Ulaskom u Europsku uniju neki hrvatski proizvodi, poput čokolade, vode, sladoleda i salame naći će se pod pritiskom pada cijena zbog konkurencije inozemnih marki, dok će ulazak u EU biti prilika za rast i izlazak na nova tržišta u slučaju proizvoda poput pršuta, mlijeka i čaja, pokazala je studija konzultantske kuće A. T. Kearney o utjecaju ulaska u EU na hrvatsku prehrambenu industriju.
Studija je temeljena na usporedbi cijena proizvoda 19 prehrambenih artikala u Hrvatskoj s cijenama u četiri susjedne zemlje koje su već u EU - Italiji, Austriji, Sloveniji i Madžarskoj, a pokazala je kako je, suprotno uvriježenom mišljenju, većina hrvatskih prehrambenih proizvoda i dalje jeftinija od europskih konkurenata.
Ulaskom Hrvatske u EU za mnoge od njih situacija će se promijeniti, jer će nestati trgovinske barijere u odnosu na zemlje članice te će inozemnim proizvođačima prisutnima na domaćem tržištu biti olakšan uvoz i otvorit će im se prostor za smanjenje cijena.
Put na hrvatsko tržište pronaći će i strani proizvodi koji do sada ovdje nisu bili prisutni, a istovremeno će se hrvatskim proizvođačima otvoriti vrata novih tržišta.
Domaći proizvodi poput mljevene i instant kave, voćnih čajeva, trajnog mlijeka, jogurta i pršuta jeftiniji su ne samo od stranih proizvoda u Hrvatskoj nego i od proizvoda iz promatranih EU zemalja i zato su trenutno u najboljoj cjenovnoj poziciji, ocjenjuju iz A. T. Kearneya.
Istodobno velik broj hrvatskih proizvoda danas ima dobru cjenovnu poziciju, no ulaskom u EU će biti pod pritiskom snižavanja cijena zbog jeftinije strane konkurencije. Među njima su čokolada, espresso kava, zeleni čaj, prirodne vode, sladoled, maslac i dr.
U skupinu domaćih proizvoda koji će biti "napadnuti" cjenovno prihvatljivijim inozemnim proizvodima spadaju i gazirana prirodna voda, za koju se očekuje da će ulaskom u EU pojeftiniti, dok su neki strani proizvodi poput zimske salame, jogurta i pilećih hrenovki već jeftiniji od domaćih, pa će ulaskom u Hrvatske u EU, zbog skidanja carina i drugih uvoznih izdataka, povećati profitabilnost i više ulagati u rast tržišnih udjela.
Ulaskom u EU Hrvatska će prestati biti dijelom CEFTA-e, čime se postavljaju određene barijere prema ostalim članicama, no to će ipak manje utjecati na hrvatske proizvođače nego velika konkurencija s EU tržišta, ocjenjuju u A. T. Kearneyu. (Hina)