj koji fizicki sprjecava ulazak vozaca u krivi smjer na autocesti.

- Citajuci u medijima o tom problemu poceo sam razmišljati na koji bi se nacin takav vozac mogao najbrže zaustaviti. Tu mi je sinula ideja i poceo sam s konstruiranjem uredaja, za što mi je trebalo oko dva mjeseca, kaže Mitanovski, kojem je sastavljanje probnog modela omoguceno u Uljaniku, gdje je zaposlen kao autogeni rezac i traser.

Uredaj za sprjecavanje ulaska vozila u krivi smjer sastoji se od željeznog kucišta ukopanog u asfalt iz kojeg izviruju nazubljene limene ploce pod kutom od 60 stupnjeva u smjeru vožnje. Sa stražnje strane ploca postavljen je protuuteg i ublaživac udarca. Kad vozilo koje se krece u dozvoljenom smjeru prijede preko uredaja, ploce se jednostavno, po principu klackalice, spuštaju preko osovine i potom vrate u pocetni položaj, no ako se vozilo krece u pogrešnom smjeru ploce se ne spuštaju, vec - buše sve cetiri gume!

Nakon iskušavanja u stvarnim uvjetima, što ga je koštalo nekoliko probušenih guma, Mitanovski je i službeno patentirao uredaj.

- Sustav sam testirao tako da sam ga ukopao u zemlju i prelazeci preko njega automobilom, razlicitim brzinama, promatrao ponašanje vozila i istovremeno reakciju uredaja, što sam i dokumentirao. Ne bi li bio namijenjen za sve vrste motornih vozila, uspješno ga je testirao i motociklist, stoga tvrdim da svi mogu bez opasnosti prijeci preko uredaja, tvrdi inovator.

U Bina-Istri vec su upoznati s njegovim patentom.

- Uredaj može biti zanimljiv jer fizicki zaustavlja vozila koja se upute u krivom smjeru, no bojimo se i da može prouzrociti odredene posljedice za vozaca i putnike vozila kojem se u jednom trenutku probuše sve cetiri gume. Opremu koja se koristi na autocesti mora prihvatiti struka odnosno tijela nadležna za normizaciju te projektanti, što znaci da ne možemo samoinicijativno koristiti nove patente, koliko god oni bili zanimljivi, bez njihova prethodnog odobravanja propisima, tvrdi clan Uprave Bina-Istre Christian Santaleza.

Bina-Istra: Problem je u polukružnom okretanju
Od puštanja u promet dionice Kanfanar - Pula u punom profilu autoceste zabilježili smo šest slucajeva vožnje u krivom smjeru, vele u Bina -Istri. Problem se dogada kad, tvrde u Bina-Istrinoj tvrtki Upravljanje i održavanje, vozac primijeti da je promašio skretanje te se svjesno polukružno okrece i pocinje vožnju u krivom smjeru do iduceg cvora. (Napisao i snimio Krešimir TADIJIC)

TEKST U CIJELOSTI MOŽETE PROCITATI U TISKANOM IZDANJU OD PONEDJELJKA.


Podijeli: Facebook Twiter