U šumi kod Juršića postavio spomen-ploču posadi srušenog savezničkog aviona

Milenko Sandric pored spomenika posadi aviona
Milenko Sandric pored spomenika posadi aviona

Milenko Sandrić u šumi Paljuh kod Juršića postavio je spomen-ploču pilotima i posadi savezničkog aviona B-26 Marauder koji se, pogođen njemačkim rafalom, na ovom mjestu srušio 8. ožujka 1945. godine. Mramornu ploču dimenzija 60 puta 30 centimetara o svom je trošku uglavio u grotu koju je postavio u šumu. Uklesao je imena cijele posade, kako poginulih, tako i članova koji su uspjeli preživjeti. Spomenik je u šumi, šestotinjak metara od Juršića, točno na mjestu pada, na kojem je i danas vidljivo udubljenje. 

Škulja ostala

- Avion se zatukao u drvo, otpao mu je motor. Poslije je sve obraslo šumom, ali je škulja ostala. Spomenik san načinija od grote, uklesa san imena na ploču i onda san je uzida u grotu, priča Sandrić, te dodaje da su mještani upoznati s njegovom inicijativom.

SAAF-ov saveznički bombarder B-26 Marauder sa šesteročlanom posadom srušio se prije 72 godine u šumi Paljuh. Pilot, 24-godišnji Walter Frederick Blackford i 20-godišnji strijelac D. C. Smith poginuli su na licu mjesta, dok su se ostala četvorica uspjela spasiti iskočivši iz aviona s padobranima. Spašeni su kopilot W. H. Richardson, strijelac E. Mc. Arthur, navigator Dirk Smit i strijelac H. H. Nel koje su mještani brzo sklonili na sigurno, budući da se samo dva kilometra dalje, u kući pored crkve u Juršićima koju mještani danas zovu kazarma, nalazio fašistički garnizon. Pilot Blackford i kopilot Richardson pripadali su Kraljevskim zračnim snagama Australije (RAAF), Smith i McArthur britanskim Kraljevskim zračnim snagama (RAF), a navigator Smit i strijelac Nel Južnoafričkim zračnim snagama (SAAF).

Sandrić kaže da su dvojica poginulih sahranjena na mjesnom groblju u Juršićima, ali su 1947. njihovi posmrtni ostaci uz visoke počasti ekshumirani i prebačeni na Vojno groblje u Beogradu. Većinu podataka o padu ovog aviona, koji je bio u sastavu 21. eskadrile SAAF-a, naš je sugovornik dobio od Opatijca Radovana Živanovića koji godinama traga za ostacima posada i aviona palih u Drugom svjetskom ratu. Živanović je za svoj rad i pomoć 2011. godine primio priznanje SAD-a Certificate of Appreciation.

Sandrić navodi da se u Raškom kanalu nalazila njemačka protuzračna baterija koja je "tukla" savezničke avione koji su se tom rutom vraćali sa zadataka.

- Ta je njemačka baterija, spominje se čak da se nalazila na Punteri, ometala savezničke bombardere u povratku sa zadataka u Austriji i Njemačkoj. Kretali su s juga Italije u bombardiranje i vraćali se preko Istre. Sa zadatkom uništenja te njemačke baterije bilo je angažirano osam bombardera, među njima i Marauder, koji je jedini bio pogođen u desno krilo. Odvojio se od formacije te nastavio letjeti prema Premanturi, ali se onda okrenuo prema središnjoj Istri. Za pretpostaviti je da je posada zaključila da su oštećenja veća te da neće moći prevaliti put preko Jadranskog mora do baze u Italiji. Iz aviona je sukljao dim te je bilo vidljivo da gubi na visini. Negdje na području Gurana spustila su se tri padobranca, a potom još jedan na relaciji Muškovići - Bonašini. Peti je iskočio u blizini sela Brščići, ali zbog nedovoljne visine nije uspio otvoriti padobran i na licu je mjesta poginuo. Pilot je također poginuo jer je ostao u avionu kako bi ga usmjerio izvan sela, priča naš sugovornik.

Palo oko 30 aviona

Spašene padobrance mještani su nekoliko dana skrivali po bunkerima, pazeći da ih ne pronađu njemačke patrole koje su bile u potrazi za njima, nakon čega su ih prebacili na oslobođeni teritorij.

Sandrić navodi da je na području Istre u Drugom svjetskom ratu palo 30-ak aviona. Dva su pala kod Loborike, jedan kod Krmeda, ali posade nisu spašene jer su ih pokupile neprijateljske patrole. (M. VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter