Dok je Istrom puhala olujna bura od 7. veljace u 16 sati do 8. veljace u
6 sati u županijski centar 112 stiglo je 596 poziva gradana. Radilo se uglavnom o
pozivima zbog nestanka elektricne energije.
- Prepoznatljivi smo. Imamo jako dobre kontakte i s centrima u
Kopru i Postojni. Imamo kvalitetne uvjete rada. Priželjkujem još bolju i
suvremeniju opremu, a svjestan sam da je u stalnoj edukaciji novac
ogranicavajuci faktor, veli Renato Kalac, procelnik pazinskog podrucnog
ureda Državne uprave zaštite i spašavanja.
U subotu se obilježava Dan jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112, koji je uveden u zemljama EU-a 1991., a u Hrvatskoj pocetkom 2005. godine. No, i dalje su u funkciji nacionalni brojevi žurnih službi (policije 192, vatrogasaca 193 i hitne medicinske pomoci 194). Broj 112 dostupan je uvijek. U slucaju preopterecenosti, poziv se preusmjerava na najbliži centar 112.
Od 20 županijskih centara 112 u Hrvatskoj onaj za Istarsku županiju je u Pazinu i s odjelom za preventivne, planske i inspekcijske poslove cini Podrucni ured Državne uprave za zaštitu i spašavanje s 15 zaposlenih. U Centru 112 radi se 24 sata dnevno svaki dan u godini, a u smjeni od po 12 sati su po dva djelatnika, koji osiguravaju komunikacijsku koordinaciju svih dijelova sustava zaštite i spašavanja u Istri - od hitnih i spasilackih službi do upravnih tijela u gradovima, opcinama i Županiji - te su u kontaktu sa zimskom službom, veterinarima i komunalnim te drugim službama ovisno o potrebama. Njima stižu informacije o raznim dogadajima i zahtjevima za pomoc koje u najkracem roku prosljeduju službama od kojih se traži intervencija.
Lani su zaprimili 119.425 poziva, što je 28 posto više no u 2010., ili u prosjeku 327 poziva dnevno, dok ih je 2006. bilo oko 47 tisuca. Zbog turizma u ljetnim mjesecima broj poziva je za oko 70 posto veci nego u zimskim pa je lani bilo 518 poziva na stranim jezicima. Najcešci su bili pozivi na engleskom, njemackom i talijanskom jeziku. Na razini Hrvatske postoje prevoditelji za sedam jezika i u slucaju potrebe automatski se uspostavlja konferencijska veza tako da se svakoga može razumjeti i pomoci mu. Oko polovice poziva odnosi se na situacije u kojima trebaju intervenirati razne službe, 1,6 posto su zlonamjerni pozivi, dok se ostalo odnosi na razne savjete koje gradani traže.
Obradena su 11.874 dogadaja koja su zahtijevala i intervenciju jedne ili više službi ovisno o složenosti dogadaja. U cak 56 posto slucajeva tražila se hitna medicinska pomoc. Složenih dogadaja gdje treba angažirati više raznih službi bilo je 16 posto. Neki medu njima bili su redovna obrana od poplava za rijeke Mirnu i Rašu u ožujku, požar na sto hektara na tromedi Barbana, Svetvincenta i Žminja u kolovozu, dok je u listopadu Istru zahvatilo olujno nevrijeme.
Centar 112 prikuplja i obraduje meteorološke, hidrološke, seizmološke, radiološke, epidemiološke i druge podatke koji mogu za posljedicu imati ugrožavanje stanovništva i materijalnih dobara. Takoder upravlja sirenama za javno uzbunjivanje, i to u cijeloj Istri, a provjera sustava obavlja se svake prve subote u mjesecu. (Selvina BENIC, snimio M. MIJOŠEK)