Iz riječkog brodogradilišta 3. maj proteklog je tjedna put Trsta isplovila barža s intermodalnom kontejnerskom dizalicom koju je, za austrijsku tvrtku Kunz, Uljanik Strojogradnja Diesel izradila u svojim proizvodnim pogonima u pulskom i riječkom brodogradilištu. Radi se o dizalici ukupne širine 52, visine 22 i dužine 21 metar, s maksimalnom nosivosti 45 tona, koja je izrađena za potrebe lučkog terminala u Trstu gdje će služiti za iskrcaj ili ukrcaj standardnih 6 i 12 metarskih kontejnera s brodova na kamione ili željezničke vagone. Ugovor s Austrijancima potpisan je krajem ožujka ove godine, izrada komponenti dizalice trajala je pet mjeseci, a od rujna je započela predmontaža, montaža i testiranje novoizrađene dizalice. U pulskom su Uljaniku izrađene 13-metarske noge dizalice koju su nakon toga kamionom prevezene u Rijeku gdje su izrađeni najveći dijelovi, odnosno glavne i spojne grede. Zbog toga je napravljeno i proširenje kapaciteta u 3. maju, odnosno svojevrsna modernizacija na način da je, uz postojeću, izgrađena nova bravarska platforma koja je omogućila "slaganje" ove najveće dizalice koju je Strojogradnja dosad izgradila.
Poseban izazov
Poseban izazov predstavljao je transport s obzirom da je ovu 300 tona tešku grdosiju od Rijeke do tršćanskog terminala trebalo otpremiti montiranu, a jedini način za to bio je spomenutom baržom, uz obalu Istre, morskim putem. Složena operacija ukrcavanja dizalice s kopna na baržu trajala je dva dana pri čemu su korištena dva SPMT transportera talijanske tvrtke Fagioli. Radi se o jedinstvenim hidrauličkim transportnim vozilima koji su specijalno izrađenom napravom podigli dizalicu na četiri točke i zajedno je, na ukupno 168 kotača, prevezli s kopna na baržu. Slični se transporteri u oba Uljanikova brodogradilištima koriste za horizontalni transport teških sekcija. Sam prelazak s kopna na baržu, nakon okretanja dizalice za 90 stupnjeva, trajao je 45 minuta. Barža se pritom cijelo vrijeme balastiranjem održavala na istoj visini s obalom i paralelno s površinom mora unatoč nailaženju teškog tereta s kopna na njezinu krmu. Nakon obavljenog ukrcaja pripremljen je "morski vez" dizalice i opreme, pri čemu su zavarivači Strojogradnje zavarili za baržu privremeno šinsko postolje dizalice te dodatno blokirali kotače, zavarivanjem naprave na samu šinu. Iako je sve bilo spremno, s isplovljavanjem se moralo pričekati na povoljne vremenske prilike, jer bi zbog velike površine dizalice transport bio izuzetno osjetljiv u slučaju velikih valova, ali još više u slučaju eventualno jakog vjetra.
Novi posao
Kad je procijenjeno da su vremenske prilike dobre barža je krenula na put, za 20 sati oplovila Istru te stigla na svoje odredište u Trstu gdje će biti stavljena u funkciju. Uljanik strojogradnja Diesel trenutno je najprepoznatljivija kao tvornica motora s dvije licence; MAN licencom koju su i odranije imali u Puli, te WIN G&D licencom koju je donijela akvizicija 3. maja. Uz tu glavnu djelatnost, prema riječima direktora Uljanik Strojogradnje Milka Mihovilovića, druga djelatnost je izrada dizalica kojom su se bavili u oba brodogradilišta, međutim ni u jednom brodogradilištu dosad nije izgrađena dizalica velika poput ove koja je otplovila za Trst. Osim austrijskog Kunza, u Uljaniku su dizalice izrađivane za norveški TTS i za njemački Liebherr, dok je 3, maj dizalice uglavnom izrađivao po licenci norveške tvrtke MacGregor, podružnice velikog finskog Cargoteca. Nakon uspješno odrađenog ovog, s Austrijancima je već dogovoren i novi posao, a Mihovilović nam otkriva da je dogovorena izrada čelične konstrukcije nove intermodalne kontejnerske dizalice za novi Kunzov projekt u Njemačkoj. Ovih se dana očekuje isporuka materijala i priprema se tehnologija za novu proizvodnju, a isporuka je dogovorena za ožujak sljedeće godine. (M. PAVLOVIĆ)