U kinu Valli prikazan film "Je letrika ubila štrige?"

Glavni glumac je Refik Fiko Saliji čiji put pratimo kroz istarske vrleti, šume i polja

U kinu Valli u petak je održana svečana premijera filma “Je letrika ubila štrige?” redatelja Cristiana Crissa Colacia koji je ujedno scenarist i producent uz Vivianu Brkarić. Film je nastao u sklopu projekta (Ne)skrivena Istra čiji je nositelj udruga “Spod Učke”, a donosi priče 25 kazivača koji pripovijedaju o fantastičnim bićima iz istarske mitologije, štrigama i štrigunima i drugim uglavnom mračnim likovima. Da bi prikazali tu priču, autori su u film ubacili glumce, većinom amatere, koji su odglumili neke od scena, a sve je snimano na licu mjesta, u istarskim selima i gradićima i oko njih.

Regionalno bogatstvo

Glavni glumac je Refik Fiko Saliji čiji put pratimo kroz istarske vrleti, šume i polja. Njegov lik hoda Istrom, noseći crnu kokoš ispod pazuha, dok glas Paola Zgrablića na tekst Mladena Blaževića priča priču o tom čovjeku iz prvog lica. On je povratnik iz SAD-a koji ide u Peroj po zadnju pomoć, kako bi se riješio uroka a time i bolova koji ga muče. Iako je sama priča izmišljena ona ima uporište u stvarnim događajima i likovima, a taj glavni lik putnika služi kako bi povezao cjelokupni mozaik priča u film koji traje sat vremena. Imamo tu između ostalog priču o vragu iz jame koji je oteo djecu ili priču o dvije rasipne sestre koje progoni duh umrle majke koju su opljačkale nakon što je sahranjena. Tu je priča o zloj Mori koja dolazi po noći, u snu, ili o Orku koji dolazi kada padne mrak i kojeg su se djeca jako bojala, a ima i priča o urocima i što je trebalo učiniti da nestanu. Nema ipak priče o možda i najpoznatijem liku istarske mitologije a to je Jure Grando koji je na glas došao kao vampir iz Kringe. Kako kaže Colacio, ta priča ovdje nije spomenuta jer je već toliko eksploatirana, ali zato je tu priča o Varljenu, vampiru iz Opatije što je bila možda i najzanimljivija priča u Colaciovom filmskom mozaiku kojem je za inspiraciju poslužila knjiga “Štorice od štrig i štriguni” Drage Orlića.

Za neke će ovaj film biti otkriće priča koje su ostale u povijesti Istre, dok će drugima to biti prilika da ih se još jednom prisjete. Na filmu se radilo tri godine, a u njemu osim što su sačuvane neke od priča, sačuvani su i istarski govori od kojima nekima prijeti izumiranje. “Je letrika ubila štrige?” zato nije važna samo zbog sadržaja nego i zbog forme jer prikazuje to regionalno bogatstvo koje se proteže i izvan granica Istarske županije i ne fokusira se samo na hrvatske dijalekte, a to je bogatstvo upotpunjeno i glazbom koju je skladao Noel Šuran koji se odvažio i na eksperimentiranje.

Važnost pripovijedanja

I na kraju ostaje pitanje je li struja doista potamanila vještice ili se zapravo radi jednostavno o tome da je praznovjerje ispuhano racionalnim objašnjenjima koja su se pojavila u modernom dobu? Film svakom prepušta da donese svoj zaključak. U svakom slučaju, priče su ostale i dio njih je tu, u ovom filmu.

Prije premijere radi koje se do zadnjeg mjesta ispunilo pulsko kino publici je dobrodošlicu poželjela ravnateljica ustanove Pula Film Festival Gordana Restović, a prisutnima su se obratili autori i župan Valter Flego s obzirom da je Istarska županija pomogla ovaj projekt. Kako kaže Flego, ovaj film je “jedna od kockica u čuvanju regionalnog identiteta”.

- Svima nam je bilo lijepo. Uspjeli smo spojiti filmsku umjetnost i tradiciju pripovijedanja. Pripovijedanje je veliko bogatstvo koje smo nažalost izgubili, rekla je Viviana Brkarić koja se zahvalila svima koji su sudjelovali u filmu.

Montažer filma je Željko Bobo Bobanović, oblikovatelj zvuka Ivo Arexx Vičić, asistent režije Mladen Mlaggio Đaković, montažer zvuka Robert Maister, za vizualne efekte (VFX) pobrinuo se Luka Bešlić, iza druge kamere bio je Tedi Grubica, scenograf je Sven Stilinović, a masku je napravila Romana Poropat. Kazivači u filmu su Elis Baćac, Vlado Benussi, Giulio Burul, Lino Capolicchio, Mauro Doričić, Đani Dundara, Marino Dussich, Josip Glavina, Marijan Grabar, Zdenka Jakus, Milica Kranjčić, Branko Kukurin, Vlasta Mikolavčić, Katina Milotić, Amir Muzur, Roberto Rabak, Roberta Razzi, Edvin Rutar, Franco Stener, Vinko Škalamera, Nikola Škoko, Marija Šverko, Zorko Ziraldo i Ervina Zolta Hrvatin

Glumački posao odradili su još i Mario Anić, Dino Baćac, Nikola Baf, Masimo Benazić, Gaetano Benčić, Laura Benčić, Luči Benčić,Tea Bertović, Ružica Bibulić-Knapić,Tin Bobanović, Elena Brnabić, Enea Čučak, Antica Gašparini , Enmari Grožić, Stefani Grožić, Adrijana Jadreškić, Petar Jadreškić, Ivana Jakačić, Milka Jedrejčić, Adelina Jug, Zoran Karlić, Silvia Kirin, Ani Krajcar, Franjo Krajcar, Leana Krajcar, Marija Krajcar, Natali Krajcar, Sandi Krajcar, Elena Krištofić, Ana Licul, Anđelika Licul, Nina Licul, Diego Martinčić, Ana Mežnarić, Dalen Načinović, Lucijan Nadišić, David Ravnić, Erik Ravnić, Danijel Ribarić, Josip Ribarić, Marija Ribarić, Saša Runko, Mario Santrač, Miomir Savić, Morena Simonović, Lucio Slama, Beatrisa Smoković, Marko Smoković, Mateo Smoković, Anton Stojnić, Goran Sunić, Mirjana Šišović, Adriana Štoković, Lina Tomasov, Luka Tominić, Monika Topić, Nada Tumpić-Družetić, Valter Turčinović, Petra Vidak, Melani Zajc, Kristijan Žgaljardić, Rea Žigant i Dina Žužić.

Film je realiziran uz potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Istarske Županije, Općine Kršan, Primorsko goranske županija, Općine Pićan, Grada Buzeta, Grada Rovinja, Grada Labina, Općine Žminj, COLAS Hrvatska d.d., IS-Istarski Supermarketi, TE Plomin, Istarske filmske agencije i Istarske kulturne agencije. (Mladen RADIĆ)

Podijeli: Facebook Twiter