Nedavna prometna nesreca na pružnocestovnom prijelazu kod Pazinskih Novaka na regionalnoj pruzi državna granica - Buzet - Pula, kada je u sudaru osobnog automobila i teretnog vlaka poginula jedna osoba, aktualizirala je pitanje sigurnosti pružnocestovnih prijelaza u Istri.
Nesreca se dogodila na cestovnom pružnom prijelazu koji je oznacen prometnim znakom Andrijin križ, a vozilo s troje putnika našlo se na pruzi u trenutku nailaska vlaka. U nesreci su tri osobe iz Labina nastradale, i to 64-godišnji suvozac smrtno, dok su 50-godišnji vozac i 22-godišnji putnik teško ozlijedeni. Prometne nesrece na pružnim prijelazima u Istri nisu ceste, a još su rjede one sa smrtnim posljedicama.
No, prilikom svakog takvog stradavanja javnost se uznemiri pa se raspravlja o sigurnosti tih prijelaza. Po podacima koje su nam dostavili iz Hrvatskih željeznica, u zadnjih pet godina na cestovnopružnim prijelazima dogodilo se pet nesreca od kojih je jedna imala najtragicniji ishod (ne racunajuci ovu zadnju, u svibnju ove godine). Tada su u naletu vlaka na automobil poginuli mladic i djevojka, dok je treci mladic bio teško ozlijeden. Nesreca se dogodila 2007. na željeznicko-cestovnom prijelazu Švogari, osiguranom samo prometnim znakom.
Od preostale cetiri nesrece, u kojima nije bilo usmrcenih i ozlijedenih osoba, jedna se dogodila na prijelazu osiguranim svjetlosnom i zvucnom signalizacijom, dvije na prijelazima osiguranim branicima, a jedna na prijelazu osiguranim prometnim znakovima.
Iako vecina vozaca poštuje znakove upozorenja o nailasku na pružni prijelaz, ima i onih koji ih zanemare. Neki svjesno, neki nesvjesno. Na to upucuje podatak da su vozaci u zadnjih pet godina na tim mjestima polomili cak 59 polubranika i branika.
U Istri duljina dviju postojecih pruga iznosi 141,7 kilometara. Regionalna pruga državna granica - Buzet - Pula duga je 90,5, a lokalna pruga Lupoglav - Raša 51,2 kilometra. Na regionalnoj pruzi državna granica - Buzet - Pula ima 99 željeznicko-cestovnih prijelaza, a na lokalnoj pruzi Lupoglav - Raša 22.
Na regionalnoj pruzi vecina od 99 željeznicko-cestovnih prijelaza osigurana je samo prometnim znakovima, njih 66. Od 22 prijelaza na lokalnoj pruzi Lupoglav - Raša, svi osim jednog osigurani su samo prometnim znakom, a onaj jedan osigurava cuvar pruge, koji podiže mehanicke branike. Je li to dovoljno? (Silva BODLAJ IVAŠIC)
CIJELI TEKST U TISKANOM IZDANJU