Poštovana,
imam sina od 13 godina, po naravi je veseo i vrlo živahan, i s njim do danas nije nikad bilo velikih problema. U posljednje vrijeme, nažalost, dobila sam poziv od razrednice da se druži sa ne-tako-dobrim učenicima iz svog i drugih razreda. Tvrdi da se svi zajedno ponašaju zločesto prema slabijima od sebe, posebice prema jednome. Stalno ga zezaju, čine šale (ponekad vrlo neukusne) i tako izazivaju zabavu kod drugih ispadajući "face" na njegov račun. Oduvijek smo pokušavali prenijeti sinu prave vrijednosti koje sada ne dolaze do izražaja. Jednostavno ne znamo kako se ponijeti. Osjećam da moram napomenuti da naš sin ima težak odnos sa ocem, koji je zbog posla malo prisutan, vrlo strog te se zbog toga često svađaju. Osobno sebe smatram čak i previše zaštitnički prema njemu. Što mogu učiniti?
Unaprijed hvala
Poštovana,
prema Vašem pismu izgleda da Vaš sin, u školi, manifestira neke oblike nasilničkog ponašanja prema vršnjacima. Istraživanja tvrde da tko počini djela vršnjačkog nasilja, poznatim i pod imenom bulling, ima problem s niskim samopouzdanjem, iako se može činiti suprotno, kao i poteškoće oko kontrole vlastitih osjećaja. Obiteljska uloga je presudna u prevenciji fenomena bullinga, obzirom da se u obitelji uči empatija i poštovanje pravila, nerijetko u sukobu s vrijednostima koje su, naizgled, prihvaćene u društvu. Pitate se iz kojih se razloga Vaš sin tako ponaša. Vjerojatno je Vaš sin, iako ste mu kroz odgoj prenijeli vrijednosti u koje vjerujete, potaknut vršnjacima, čiji stavovi zlostavljanja privlače pažnju ostalih, odlučio se prilagoditi i ponašati na isti način – možda, čak, nadajući se da će na taj način i sam izbjegnuti zlostavljanje. Prema Vašem opisu izgleda da Vi i Vaš suprug zauzimate dva različita načina u odgoju što može u dječaku izazvati osjećaj nesigurnosti i potrebe da privuče očevu pažnju na sebe. Ponekad, vrlo autoritativni roditeljski modeli koji su zatvoreni za dijalog razvijaju osjećaj zatvorenosti i stege te su rezultat agresivnog ponašanja izvan kuće, zbog želje za autonomijom koja iz toga proizlazi. Kako se možete ponašati prema njemu? Pokušajte otvoreno se suočiti s problemom imajući na umu da radite nešto konstruktivno. Konstruktivno znači da razgovor mora biti iskren, motivirajući i mirnih konverzacijskih tonova. Izbjegnite napad, pitajte se da li ste možda bili nepažljivi ostavljajući mu dojam da se može ponašati slobodno bez ikakve kontrole. Naučite ga da razumije posljedice svojih ponašanja, da razvije osjećaj empatije odnosno razumijevanja tuđih emocija, upitajte ga kako bi njemu bilo da je on dječak prema kojemu se loše ponaša. Radite zajedno na osjećaju samopouzdanja, na kvalitetama i pozitivnim aspektima koji su zasigurno bolje točke nego pripajanje grupi vršnjaka zbog trenutne popularnosti. Upitajte pomoć nastavnika i stručnog suradnika škole. Oni će najbolje znati kako, ponovno, stvoriti ravnotežu i toleranciju između učenika. Vrlo je bitno da se problem ne podcijeni i da se brzo djeluje obzirom da posljedice bullinga na psihološkoj razini, kako kratkoročno tako i dugoročno, nose sa sobom razvojne rizike među kojima: pad u školskom uspjehu, poteškoće u odnosima sa drugima kao i poteškoće vezane za ponašanje i nepoštovanje pravila. Uzmite situaciju u Vaše ruke, te potaknite da svi zajedno, kao obitelj, u suradnji sa školom, riješite problem koji se nažalost prečesto dešava. Biti će to prilika za drugu djecu da se izbore za svoja prava. (Mr. sc. Luana Poleis, terapeutkinja i savjetnica za osobni razvoj)