Koliko su najvece stranke u Istri dosad potrošile novca u kampanji za predstojece parlamentarne izbore - pokušali smo saznati od njihovih koordinatora i celnika. No, precizan odgovor ni od koga nismo dobili. Svi kažu da ce taj podatak biti poznat tek nakon izbora, kada svi racuni stignu na naplatu, odnosno budu placeni. Ono što zasad znaju jest s koliko novca raspolažu i koliko smiju potrošiti.
Koordinator Kukuriku koalicije za 8. izbornu jedinicu i IDS-ov glavni tajnik Tedi Chiavalon kaže da ce ta koalicija utrošiti maksimum koji zakon propisuje za svaku pojedinu izbornu jedinicu, a rijec je o 1,5 milijuna kuna, u što je ukljucen i PDV. Valja pritom spomenuti da je za prošle parlamentarne izbore IDS, koji je tada nastupao samostalno, u Osmoj u promidžbu utrošio 2,6 milijuna kuna.
Sada ce, pak, "uštedjeti" dva milijuna kuna, odnosno njihovi ce troškovi, kaže Chiavalon, u dogovoru s koalicijskim partnerima biti 625 tisuca kuna. Toliko bi, po njemu, trebao utrošiti i HSU, ali na nacionalnoj razini. IDS time zapravo i ne bi trebao imati velikih troškova, jer ocekuju da ce osvojiti tri mandata, za što ce im iz proracuna biti isplaceno 540 tisuca kuna, odnosno 180 tisuca po zastupniku.
IDS dosad utrošio 300, a još ce 325 tisuca kuna
Chiavalon istice i da ce 60 posto troškova u kampanji otpasti na promidžbu u nacionalnim medijima, to jest televizijskim postajama, dok ce na lokalne ici neusporedivo manje novca. Specificnost Istre je u tome što se u mnogim njenim dijelovima ne vide nacionalne televizije pa je kampanja Kukuriku koalicije tu drugacija. Chiavalon kaže da ce se iskljucivo u Istri ta koalicija reklamirati na lokalnim TV-postajama.
Zanimljivo je da se Kukuriku nece reklamirati na radijskim postajama, dok ce promocija u tiskanim medijima biti krnja, istice Chiavalon. Po njemu je to rezultat novih zakonskih propisa, koji bitno ogranicavaju sredstva u kampanji. Iako se slaže da je trebalo uvesti nekakvu regulativu, smatra da bi zakon trebalo revidirati nakon izbora. Na pitanje koliko bi novca, po njemu, trebalo maksimalno dopustiti za promidžbu u 8. izbornoj jedinici, odgovora da su za pristojnu kampanju potrebna dva milijuna kuna. IDS je, po njegovim podacima, dosad utrošio 300 tisuca kuna, a još mu preostaje placanje 325 tisuca kuna racuna.
Informacije o dosadašnjim troškovima kampanje i donacijama pokušali smo dobiti i od predsjednika istarskog HDZ-a Marina Rocea, no on nas je uputio na središnjicu stranke. Rekao nam je ukratko da ce HDZ u 8. izbornoj jedinici utrošiti maksimalno dopuštenih 1,5 milijuna kuna, a da istarska organizacija HDZ-a planira utrošiti 100 tisuca za promociju u lokalnim medijima. Dakle, gdje ce se i koliko HDZ-ovih džambo-plakata pojaviti u Istri, odreduje središnjica, dok lokalni HDZ ima na raspolaganju 100 tisuca kuna za reklamiranje stranke u lokalnim medijima.
Doduše, Roce tvrdi da se sve radi u dogovoru sa središnjicom, no priznaje da još nisu dogovoreni i svi detalji oko promocije u Istri. Na pitanje koliko je lokalni HDZ utrošio na prošlim parlamentarnim izborima, Roce odgovara da je troškova bilo oko 600 tisuca kuna, uz napomenu da su tada morali placati i neke stvari koje sada, zbog izmjene zakona, rješava središnjica.
Ladonja sa 60 panoa i 120 džambo-plakata
S placanjem racuna ne bi trebala imati problema Ladonja. U toj stranci nisu mogli dignuti kredit za ove parlamentarne izbore, jer još uvijek nemaju nikakve prihode, ali su zato prikupili 1.319.500 kuna donacija, kaže nositelj njihove liste Plinio Cuccurin. Dosad je Ladonji, po njegovim rijecima, novac doniralo šest pravnih i 27 fizickih osoba. Ladonja ce se, za razliku od Kukuriku koalicije, reklamirati i na radijskim postajama, a dio novca utrošit ce na postavljanje 120 džambo-plakata i 60 svjetlecih panoa. Oglašavat ce se i u tiskanim medijima te na lokalnim TV-postajama.
- Nemamo puno novca na raspolaganju, ali u zadnjem tjednu kampanje utrošit cemo nešto na reklamiranje na nacionalnim televizijama, kaže Cuccurin. No, po njemu je najvažnije da stranka ima 200 aktivista koji bi trebali nadoknaditi inferiornost naspram Kukuriku koalicije i HDZ-a po pitanju novca za reklamiranje na nacionalnoj razini. Ti ce aktivisti, istice Cuccurin, terenskim radom nadoknadivati taj medijski minus. (Bojan ŽIŽOVIC)