"Urbi et orbi" Darka Bavoljaka u galeriji Lamparna

Iz filma "Urbi et orbi"
Iz filma "Urbi et orbi"

U sklopu svog ciklusa izložbi "Umjetnost i kaos" Udruga Labin Art Express otvorila je u subotu u galeriji Lamparna izložbu "Urbi et orbi" zagrebačkog snimatelja, redatelja i konceptualnog umjetnika Darka Bavoljaka.

Izložba je nazvana po kratkom filmu koji je projiciran, a uz nju je predstavljena i izložba pod nazivom "Ovrha". U dodatku, izvan programa, publika je mogla pratiti projekciju Bavoljakovog dokumentarnog filma "Stupid Antonio presents".

- Darko Bavoljak predstavlja se s dva zasebna rada, ali koncepcijski povezana idejom o perfidnoj manipulaciji koje često nismo svjesni, nad kojom nemamo kontrolu i koja najčešće dolazi iz "nedodirljivih centara moći", kazala je na otvorenju Sanja Švrljuga, voditeljica galerije.

- "Urbi et orbi" je eksperimentalni film temeljen na performansu koji je Tom Gotovac izveo u sklopu snimanja filmskog materijala koji sam koristio za montažu filma "Stupid Antonio presents". Sada, tri godine nakon njegove smrti, odlučio sam da je vrijeme da to izađe u javnost. Performans sam iskolažirao sa snimkama vatikanskog "Urbi et orbija" samo što sam umjesto pape stavi Gotovca, kaže Bavoljak.         

Švrljuga ističe da film karakterizira beskompromisan pristup temi vatikanskog obraćanja s neizbježnim izazivanjem niza emocionalnih asocijacija promatrača u svim varijantama; od snažne nelagode, gađenja, otkrivanja vlastitih voajerskih inhibicija do najintimnijih etičkih i političko-vjerskih propitivanja uz izrazitu tendenciju šoka.

Radi se o tome da je potpuno goli Gotovac, objasnivši da je svaki dio ljudskog tijela jednako vrijedan, pokazao vlastiti anus u krupnom kadru, a da bi stvar učinio zornijom, ugurao je u njega štapić. U pozadini performansa idu snimci radoznalog puka na Trgu sv. Petra tijekom papinog obraćanja.       

"Ovrha" je izložba fotografske dokumentacije Bavoljakove korespondencije s Poreznom upravom tijekom ovrhe koja je nad njim provedena zbog neplaćene akontacije poreza na dobit koju još nije ostvario, kako to zakon zahtijeva.

- Metaforički preuzevši ulogu Jozefa K. iz Kafkinog romana "Proces", Bavoljak se susreće s gotovo istom neminovnošću pravnog "sustava" u borbi s nevidljivim demonima kao i Kafkin protagonist, ali ne besciljno i bespomoćno, već upornim zahtijevanjem rješavanja uz uredno prikupljanje i dokumentiranje svega vezanog uz ovrhu pretvarajući svoj egzistencijalni slučaj u umjetnički čin, kaže Švrljuga.

- Kada se nađe u takvoj jednoj situaciji, čovjek može ili pasti u depresiju ili reagirati - ja sam reagirao. Ono što vas može spasiti je da se prema tome odnosite s humorom i otporom. Meni je bilo važno pružiti otpor prema tom sistemu koji apsolutno ne uvažava nikakvu situaciju, vi ste za njih broj koji im nije uplatio tamo neki iznos zbog čega vas blokiraju i time vam oduzimaju egzistenciju, a time i pravo na rad i stvaranje, objasnio je autor.

U filmu "Stupid Antonio presents" goli Tom Gotovac, alias Antonio Lauer, govori o važnosti golotinje u umjetnosti, odnosno zašto nastupa gol, zatim o svom odnosu prema majci te o tome kako se formirao kao umjetnička ličnost. (Napisao i snimio R. SELAN)    


Podijeli: Facebook Twiter