U studenom u Milanu izvedba Smaregline opere "La Falena"

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Pulu je prošli tjedan posjetila sopranistica Denia Mazzola Gavazzeni u sklopu projekta kojeg je nazvala "Misija Smareglia", a posvećen je velikom skladatelju Antoniju Smaregli (Pula, 5. svibnja 1854. – Grado kraj Trsta, 15. travnja 1929.). Gavazzeni je operna pjevačica i predsjednica udruge Ab Harmoniae Onlus koja 13. studenog u Milanu priprema izvedbu opere "La Falena" koji je skladao Smareglia, a njena je želja da se ovo djelo izvede i u Puli te drugim gradovima gdje je Smareglia radio i živio. "La Falena" će se izvesti u koncertnoj izvedbi, bez scenografije, u dvorani Verdi Konzervatorija u Milanu, u sklopu sezone koncerata programa "Glazbenih večeri". Spomenuta koncertna verzija opere "La Falena" ujedno će uživo biti snimljena na CD, a učinit će to tvrtka Bongiovanni.

Iduće godine u Puli

Gianandrea Gavazzeni, pokojni suprug Denie Mazzola Gavazzeni, bio je vođa orkestra, skladatelj, muzikolog i glazbeni kritičar te je zaslužan za izvođenje djela maestra Smareglie, a neke od izvedbi je i snimio. Denia Mazzola Gavazzeni pored koncerta u Milanu planira organizirati i okrugli stol o djelima maestra Smareglie u kojem će sudjelovati vodeći stručnjaci za Smareglinu glazbu i entuzijasti koji se njome bave.

- Kao što mladi poznaju djela Puccinija ili Wagnera, trebali bi se upoznati s djelima Antonija Smareglie, smatra Denia Mazzola Gavazzeni i ističe da i unuka maestra Smareglie Adua Smareglia Rigotti koja živi u Udinama podržava ovaj projekt i njegovo izvođenje u drugim gradovima uz Milano.

Denia Mazzola Gavazzeni želi posjetiti gradove u kojima je maestro Smareglia živio i djelovao, pa joj je u Puli Bruno Dobrić iz Sveučilišne knjižnice pokazao Spomen-sobu maestra Smareglie, a tu se susrela i s profesoricom Sofijom Cingulom s Odsjeka za solo pjevanje pulske Muzičke akademije.

Prije toga Gavazzeni i Dobrić bili su na razgovoru s pulskom dogradonačelnicom Elenom Puh Belci. Dan ranije bila je u Trstu gdje je nadležnima za kulturne programe ponudila da se isti koncert i znanstveni skup održe i u ovom gradu, pa očekuje i njihov odgovor. Isto je ponuđeno i Puli, a dogovoreno je da Gavazzeni pošalje troškovnik projekta, nakon čega će nadležni u Gradu Puli i Istarskoj županiji razmotriti i odgovoriti hoće li taj projekt biti realiziran u Puli iduće godine.

Gavazzeni je razgledala i dvoranu Istarskog narodnog kazališta - Gradskog kazališta Pula i pulski amfiteatar te je bila veoma zadovoljna mogućnostima koje oba prostora nude za izvođenje koncerata i opera. Uz Pulu, gdje je maestro Smareglia rođen, za ugošćavanje projekta Gavazzeni predlaže Trst, Goricu, a nada da će se uključiti i Beč.

Smareglini gradovi

- Kao interpreta morala sam se osobno pozabaviti velikim značenjem i ljepotom Smaregline glazbe. Shvatila sam koji "zločin" čine velike ustanove kada ne stavljaju njegovu glazbu na pozornice, zato što ili ne razmišljaju o tome ili to ne žele. Budući da sam pasionirana umjetnica i život sam pretvorila u potragu i oživljavanje djela skladatelja koji su nepravedno zaboravljeni, dopustila sam si iz pozicije predsjednice i financijerke svoje udruge da osmislim taj događaj koji će se zbiti 13. studenog. No, to nije dovoljno. Htjela bih da Smaregliu upozna današnja publika, kao i djeca koja su buduća publika te da ljubitelji glazbe nauče tko je bio Smareglia i što je napravio, što je skladao, koje je europske ideje i kombinaciju stilova donio u svoju glazbu, budući da je bio slavenske krvi, a imao je austrijsko-talijansku edukaciju uz njemačke utjecaje..., kaže ova glazbenica koja je oduševljena time što je Smareglia bio mitteleuropski čovjek dok ujedinjena Europa još nije ni postojala.

- Rekla sam sebi - ako već imam ovakav dijamant, trebam li ga držati u Milanu? Želim ga odnijeti u Smaregline gradove. Uz Pulu, gdje je maestro Smareglia rođen, tu su Trst i Gorica, a nadam se da će se uključiti i Beč. Zato sam krenula sam na ovaj put koji sam nazvala "Misija Smareglia" sa svim svojim entuzijazmom da bih pokazala taj dijamant. Smareglina muzika jako važna i bio bi zločin ne izvoditi je, a to mogu reći kao osoba koja je izvela barem 200 opernih naslova kao solistica, u glavnim ulogama te kao udovica pokojnog Gian Andree Gavazzenija, kaže ona.

- Da bi se primio taj dijamant, taj hommage Smaregli, potrebna je politička i kulturna volja, uz ekonomsku podršku i volju za komunikacijom. Zadnja, ali ne i najmanje važna je volja da se osjeti ponos i smjelost da se bude Smareglin grad pa bi se i cijeli projekt mogao nazvati "Smareglini gradovi" ili "Europa za Smaregliu". Ne postoje banke koje me sponzoriraju, a ovo nije projekt za jednu sezonu nego za najmanje tri godine. Ako se time bavim je, koja nisam iz Smaregline obitelji, zašto to ne bi radila Pula kao grad u kojem se ovaj skladatelj rodio, ili ostali gradovi?, kaže Gavazzeni i zaključuje: "Možda je došao trenutak da se u 2017. Smaregli oda počast koju zaslužuje. Dugujemo mu poznavanje njegove glazbe, to moramo učiniti." (Mladen RADIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter