U ministarstvu ce razmotriti hoce li poštivati zakon!?

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Tehnomont placa i do tri milijuna kuna koncesije za Marinu Veruda, dok je ACI d.d. za 21 marinu u 2009. platio tek neznatno više od pet milijuna. Podatak je to koji upucuje da država nejednako tretira privatne poslovne subjekte i one koji su u njenom vecinskom vlasništvu, poput ACI-ja.

Kao što smo vec pisali, na to se poduzece ne odnosi Uredba o postupku davanja koncesije na pomorskom dobru, koja se, pak, primjenjuje u slucaju naplate koncesije u Marini Veruda, a koja je bitno poskupljuje.

Podsjetimo, ACI državi placa svega 70 lipa po cetvornom metru zauzetog pomorskog dobra te 2,5 posto od ukupnog godišnjeg prihoda, dok Tehnomont placa 10 kuna po cetvornom metru, odnosno cetiri posto od godišnjeg prihoda, što je zapravo i ovom uredbom propisana pocetna cijena koncesije za luke nautickog turizma.

I jedna i druga firma su, valja napomenuti, koncesijske ugovore sklopile nakon 2004., odnosno nakon što je država propisala nove koncesijske tarife.

U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture smo, stoga, pokušali doznati zašto se propisi na jedne primjenjuju, a na druge, u ovom slucaju ACI, ne. Odgovor koji smo dobili bio je zapanjujuci. Naime, njihovo je jedino obrazloženje da je Tehnomont potpisao ponudeni koncesijski ugovor, cime je, po njima, pristao na visinu koncesijske naknade.

Doduše, napominju da su se predstavnici Tehnomonta imali primjedbe na taj dio ugovora, ali su ga svejedno potpisali. Time ispada da je država donijela uredbu koja se primjenjuje po principu "ako prode, prode".

Upitali smo ih i hoce li koncesijsku naknadu ACI-ju, koja je definirana ugovorom samo nekoliko mjeseci prije no što je Tehnomontu odredena 14 puta viša naknada, uskladiti s propisima. Odgovor na to pitanje još je strašniji.

"U tijeku je uskladivanje iznosa koncesijske naknade za brodogradilišta, ciji su ovlaštenici koncesije u vlasništvu RH, s visinom koncesijske naknade propisane Uredbom o postupku davanja koncesije na pomorskom dobru. Isto tako, razmatrat ce se uskladivanje iznosa koncesijske naknade s iznosima iz navedene uredbe", navodi se u odgovoru tog ministarstva.

Drugim rijecima, država ce se prvo pozabaviti brodogradilištima, a zatim, kako naglašavaju, razmotriti (!?) hoce li ACI-ju naplacivati koncesiju koju su sami odredili. Pravo je pitanje, medutim, zašto je i tko odredio da ACI placa koncesiju koja nije u skladu s propisima, a cime državni proracun ostaje bez znatnih sredstava.

Potpisnik koncesijskog ugovora s ACI-jem je ministar Božidar Kalmeta, a u vrijeme kad je toj državnoj tvrtki produžavana koncesija predsjednik njenog Nadzornog odbora bio je sadašnji ministar Branko Bacic. Valja pritom podsjetiti da je tada Bacic bio državni tajnik za more i vrlo blizak Kalmetin suradnik.

Je li ta veza iz Ministarstva mora ACI-ju omogucila da bude u povoljnijem položaju u odnosu na konkurenciju te znatno osiromašila državni proracun? Odgovor na to pitanje možemo samo nagadati.

Vratimo se stoga egzaktnim podacima koji govore da je ACI u 2009. uprihodovao 172,28 milijuna kuna. Od toga je državi na ime koncesijske naknade trebao platiti 4,19 milijuna. To se, medutim, odnosi samo na promjenjivi dio koncesije, dok se fiksni placa po kvadratu zauzete površine. U tom fiksnom dijelu ACI-jeva je koncesijska naknada iznosila 851 tisucu kuna, što znaci da pod koncesijom ima nešto više od 1,2 milijuna cetvornih metara pomorskog dobra.

Kad bi, pak, država primjenjivala propise i na tu tvrtku, ACI bi na ime koncesijske naknade u 2009. trebao platiti više od 6,5 milijuna kuna za promjenjivi dio te oko 12 milijuna za fiksni dio. To bi na godišnjoj razini iznosilo oko 18,5 milijuna kuna, dok sada, podsjetimo još jednom, placa pet milijuna. Time je državni proracun, racunajuci samo prihod od koncesija u 2009., izgubio više od 13 milijuna kuna, a sve zbog selektivnog primijenjivanja propisa.

I nakon svega u Ministarstvu mora kažu da ce razmotriti hoce li uskladiti ACI-jevu koncesijsku naknadu s usvojenim propisima. Cini se da bi prije trebali razmotriti koga ce kazniti zbog nepoštivanja tih propisa, cime je državni proracun ostao siromašniji za više desetaka milijuna kuna. (Bojan ŽIŽOVIC)

ACI-ju tri posto rashoda odlazi na koncesiju

Što konkretno znaci placanje razlicite koncesijske naknade za poslovanje ACI-ja, odnosno Tehnomonta, najbolje se vidi u strukturi poslovnih rashoda. Tehnomontu koncesija u toj strukturi zauzima udio od 10 posto, dok ACI ona opterecuje sa svega tri posto.


Podijeli: Facebook Twiter