Sudeći po izjavama trgovaca koji zbog povećanog prometa zadovoljno trljaju ruke, ova je turistička sezona definitivno jedna od boljih, što se potrošnje tiče. Da se kupuje na veliko, svjedoče i dugački redovi u velikim trgovačkim lancima u kojima se u bilo koje doba dana pred blagajnama čeka najmanje 15-tak minuta. Naravno neki su trgovački lanci i radno vrijeme prilagodili sezoni, pa neki čak i subotom rade do ponoći. I u to su doba sasvim pristojno popunjeni, mahom strancima. Neki veliki supermarketi navodno ostvaruju promet i do 400 tisuća kuna dnevno.
Osim trgovina, pune su i terase kafića i restorana što i ne čudi jer špica sezone je u punom jeku. Je li potrošnja u trgovinama doista u porastu i kako komentiraju ovogodišnju potrošačku moć gostiju u Istri, pitali smo predstavnike struke. Predsjednica Strukovne grupe trgovina pri HGK Županijskoj komori Pula Jadranka Vukmirović potvrđuje da se kupuje pa time i troši više nego lani.
- Da, može se primijetiti porast potrošnje što je vjerojatno povezano s većim brojem gostiju koji odmaraju u Istri. Naši gosti ne gledaju toliko cijenu i za razliku od onih koji borave u Dalmaciji. Naime, u Istru dolaze gosti bolje platežne moći koji ne gledaju na svaku kunu. Mislim da su pravi pokazatelj povećane potrošnje upravo veliki trgovački lanci. Međutim, ja mogu govoriti u ime manjih trgovaca koje okuplja naša grupa i koji također osjećaju povećanje potrošnje, kazala je Vukmirović. Inače, strukovna grupa na čijem je čelu Vukmirović okuplja trgovce iz svih branši - od prehrane preko odjeće i obuće do građevinskog materijala.
Vukmirović poručuje da je veći broj gostiju glavni razlog veće kupovne moći. "Kada imate više turista, paralelno s time raste i potreba za potrošnjom jer jedno vuče drugo i naravno da onda svega više treba - više hrane, odjeće, kupaćih kostima, ručnika, navela je Vukmirović. S njom se vjerojatno ne bi složili neki ugostitelji i trgovci koji i ove sezone gunđaju kako "turisti tu i tamo nešto kupe, sve im je skupo i uglavnom jedu pizze i fast food".
Zadovoljstvo ne krije niti Franko Komparić, vlasnik lanca trgovina Miracolo. Komparić ima 17 trgovina u Istri, a najbolji promet ostvaruje u Fažani i Dugoj Uvali.
- Ne znam je li razlog veći broj gostiju, no potrošnja je što se Miracola tiče, stvarno veća. To osobito vidim na primjeru našeg velikog marketa kojeg smo nedavno renovirali u Fažani gdje je promet u odnosu na lani veći i do 20 posto. Također, potrošnja se za duplo povećala i u kafiću koji se nalazi u sklopu fažanskog marketa. Što se tiče drugih butiga, sve do jedne su u plusu, a recimo u Dugoj Uvali promet je povećan za nekih 15 posto, kaže Komparić. Iako promet raste, problema imaju s nedostatkom radne snage.
- Izdržat ćemo ovu sezonu, kaže Komparić koji veli da su im neki radnici otišli jer su se javili za posao u trgovinama koje će se otvoriti u sklopu novog šoping centra u Puli. S druge strane u Miracolo su se zaposlili pojedini radnici iz Konzuma i Puljanke.
Po riječima predsjednice Ceha trgovaca pri pulskom Udruženju obrtnika Elide Cerovac Bakiš domaći su bolji potrošači od stranaca.
- Iskreno, meni se čini da naši gosti više troše od stranih, barem kada je riječ o kupnji odjeće. Stranci više šeću obilaze, razgledavaju i u pravilu se u Puli zadržavaju do dva dana i idu dalje. S druge strane, domaći su odlični kupci, upoznati su s sniženjima i ne možemo se požaliti, barem što se njih tiče, zaključila je Cerovac Bakiš. (D. B. P.)