Adaptacija kupaonice u obiteljskoj kuci obitelji Periša na adresi Pomer 32 donijela je zanimljivo otkrice - primjerke Glasa Istre iz 1975. i 1976. godine! Novine su više od 30 godina bile omotane oko vodovodnih cijevi i cuvale ih od hrdanja. Kad su stanari odlucili pocincane cijevi zamijeniti plasticnima u zidu su pronašli novine koje su ih vratile skoro cetiri desetljeca unazad.
- Kad smo vidjeli da su novine iz tih godina i k tome suhe morali smo vas nazvati. Cak mi i nije toliko zanimljiva godina, jer smo ih mogli držati u ladici i sacuvati sve ove godine, vec to što je papir ostao suh. Nakon što su ih majstori omotali oko cijevi na njih se bacala malta u kojoj ima puno vlage pa mi nije jasno kako se nisu raspale. Na mjestima na kojima su bile novine cijevi su bez hrde, no tamo gdje nisu stavljene cijevi su nagrižene hrdom, rekao nam je Valter Maric, sin Katice Periša koja živi na spomenutoj adresi, i pokazao stare izvadene cijevi oko kojih su omotane novine.
Na komadicu Glasa Istre datiranog 19. studenog 1975. pronašli smo reklamni oglas za talijansku firmu iz Trsta koja je prodavala zimske gume. Popis slobodnih radnih mjesta išcitavali smo na primjerku od 17. sijecnja 1976., a oglas jednog opatijskog restorana pozivao je klijente na rucak sloganom: "Supruge ne kuhajte subotom i nedjeljom". Da je Tito docekan u Venezueli govorila je naslovnica od 18. ožujka 1976. Nije izostao niti oglas za prodaju legendarnog fice: "Registriran je do kolovoza 1976., godište 1964., u dobrom stanju, s radioaparatom."
Da su nekad i policajci (tada milicajci) znali zasukati rukave govori nam tekst o rasvjeti na fažanskom šetalištu. "Pedesetak pripravnika-milicionara, polaznika Škole milicije u Valbandonu, dalo je svoj radni doprinos postavljanju javne rasvjete izmedu Fažane i Politicke škole SSOH. Buduci milicionari kopali su dio kanala za podzemni elektricni vod. Ocekuje se da ce rasvjeta namijenjena 500 metara dugom šetalištu proraditi još ovog mjeseca."
Tih godina rubrika Auto zanimljivo je bila koncipirana, omogucavajuci citateljima da postave pitanja vezana uz vožnju, vrste i probleme sa vozilima, a na njih je odgovarao Edo Torjan. Tako je jednog citatelja zanimalo da li vožnja u leru zbog uštede benzina (i danas vjerojatno aktualna tema) šteti motoru vozila.
Izmedu ostalog Torjan na to pitanje odgovara: "Moje mišljenje je ipak da vam se ne isplati na nizbrdicama voziti u leru jer ono gorivo koje takvom vožnjom prištedite ide na racun kocnica koje cete prije vremena morati promijeniti jer su u slucaju kocenja više podložne trošenju nego kad se koci i motorom, a uostalom vožnja u leru je puno nesigurnija nego normalna vožnja, s obzirom i na sam saobracaj."
No, nije samo kuca Katice Periše izvor rariteta, vec i kkuca njenog sina Valtera koji nam nakon novina pokazuje model bakrene podmornice dugacak 30-ak centimetara koju je izradio njegov ocuh Romano Periša 1950-ih godina.
- Radio je u Uljaniku kao metalac i imao zlatne ruke pa je dobio nalog da za Tita napravi model talijanske podmornice koju su partizani zaplijenili. Izradena je u jednom komadu, tucenjem bakra. Jedan model je završio na Brijunima, a drugi je Romano napravio za sebe. Bio je doktor za metal, rekao nam je Valter.
No, s raritetima nismo tu stali jer nam je pokazao i drvenu mašinu kojom se nekad cijedila roba, a koju je pronašao na otpadu. Ima tog još, kazao nam je Valter, jer voli skupljati stare stvari, a fascinirao nas je model Eiffelovog tornja koji je u vojsci izradio - od šibica! Na pitanje kao je uspio napraviti lukove od šibica rekao je da ih je mocio u vodi, svaka druga bi puknula, tad bi otišao zapaliti cigaretu, vratio se, naoružao strpljenjem i ponavljao postupak sve dok mu nije uspjelo saviti sve potrebne šibice. Iako smo toranj htjeli fotografirati Valter nas je zamolio da ga ipak ne zabilježimo fotoaparatom jer mu je vrh puknuo pa ga tako nesavršenog nije htio prezentirati javnosti. (Napisala i snimila Tatjana GRBIC)